علی اکبر ناطق نوری، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۰ به عنوان موافق بودجه دولت شهید رجایی در مجلس صحبت کرد. در روز یکشنبه بخش نخست دفاعیات وی منتشر شد. امروز نیز بخش دیگری از صحبت‌های وی تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود. مکتب ما غنی است. اسلام دارد منتها ما می‌ترسیم که برویم یکسره به پناه اسلام. می‌ترسیم که برویم این نهج‌البلاغه را باز بکنیم و فرمان علی را به مالک بگیریم و این را دستورالعمل قرار بدهیم و همین را بخشنامه کنیم و بدهیم به وزارتخانه‌هایمان بخشنامه کنیم.

امیرالمومنین علیه‌السلام در موارد مختلف حالا درباره قضاوت و مقام قضا و قضات که بیان می‌کند که ثم اخترلکم بین‌الناس... کی، کی و کی و از نظر مالی و حقوقی چگونه با آنها برخورد کن همین علی که چراغ را خاموش می‌کند که مبادا مثقال ذره‌ای از روغن این چراغ در خلاف مسیرش مصرف بشود و بعد که می‌رسد به بودجه درواقع قوه قضایی و برای قضات آنجا خیلی وسیع اصلا حد تعیین نمی‌کند اینها را آن مقداری که لازم است که اینها احساس نیاز نکنند اینها دیگران را بر خودشان بالاتر نبینند...

آنچه شیران را کند رو به مزاج/ احتیاج است، احتیاج است احتیاج لذا مالک دستت را باز گذارد تا این بتواند با دست باز کار کند خوب اگر بعضی‌ها آنهایی که می‌خواستند مته لای خشخاش بگذارند بدون توجه به ریشه حتما در مقابل امیرالمومنین هم می‌گفتند بابا آخر بیت‌المال است چطور همین طور باز بگذارد به حساب چه کسی؟ ولی نه، علی اول ریشه را درست می‌کند می‌گوید افراد صالح را علت این است. دنبال معلول نرویم ما اگر دزد را سرکار بگذاریم ده تا فیلتر هم بگذاریم بالاخره دزد بلد است چطوری دزدی کند به همه فیلترها هم بدل می‌زند. اینکه علی در سیستم حکومتی که بیان می‌کند و فرمانی که به مالک می‌‌دهد می‌فرماید چه نوع افرادی را انتخاب بکن. برای همین است از سر چشمه کار را درست می‌کند بعد راحت «ثم انظر فی امور عمالک» کارمندانی که می‌خواهی انتخاب بکنی ببین چه کسانی را می‌خواهی انتخاب بکنی همین طوری روی هواوهوس انتخاب مکن. روی میل شخصی انتخاب مکن و براساس شهوت انتخاب مکن، دقت کن؛ زیرا کسانی را که به میل شخصی انتخاب می‌کنی سرانجام اینها اساسا این کار تو مرکز جفا و جور و ظلم به امت می‌شود. «مناصالحه و توخ منهم اهل التجربه والحیا من اهل البیوتات الصالحه و القدم فی الاسلام- المتقدمه» بابا کسی را که از یک سال قبل او خبر نداشتی که چه کاره بوده او را آورده‌ای همه کاره‌اش کرده‌ای باید بنشینی پایش و بدبختی‌اش را هم تحمل بکنید «ان الله لایغیرمابقوم» من دقیقا برای این نابسامانی‌هایی که در جامعه‌مان به وجود آمده است که به فرموده امام، خودمان به وجود آورده‌ایم و ایران می‌ماند، جمهوری می‌ماند، اسلام می‌ماند و این ما هستیم که «اما الزبدفیذهب جفا» این ما هستیم که خودمان به وجود آورده‌ایم کسی را که ما اصلا دو سال قبلش را شناخت نداشتیم که چه کار بوده است بیوگرافی‌اش را نداشتیم که چه کاره بوده است کجا تحصیل می‌کرده است، ایدئولوژی‌اش چی بوده است؟ با چه کسانی ارتباط داشته است، چه طرز تفکری را داشته است یک دفعه آمدیم به قول ما طلبه‌ها اعممی شدیم «اعممی» یک دفعه دارای عفو دارای گذشت دارای بخشش زیاد نه ان‌شاءالله همه خوب هستند مگر با ان‌شاءالله همه خوب هستند می‌شود حکومت کرد. ان‌شاءالله همه مسلمانند ان‌شاءالله همه توبه درست حسابی کرده‌اند ان‌شاءالله در خدمت اسلامند، بلی با توبه قبول هم می‌کنیم اما مصدر کار نمی‌کنیم. کار کلیدی به او نمی‌دهیم. نه این که همین روز اول که می‌آید ره صدساله را یک شبه طی می‌کند. توبه می‌کند. بعد هم او را می‌‌‌آوریم در راس یک کاری می‌گذاریم علی علیه‌السلام می‌فرماید که ریشه خانوادگی او را ببین «من اهل البیوتات الصالحه» اصیل باشند آخر معلوم باشد...

