در پی درخواست سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش مبنی بر اعلام نحوه اعمال مرخصی فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد مرخصی فرهنگیان به استناد قانون مربوطه و همچنین بر اساس زمان درخواست مرخصی و روزهای کاری فرهنگی با رعایت مقررات، منظور می‌شود. به گزارش ایسنا، بنا بر بخشنامه نحوه اعمال مرخصی استحقاقی ، فرهنگیان هر سال ۳۰ روز حق مرخصی با استفاده از حقوق و مزایای مربوط دارند که حداکثر نیمی از مرخصی آن‌ها، قابل ذخیره شدن برای استفاده در زمان مورد نیاز است.

علاوه بر این، فرهنگیان می‌توانند در طول مدت خدمت خود، حداکثر سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند و در صورتی که علت کسب مرخصی، ادامه تحصیلات عالی تخصصی در رشته مربوط به شغل باشد، مدت مرخصی آن‌ها تا پنج سال قابل افزایش خواهد بود.

البته بر این اساس، فرهنگیان طبق گواهی و تایید پزشک، حداکثر از چهار ماه مرخصی استعلاجی در سال نیز استفاده خواهند کرد که بیماری‌های صعب‌العلاج به تشخیص وزارت بهداشت، از محدودیت زمانی مذکور مستثنی است.

در مورد نحوه اعمال مرخصی فرهنگیان، همچنین آمده است: مشمولان مقررات تامین اجتماعی، از نظر استفاده از مرخصی استعلاجی، تابع همان مقررات هستند.

بر اساس این گزارش، زنان فرهنگی که همسرانشان در ماموریت به سر می‌برند نیز، می‌توانند تا پایان ماموریت، حداکثر شش سال از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند.

مجموع قوانین اعلام شده در زمینه نحوه اعمال مرخصی فرهنگیان که بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری اعمال می‌شود، تنها فرهنگیان رسمی در حال خدمت را شامل می‌شود.