سال ۱۲۹۳- به دنبال جنگ شدیدی که از یک هفته قبل بین سپاه عثمانی و لشگر روس درگرفته بود، سپاه عثمانی از لشگر روس شکست خورد و تمام منطقه آذربایجان را به تصرف خود در آورد. در این درگیری یک هفته‌ای عده زیادی از اهالی آذربایجان شهید شدند. سال ۱۲۹۶- براوین اولین فرستاده دولت بلشویکی لنین وارد تهران شد و طی اعلامیه‌ای متذکر شد که تمام قراردادهای جابرانه گذشته را لغو و به جای آن قراردادهای شرافتمندانه‌ای با ایران خواهیم بست.

سال ۱۲۹۶- میرزا احمدخان قوام‌السلطنه با اختیارات کامل به فرمانروایی خراسان و سیستان‌و‌بلوچستان تعیین شد.

سال ۱۲۹۶- قوای قزاق روس شهرهای همدان، سنندج و بعضی از شهرهای آذربایجان را آتش زده و مغازه‌ها را غارت کردند.

سال ۱۳۰۱- مجلس شورای ملی تمایل خود را نسبت به زمامداری مستوفی‌الممالک ابراز کرد.

سال ۱۳۰۱- روزنامه مرد آزاد به مدیریت علی‌اکبرخان داور و سردبیری میرزا عیسی‌خان صدیق در تهران انتشار یافت.

سال ۱۳۰۵- حسن مستوفی رییس‌الوزرا از سمت خود کناره‌گیری کرد و پاسخ استیضاح را کتبا به مجلس فرستاد.

سال ۱۳۰۷- علی‌اکبرخان داور، وزیر عدلیه براساس اختیارات مکتسبه از مجلس شورای ملی محکمه عالی قضایی را برای رسیدگی به تخلفات قضات تشکیل داد و آن را «محکمه انتظامی قضات» نامید. سیدمحسن صدر با رتبه ده قضایی به ریاست محکمه و آقایان شیخ محمد عبده بروجردی با رتبه ۱۰ قضایی، میرزا مهدی آشتیانی با رتبه ۹ قضایی، سیدعبدالمهدی طباطبایی با رتبه ۹ قضایی و میرزا عیسی‌خان علی‌آبادی با رتبه ۹ قضایی به عضویت محکمه انتخاب شدند.

سال ۱۳۰۷- علی‌اکبر خان داور وزیر عدلیه، انتصابات جدیدی را به این شرح انجام داد:میرزا محمدرضا وجدانی به ریاست شعبه تمییز، میرزاعلی‌آقا هیات به ریاست استیناف غرب، میرزا محمد گلپایگانی به مدعی‌العمومی استیناف تهران، میرزاعبدالله مستوفی به ریاست استیناف فارس و میرزاجوادخان عامری به ریاست محکمه تجارت.

سال ۱۳۱۰- کارخانه قندسازی کهریزک تعمیر و آماده بهره‌برداری شد.

سال ۱۳۲۴- احمد قوام نخست‌وزیری را پذیرفت و فرمان وی صادر شد.

سال ۱۳۳۱- در منزل گلبرگی واقع در دزاشیب بین دکترمحمد مصدق و آیت‌الله کاشانی با حضور جمعی از نمایندگان ملاقات دست داد. طرفین ضمن ابراز ایرادات خود مراسم آشتی‌کنان را انجام داده و اعلامیه مشترکی صادر کردند. ایشان در این بیانیه از مردم خواستند که اتحاد و اتفاق خود را حفظ کنند.

سال ۱۳۳۳- احکام اعاده به خدمت دوازده نفر استاد منتظر خدمت دانشگاه صادر شد. دوازده استاد عبارت‌ بودند از: دکتر عبدالله معظمی، استاد دانشکده حقوق- مهندس مهدی‌بازرگان، رییس سابق دانشکده فنی - دکتر بیژن، رییس دانشگاه علوم- مهندس عطائی، رییس دانشکده کشاورزی- مهندس خلیلی، رییس دانشکده فنی- دکتر محمد قریب، استاد دانشکده پزشکی - دکتر جناب، ‌استاد دانشکده علوم- دکتر نعمت‌اللهی، استاد دانشکده پزشکی- دکتر رحیم عابدی، استاد دانشکده علوم- مهندس انتظام، استاد دانشکده کشاورزی- دکتر میربابایی، استاد دانشکده فنی و دکتر سحابی، استاد دانشکده علوم.

سال ۱۳۳۶- ایران و پاکستان قراردادی مرزی را منعقد کردند.

سال ۱۳۳۷- چاه شماره ۱۹ منطقه گچساران به نفت رسید و ظرفیت تولید روزانه آن بیست و شش هزار بشکه اعلام شد.

سال ۱۳۴۰- از طرف شهربانی دکتر شاپور بختیار، مهندس خنجی و مسعود حجاری بازداشت شدند.

سال ۱۳۴۶- کنگره انقلاب اداری آغاز به کار کرد.

سال ۱۳۴۸- ابراهیم قوام شیرازی (قوام‌الملک) درگذشت.

سال ۱۳۴۸- تیمور بختیار و صدام حسین معاون رییس جمهوری عراق، بوشهری‌زاده دیپلمات ایرانی را در بغداد مورد بازجویی و شکنجه قرار دادند.

سال ۱۳۴۹- به دنبال برقراری روابط سیاسی بین ایران و مصر، خسرو خسروانی به عنوان سفیر عازم قاهره شد.

سال ۱۳۵۵- استاد مجتبی مینوی، پژوهشگر و نویسنده و استاد عالی قدر در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

سال ۱۳۵۷- پیام امام خمینی(ره) درباره بختیار منتشر شد: «آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست‌وزیری من می‌پذیرم دروغ است، بلکه تا استعفا ندهد او را نمی‌پذیرم چون او را قانونی نمی‌دانم. من با بختیار تفاهمی نکرده‌ام و آنچه سابق گفته است که گفت‌وگو بین من و او بوده دروغ محض است.

سال ۱۳۵۷- پنج نفر از اعضای هیات تحریریه روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و آیندگان بازداشت شدند.