گروه تاریخ اقتصاد- بخش پایانی گفت وگوی نمایندگان مجلس شورای ملی در چون و چند اولین بودجه مالیه کشور و تعیین میزان بودجه سلطنتی را در روز یکشنبه، 17 آبان 1286 شمسی می‌خوانید:
آقا سیدمحمد جعفر: در اینکه امساله وقت گذشته و باید تکلیف مالیات ولایات و غیره معلوم شود حرفى نیست، امشب باید رای گرفته شود. اگر همه عقیده‌شان همین است صحیح است، ولى اگر بخواهید به جزئیات رسیدگى نمایید، محل اشکال است.
آقاى حاج امام جمعه: مقصود اینکه امساله به جهت گذشتن وقت نمی‌شود به جزئیات رسیدگى کرد، باید ورقه رای منتشر شود.
(درباب بودجه سلطنتى رییس اظهار کردند که هر کس رای دارد به یک کرور نقد و پنج هزار خروار غله و پنج هزار خروار کاه ورقه سفید بیندازد و هر کس رای ندارد و کمتر از آنکه سیصد و شصت هزار تومان است ورق آبى بیندازد؛ در حقیقت آنچه در این باب باید گفت وگو شود شده و کمتر از یک کرور نمی‌شود قرار داد.)
اسدالله میرزا: بلى آنچه در این باب باید گفت وگو و مدافعه شود در کمیسیون مالیه شده و خود جناب رییس دقت زیاد کرده‌اند کمتر از یک کرور نمی‌شود رای داد.
احتشام‌الاطبا: این حقوق سلطنتى تغییرپذیر هست یا خیر و حالا که پانزده کرور مالیه است، اگر فردا سى کرور بشود دو کرور داده می‌شود یا خیر میزان همین است.
(جمعى دیگر هم همین استفسار را کردند).
آقا سید حسن تقى‌زاده: باید دانست که رای درخصوص بودجه سلطنتى سال به سال تغییرپذیر است و مثل قانون است و این دفعه سوم است که مذاکره می‌شود و تغییرپذیر است، ولى مثل قانون که هر وقت اقتضا کرد تغییر می‌پذیرد.
(رای گرفته شد برای بودجه سلطنتى که سالى یک کرور باشد، هشتاد و سه رای داده شد.)
رییس: امروز که آقایان وکلا شرفیاب حضور همایونى شده بودند جناب حاج امام جمعه درخصوص تشریف‌فرمایى شاه به مجلس عرض کردند، وزیر دربار امروز آمدندکه شاه می‌فرمایند وقت را معین کنید، آن روز که صحبت شد بنده عرض کردم اتاق حاضر نیست برای ده پانزده روز دیگر تمام می‌شود حالا جواب آمده قرائت می‌شود.
آقاى حاجى امام جمعه: بنده آن روز که شرفیاب شدم عرض کردم سالى که می‌رفتم به مشهد به روسیه که رسیدم دیدم امپراطور آمد اول رفت به معابد و از آنجا رفت به سربازخانه‌ها سرکشى نمود و دلجویى داد؛ مقصود این است که پادشاه این طور سرپرستى رعایا را منظور می‌دارد، چه شده است که اعلیحضرت تا حال یک سال است این مجلس منعقد است تشریف نیاوردند فرمودند که خواهم آمد.
رییس: عرض کردند که بعد از تمام شدن اتاق باشد حال وزیر دربار به جناب رییس نوشته‌اند قرائت شد که اعلیحضرت فرمودند آمدن ما به مجلس برای زینت نیست، برای تکمیل همراهى با ملت و وکلا است و معین فرمودند که در روز سه شنبه ۳ ساعت به غروب مانده تشریف می‌آ‌ورند.
رییس: چون اول بار تشریف‌فرمایى ایشان است و بعضى ترتیبات لازم است، خوب است به جهت پنج‌شنبه باشد.
(اکثر گفتند خیر همان روزسه‌شنبه که معین شده است باشد).
رییس: پس حالا که این طور است فردا به طور فوق‌العاده مجلس تشکیل می‌شود که در ترتیبات مذاکره شود.
(گفته شد فردا که برای ترتیبات تشریف‌فرمایى است؛ خوب است مجلس طرف صبح باشد که بعضى کارهاى لازمه بشود.)
(ورقه رای برای بودجه مملکتى منتشر شد).
رییس: این رای برای بودجه مملکتى است که به طورى که کمیسیون اصلاح کرده و راپورت داده است، رای داده شود. هر کس رای دارد ورقه سیاه بیندازد.
(در این خصوص آن طوری که کمیسیون راپورت داده بود هفتاد و هفت رای داده شد)
رییس: مطلبى عنوان می‌شود؛ اعتبارنامه‌ای است از اصفهان رسیده است در باب وکالت یک نفر چه می‌گویید؟
(گفته شد که سن ایشان کم است). (مقصود دکتر مصدق‌السلطنه است)
اسدالله میرزا: خوب بود این اعتبارنامه را قبل از وقت در کمیسیون قرائت می‌کردند و آن وقت آن شخص را می‌خواستند ببینند شرایط در ایشان موجود است یا خیر؟
رییس: این شخص مستغنى از توصیف است، ولى به پاره‌ای ملاحظات که بعضى از قبیل حرف‌ها زده شده است خواستم به رای مجلس باشد، هر طور صلاح بدانند رای بدهند.
آقا سید حسن تقى‌زاده: پارسال به یک شدت نظارت و دقت تمام اعتبارنامه‌ها ملاحظه می‌شد که اعضاى مجلس را امیدوار می‌کرد به وکالت؛ یعنى اگر اعتبار صحیح می‌شد محل اطمینان مردم می‌شد و اگر آن ماده که در قانون انتخابات است ملاحظه می‌شد هرگز نقصى پیدا نمی‌شد، از پارسال چند ماه به این طرف نزدیک بود این مطلب معکوس شود هر کس می‌آمد اینجا و دو روز می‌نشست وکیل می‌شد خوب است بعدها اعتبارنامه در کمیسیون ملاحظه شود و از آنجا بیاید به مجلس که بعدها اسباب تولید زحمت نشود.