رییس- این مطالب را خواهش می‌کنم یک مقدار مختصرتر بگویید.

علی‌اکبر ناطق نوری- حالا که نوبت من شد، مختصرتر (رییس- بله) چشم این هم از ظلم‌هایی است که بر اکثریت می‌رود.

رییس- خیر.

علی‌اکبر ناطق نوری- بنابراین، آن وقت علی می‌فرماید وقتی خوب‌ها را انتخاب کردید، از بیت صالح و سابقه اسلام هم دارد، می‌شناسید و بیوگرافی‌اش هم دستت هست. حالا دیگر خار جمع هستی. می‌گوییم سیستم حکومت اسلامی براساس اعتماد است اعتماد یکی از نمایندگان- آقای ناطق نوری پس «اهل التجربه والحیاء» را هم بگویید.

ناطق نوری- بله برای این که ایشان می‌خواهد بگوید باید متخصص هم باشد. اما تجربه داشته باشند. اهل حیا و بزرگواری باشند، بی‌حیا نباشند، متخصص بی‌حیا به درد نمی‌خورد. متخصص بی‌تقوا هم به درد نمی‌خورد. همه بدبختی‌هایی که به سر ما آمده است حالا عرض می‌کنم، داریم، روضه‌اش را می‌خوانم و انشاءالله همه بدبختی‌‌هایی را که ما داریم و از رژیم گذشته داریم این است که یک مشت متخصصان بی‌تقوا و آنهایی که از نوژه می‌خواستند حرکت کنند، جماران را بمباران کنند متخصصان بودند، اما دین نداشتند. آنهایی که این همه دزدیدند و بردند. اگر با کم و زیادش تمام ارتش را

زیر و رو کنید از نظر تخصص، کمتر متخصصی در آن رشته مثل خسروداد پیدا می‌کنید. تخصص اصلا این را به ما نگویید برادر. مایی که مکتب‌مان می‌گوید اولین مساله تقلید است تا مکلف می‌شوید، باید تقلید کنید. یعنی پیروی از متخصص و کارشناس دیگر. به رخ ما تخصص را نکشید. این مکتب ما هست اولین حرف هم مال اسلام است، مال مکتب ما هست. اما در کنار تخصص باید (من کان من الفقها) آنجا که بحث از رهبری است. (صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا لهواه مطیعا لامرمولاه) اهل تجربه و اهل حیا و اهل بیت صالح و سابقه در اسلام بعد می‌گوید حالا که انتخاب کردید «ثم اسبغ علیهم الارزاق» دیگر اینجا مته به خشخاش نگذار. مته‌ لای خشخاش را سرچشمه بگذار، ببین چه کسی را می‌آورید بعد که آوردید، دستش را باز بگذار اطمینان ندارید ردش کنید، استخوان لای زخم نگذارید. اعتماد که هست، لااقل به او فرجه بدهید، فرصت بدهید، امکانات بدهید، از او کار بخواهید آن وقت اگر کار هم نکرد انتقاد کنید. وسایل و ابزار به او بدهید، ناظرش هم باشید عین باشید برای اسلام و بعد هم از دولت دقیقا بخواهید چرا فلان جا شل آمدی، چرا فلان جا سفت نیامدی؟ این قسمت اول که ما معمولا دنبال معلول می‌گردیم و بعد آقایان می‌فرمایند که خوب این بودجه دودوازدهم که چهار دوازدهم در اصل خواهد بود و این بهانه‌ای هم شده است، البته نمی‌دانم آیین‌نامه ما چطوری است. بهانه‌ای است که ما می‌آییم سخنرانی می‌کنیم و اینها ولی سخنرانی بودجه نیست. هرکسی می‌آید سنگ خودش را اینجا وا می‌کند. بابا اصلا بیایید ببینید دولت، در حال جنگ هستیم یک میلیون و خرده‌ای جنگ‌زده روی دستش هست. آواره‌های جنگی، خود جنگ و مشکلات مملکتی همه این حرف‌ها، بودجه دو دوازدهم‌اش هم ته کشیده است حالا منتظر است که یک کاری برایش بکنید. این دیگر این قدر روضه خواندن و گاهی هم گربه رقصاندن ندارد. به این وضع برسیم. آقایان می‌گویند که در این بودجه و اساسا این دولت در بودجه مسائلی را لحاظ نکرده است. این را قبلا هم می‌گفتند، حتما در بودجه سال ۶۰ هم اگر عمری بود انشاءالله گوش می‌کنیم خواهند گفت لازم است که یک برنامه منظمی دولت تدوین کند، برنامه‌های عمرانی‌اش تدوین بشود. بله، لزوم تدوین برنامه‌های عمرانی را کسی منکر نیست.