گروه تاریخ اقتصاد - قرارداد فروش برق میان شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی خراسان و ارتش سرخ شوروی در شهریور ماه سال 1320 از جمله قراردادهای جالب توجه در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران است. پس از آنکه فرماندهان ارتش شوروی از پرداخت مالیات مربوط به مصرف برق خودداری می‌کنند.
شرکت طرف قرارداد نامه‌ای اعتراض‌آمیز به استانداری خراسان ارسال می‌کند، اما این مکاتبه نتیجه بخش نیست؛ چراکه از دست استانداری کاری بر نمی‌آید و استاندار تصمیم می‌گیرد، نامه را به وزارت کشور ارجاع دهد و خواستار صرف‌نظر از پرداخت مالیات توسط ارتش سرخ شود! آنچه می‌خوانید نامه استاندار خراسان به وزارت کشور در مورخه اول فروردین ماه سال ۱۳۲۱ است.
«از موقعی که نیروی شوروی به مشهد وارد شده است، همواره از قوه برق استفاده نموده و پس از آنکه در نتیجه مذاکرات لازمه حاضر شدند، در این باب قراردادی با شرکت سهامی نخ‌ریسی و نساجی و برق خسروی خراسان منعقد و {متهعد شده } بهای برق مصرفی خود را پرداخت نماید. { اما} فقط بهای اصلی برق را تقبل نموده و حاضر نشدند، دیناری به‌عنوان مالیات بپردازند. از طرفی اداره دارایی نیز برحسب مقررات محوله از شرکت نخ‌ریسی مالیات برق مصرفی نیروی شوروی را مطالبه می‌نماید و این موضوع تا به حال تسویه نشده است.چون مسلم شده است که نیروی شوروی در اینجا حاضر به پرداخت مالیات برق نخواهد شد و مطالبه این وجه از شرکت نخ‌ریسی نیز صورتی نخواهد داشت، مقتضی است قدغن فرمایید این موضوع را در مرکز با مقامات مربوطه حل نمایند و دستور داده شود که اداره دارایی از مطالبه مالیات این قسمت صرف‌نظر کند، تا رفع محضور از شرکت بشود.»
استاندار نهم
منبع:مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی