در روزنامه اطلاعات نیمه شهریور 80 سال پیش خبری درباره افتتاح هتل بلدیه در تهران چاپ شده، در این خبر آمده است:

«برحسب دعوتی که از طرف آقای رییس بلدیه به عمل آمده است به مناسبت افتتاح هتل بلدیه مجلس ضیافت و دعوت به شب‌نشینی از ساعت نه ونیم بعدازظهر در عمارت مزبور منعقد می‌شود، عده‌ای از رجال و اعیان و نمایندگان مجلس و روسای عالی رتبه ادارات به این شب‌نشینی دعوت شده‌اند و نیز هیات دولت در مراسم افتتاح رسمی هتل بلدی شرکت می‌کنند.»

انتشارمجله پست و تلگراف
در روزنامه «اطلاعات» 80 سال پیش آمده است «وزارت پست و تلگراف تصمیم دارد برای بسط معلومات مستخدمین و اطلاعات فنی و اداری همه ماهه مجله‌ای تحت عنوان مجله پست و تلگراف و تلفن طبع و نشر نماید و در دسترس عموم مستخدمین قرار دهد. اعضا و مستخدمینی که شایق تکمیل معلومات خود باشند، می‌توانند اشتراک سالانه این مجله را به قیمت دو ریال صورت دهند.»

اعتصاب کارگران در جهان
۸۰ سال پیش در اروپا و آمریکا اعتصابات کارگری جریان داشت. در تلگراف‌های خارجی به روزنامه اطلاعات شهریور سال ۱۳۱۱ آمده است: «اعتصاب عمومی کارگران صنایع نفتی لهستان از اول ماه سپتامبر اعلان شده و ۱۲ هزار نفر اعتصاب کرده‌اند. اعتصاب کارگران حمل و نقل نیز ادامه دارد؛ به طوری که در ناحیه صنعتی لودز بالغ بر ۲۰ هزار نفر اعتصاب کرده‌اند. در ۳۱ اوت ۲۴۰۰ نفر کارگران کارخانه کرومان و شایبلر اعتصاب کردند. در آمریکا نیز ۱۸ هزار نفر از کارگران به دلیل تقلیل دستمزد اعتصاب کردند. این اعتصاب بدون اطلاع رهبران اتحادیه‌ها صورت گرفته بود.

سالگرد درگذشت آگوست کنت


آگوست کنت در ۱۹ ژانویه سال ۱۷۹۸ در شهر مون یلیه فرانسه زاده شد. با آنکه دانشجویی استثنایی بود؛ اما هرگز موفق به اخذ درجه دانشگاهی نشد و همین امر بر پرونده آموزشی‌اش تاثیری منفی گذاشت. کنت در سال‌های میانی ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۲روی اثر مهم اش به نام «درس‌هایی درباره فلسفه اثباتی» که مایه شهرتش شد، کار کرد. در این اثر او برای نخستین بار اصطلاح جامعه شناسی را به کار برد. در ۱۸۵۱، اثر چهار جلدی‌اش، به نام «نظام سیاست اثباتی» را تکمیل کرد. کنت در این اثر بیشتر از آثار دیگرش قصد عملی‌ترش را در ارائه طرحی بزرگ برای تجدید سازمان جامعه، آشکار ساخت. آگوست کنت در ۵ سپتامبر ۱۸۵۷ در گذشت.

آتش‌سوزی تاریخی لندن


در شب ۲ سپتامبر سال ۱۶۶۶ میلادی یک آتش سوزی در انبار یک نانوایی شهر لندن به نام فارینر رخ می‌دهد. آتش‌سوزی به سرعت در خیابان پادینگ لین در نزدیکی پل لندن گسترش می‌یابد. چوب‌های رزین‌دار دیوار و سقف خانه‌ها، موجب افزایش دامنه آتش‌سوزی می‌شود. در آن زمان شهر لندن پایتخت انگلستان حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و تازه از بلای بیماری طاعون که در سال ۱۶۶۵ میلادی شیوع یافته و ۷۰ هزار نفر را قربانی کرده بود، خلاص شده بود. با گسترش آتش‌سوزی، سرتوماس بلادورث، شهردار شهر را مطلع می‌کنند و او در محل حاضر می‌شود؛ اما موضوع را چندان مهم تلقی نمی‌کند. با این حال دامنه آتش به انبارهای کتان و رزین خیابان تایمز استریت در حاشیه رودخانه تایمز گسترش یافت در این زمان از امدادگران هیچ کاری ساخته نبود. چارلز دوم پادشاه انگلستان با سربازان ارتش به کمک امدادگران شتافت. سربازان کوچه به کوچه، خانه‌ها را منفجر می‌کردند تا بهتر بتوان از گسترش آتش جلوگیری کرده و آن را خاموش کنند. سرانجام پس از شش روز تلاش آتش خاموش شد. در این آتش‌سوزی ده هزار خانه و ۱۰۰ کلیسا طعمه شعله‌های آتش شدند. در آن زمان انگلستان تنها کشور سلطنتی اروپایی بود که در راه دموکراسی گام برمی داشت و پادشاه باید نظر عمومی مردم را در نظر می‌گرفت. چارلز دوم مسوولیت بازسازی لندن را به سر کریستوفر ورن، آرشیتکت مشهور آن روزگار محول کرد و از او خواست کلیسای جامع سن پل را دوباره بنا کرده و در خیابان پودینگ لین نقطه آغاز این آتش‌سوزی یک ستون را به عنوان بنای یادبود احداث کند. سرکریستوف ورن، خانه‌های تازه را در همان محل قدیم آنها ساخت؛ اما این بار برای ساخت خانه‌ها به جای چوب از آجر و شیروانی‌های فلزی استفاده کرد. در فاصله چند سال تمام خرابی‌های «حریق بزرگ» مرمت شد و شهر چهره تازه‌ای به خود گرفت که سایر پایتخت‌های بزرگ اروپایی از آن بی‌بهره بودند. «حریق بزرگ» موجب شد هنگام بازسازی لندن قواعد شهرسازی رعایت شود و لندن به مدرن‌ترین پایتخت اروپا در قرن هفدهم میلادی تبدیل شود.

انتشار رمان دکتر ژیواگو
در سال 1958 در چنین روزی ، رمان «دکتر ژیواگو» نوشته بوریس پاسترناک در آمریکا منتشر شد. پاسترناک با این رمان توانست جایزه نوبل ادبیات را دریافت کند. اثری که درآن به انتقاد از شیوه حکومت شوروی پس از انقلاب اکتبر 1917 پرداخت. پاسترناک به دلیل واکنش تند حکومت و طرد شدن از میهن از دریافت جایزه نوبل خودداری کرد. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به مجموعه شعر «بر فراز حصارها»، «خواهر من زندگی»، «نامه‌هایی از تولا»، «کودکی لوورس»، «تم‌ها و واریاسیون‌ها»، «تولدی دیگر»، «قصه ترسناک» ، «پاسگاه مرزی»، و «توامان در ابرها» اشاره کرد.