گاهشمار

تجار ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی شیکاگو

گروه تاریخ اقتصاد - در روزنامه اطلاعات، مورخ چهارم مرداد ماه سال ۱۳۱۱ آمده است: «بعدازظهر دیروز جلسه اتاق تجارت تهران تشکیل شد، موضوع مذاکرات جلسه دیروز بدوا راجع به نمایشگاه بین‌المللی شیکاگو و شرکت دولت و ساختمان غرفه مخصوص جهت اجناس ایران در نمایشگاه مزبور بوده و در این خصوص پیشنهادی از طرف یکی از نمایندگان کمپانی‌های خارجی از خراسان توسط وزارت امور خارجه واصل شده بود که قرائت شد.» محصولات گیلان و طوالش اعلام شد

در اوایل مرداد ماه سال ۱۳۱۱، از طرف حکومت گیلان وطوالش گزارشی به روزنامه اطلاعات ارسال و در آن آمار محصولات «فلاحتی و حیوانی» به این شرح توضیح داده شده است: اراضی مزروعی: ۱۴۰۶ جریب و محصول سالانه آن ۴۱۷۵۸۲ من.

جو: ۱۹ جریب و محصول سالانه آن ۱۱۲۸۶ من

برنج گرده: ۱۱۹۵۱ جریب و محصول سالانه آن ۴۰۱۳۷۴۲ من

توتون: پنج جریب و محصول سالانه آن ۱۳۷۵ من

پیله ابریشم ۱۱۹ جریب و محصول سالانه آن ۷۱۴۰ من

حیوانات این منطقه نیز شامل ۲۲۳۰ راس مادیان، ۲۷۵۸ الاغ، ۱۲ قاطر، ۱۵۲ گاو، ۴۰۵۰ ماده گاو، ۱۶۲۰۰ گوسفند و ۱۰ هزار بز بوده است.

محاکمه مدیرکل آلمانی بانک ملی ایران

محاکمه دکتر «لیند بلات» مدیرکل آلمانی بانک ملی ایران که با جعل ترازنامه و حساب‌های سودوزیان مرتکب گزارش خلاف واقع و اختلاس شده بود از ۲۵ جولای سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸‌خورشیدی) در دادگستری تهران آغاز شد. وی و ۲۵ آلمانی دیگر در سال ۱۳۰۷ (سال پیش از محاکمه) برای اداره امور بانک ملی ایران به موجب قانون سال ۱۳۰۶ استخدام شده بودند که لایحه آن ۱۴ اردیبهشت آن سال به مجلس داده شده بود. بانک ملی ایران که با هدف پیشرفت امور بازرگانی، صنعت و کشاورزی تاسیس شده بود ۱۷ شهریور سال ۱۳۰۷ خورشیدی با سرمایه دو میلیون تومان آغاز به کار کرده بود و مجلس در مرداد ماه سال ۱۳۰۷ نخستین هیات نظارت بر آن را برگزیده بود. همراه با «لیندبلات» چند همکار آلمانی او نیز محاکمه شدند.

تهران و ۴۹۰ خودرو شخصی

چهارم مرداد سال ۱۳۰۷ (۸۴ سال پیش در این روز و دو ماه پس از اجباری شدن شماره گذاری وسائط نقلیه) اعلام شد که تهران دارای ۱۵۸۹ خودرو است که تنها ۴۹۰ دستگاه آن شخصی بوده است. بقیه وسائط نقلیه تهران عبارت بودند از گاری و درشکه. یاد آور می شود که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۰۷ آیین‌نامه رانندگی تدوین و اجرایی شد.