هراس کاسترو از کاهش قیمت شکر

تولید شکر از نیشکر

پس از اینکه فیدل کاسترو مبادرت به مصادره مزارع نیشکر آمریکا در کوبا کرد، احتمال خطر کاهش قیمت شکر شدت بیشتری یافت که این امر با هراس فیدل کاسترو همراه شد.دکتر منوچهر کمالی طه‌ در بخش دیگری از کتاب خود تحت عنوان «مسائل نیمکره غربی، کوبا،‌ کاسترو، انقلاب» به ادامه این بحث پرداخته است که در شماره امروز تقدیم خوانندگان محترم می‌شود. موهن‌ترین حمله به آمریکا- در شب ۲۰ ژانویه سال ۱۹۶۰ فیدل کاسترو در یک جلسه بحث و انتقاد با روزنامه‌نگاران که از طریق رادیو پخش شد، مطالب مفصلی در مورد ایالات متحده آمریکا و روابط قدیم آن با کوبا بیان کرد. این اظهارات به حدی کریستین هرتر، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا را خشمگین کرد که اظهار داشت این موهن‌ترین حمله کاسترو به آمریکا است.

هرتر پس از این برنامه رادیویی کاسترو، به بن‌سال که برای تسلیم یادداشت اعتراضیه ایالات متحده آمریکا به هاوانا رفته بود، دستور داد به واشنگتن بازگردد.

کاسترو در پاسخ به یک خبرنگار که از وی سوالی پیرامون احتیاج کوبا به تشکیل نیروی مقاومت ملی کرده بود، گفت: «دلیلش خیلی ساده است. توطئه بین‌المللی آشکاری علیه کوبا در کار است و تهدیدات اهانت‌آمیز و جسورانه روزافزونی نسبت به حاکمیت ما می‌شود و دشمنان انقلاب، انحصارطلبان، جنایتکاران و منتفذین بین‌المللی نقشه‌هایی دارند. آنها کوشش می‌کنند در کوبا وضع فوق‌العاده‌ای به وجود آورند تا در صورت امکان ما را نابود کنند. اقداماتی که به عمل می‌آوریم، برای دفاع از حاکمیت ملتمان است. در حال حاضر دفاع از انقلاب و دفاع از حاکمیت ملی، هر دو یکی است... تنها امیدی که دشمنان انقلاب دارند، این است که از خارج کمک بگیرند... تنها امیدی که ضدانقلابیون دارند، این است که انقلاب ملی را با کمک نیروهای خارجی، نابود سازند...»«باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر ما کشوری کوچک هستیم که به تنهایی سرگرم مبارزه‌ایم. کشور کوچکی که منابع‌اش را غارت کرده‌‌اند. کشوری که مدت ۵۰ سال استثمارش کرده‌اند. هر چه جلوتر می‌رویم، حمله به کوبا زیادتر می‌شود. در بدو امر فکر می‌کردیم لزومی ندارد کسی را برای حمله تجهیز یا تربیت کنیم، اما حقایق از این حکایت دارد که لزوم این تدابیر روزبه‌روز بیشتر می‌شود...»کاسترو در این هنگام یک پوکه مواد آتشزا را که ساخته ایالات متحده آمریکا بود، نشان داد و مدعی شد که از یک هواپیمای کوچک به روی یک مزرعه رها شده است.

کاسترو در دنبال سخنانش افزود: «خطر این وجود دارد که سهمیه فروش شکر کوبا را در بازار ایالات متحده آمریکا کم کنند و قسمتی از پول شکر را نگاه دارند، زیرا شروع به زمزمه کرده‌اند که تفاوت قیمت شکر در بازار جهانی و بازار ایالات متحده آمریکا عنوان کمک به کوبا را داشته است. می‌دانید که درست است که قیمت شکر در بازار ایالات متحده آمریکا و بازار جهانی فرق دارد، ولی این ناشی از سیاست‌های اقتصادی خود ایالات متحده آمریکا است که می‌خواهد به تولیدکنندگان شکر آمریکایی کمک کند و آنها را مورد حمایت قرار دهد، زیرا اینها نمی‌توانند آنچنان موثر و کافی شکر تولید کنند که قادر باشد با قیمت جهانی رقابت کند.آنها ناچارند به تولیدکنندگان شکر در داخل خاک خود کمک کنند.»در همین برنامه رادیویی کاسترو نامه‌ای را قرائت کرد که مدعی شد از خواهر دیازلانز گرفته شده است و نویسنده در آن به کمک‌هایی اشاره کرده بود که سفارت ایالات متحده آمریکا برای تهیه اعلامیه‌های تحریک‌آمیز و حکومت برانداز به عده‌ای داده بود.

نرمش صوری آمریکا- نیویورک تایمز در همان شماره‌ای که اشاره کرده بود کریستین هرتر اظهارات کاسترو را موهن‌ترین حملاتش به ایالات متحده آمریکا دانسته است، گزارش مهم زیر را نیز منتشر کرد. گویی در این گزارش صریحا هراس کاسترو تایید شده بود:«از آنجا که روابط با کوبا تیره شده است دولت تصمیم گرفته است از کنگره درخواست کند به رییس‌جمهوری اختیار داده شود در موقع ضرورت میزان سهمیه شکر کوبا را بالا و پایین برد... منظور از تقدیم این پیشنهاد این است که در صورت لزوم به‌عنوان یک سلاح اقتصادی علیه دکتر کاسترو به کار رود.»اما در ۲۹ ژانویه همان سال آیزنهاور بیانیه‌ای مصالحه‌جویانه و ملایم در مورد سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال کوبا منتشر کرد. گرچه در آن بیانیه آمده بود که کاسترو حملات غیرمجاز و بی‌اساس به مقامات برجسته و دولت ایالات متحده آمریکا کرده است، ولی ظاهرا استنباط می‌شد که آیزنهاور به هراس کاسترو احتمال اینکه وی ممکن است معتقد شود واشنگتن برای سرنگون کردنش توطئه می‌کند واقف است. در بیانیه آیزنهاور گفته شد:«ایالات متحده آمریکا کاملا از سیاست عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله کوبا تبعیت می‌کند...»«دولت ایالات متحده آمریکا مدام کوشیده است از انجام اقداماتی در خاک این کشور علیه کشورهای دیگر جلوگیری به عمل آورد. قسمت‌هایی که در ایالات متحده آمریکا مسوول اجرای قانون هستند در ممانعت از چنین اقدامات به موفقیت‌های روزافزون نایل شده‌اند...»«البته دولت ایالات متحده آمریکا حق مردم کوبا و دولت کوبا را در اعما ل حاکمیت ملی برای انجام آن اصلاحات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی‌ای که، با توجه مقتضی به تعهدات بین‌المللی‌شان، برای خود لازم می‌دانند به رسمیت می‌شناسد. این رویه و سیاست ایالات متحده آمریکا که بارها اعلام شده است منعکس‌کننده تفاهم واقعی و همدردی با هدف‌ها و آمال مردم کوباست...»«اما ایالات متحده آمریکا کماکان در هر موردی‌که حقوق اتباعش به موجب مقررات قانونی کوبا و قانون بین‌المللی نقض می‌شود موضوع را به اطلاع دولت کوبا می‌رساند و توجه این کشور را جلب می‌کند.»