بودجه وزارت ارشاد 5/3 برابر شده ‌است

نمای بیرونی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۰

سید حسن آیت، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در حالی از نحوه عملکرد وزارت امور خارجه انتقاد می‌کرد که در ادامه سخنانش به وزارت ارشاد نیز اشاره‌ای کرد و از سه برابر و نیم شدن بودجه آن در سال ۱۳۶۰ نسبت به سال ۱۳۵۸ خبر داد. ادامه صحبت‌های وی در شماره امروز تقدیم خوانندگان محترم می‌شود. حالا آن نامه متنش این است.

(به شرح زیر خوانده شد)

پیرو نامه شماره ۲۳۵۰۷ مورخ ۲۷/۱۱/۵۹ خواهشمند است دستور فرمایید مبلغ یک هزار دلار به جای سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس به سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم به نام آقای دکتر منصور فرهنگ ارسال گردد تا ترتیب پرداخت داده شود و هزینه بانکی آن طبق درخواست نامه شماره ۲۳۵۰۷ مورخ فلان معمول گردد. کمیسیون سیاست خارجی، دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران- سعید سنجابی.

خوب، ما چند وزارت خارجه داریم؟ چند دولت داریم؟ و بعد این آقایی که گفتند خارجه نرفته است، این نشان می‌دهد که حتی ارز در آن تاریخ در رم برایش حواله شده است خوب، امروز هواپیما هم هست، زود می‌روند و زود برمی‌گردند (جعفری- با کاخ سفید چه ارتباطی داشته است؟) خوب، گفتند رفته است اروپا، از اروپا هم می‌شود رفت آمریکا، آسان است، ارتباطش این است کاری نداریم که به آنجاها رفته‌اند ما گفتیم آن موقع ۲۹ روز بوده است که طرف در کاخ سفید مستقر بوده است، این از وزارت خارجه که مختصر صحبت کردم. اما وزارت ارشاد، این مهم‌ترین وزارتخانه ماست. بودجه‌اش نسبت به سال ۵۸ سه‌برابرونیم شده است؛ یعنی دویست میلیون تومان، من صداوسیما را هم در اینجا اشاره‌ای به آن می‌کنم البته این بودجه غیر از بودجه موزه هنرهای معاصر و مرکز فرهنگی باغ فردوس و تئاتر شهر و تالار رودکی است.

بودجه خود وزارت ارشاد، این عملکردش چه باید باشد؟ اول معرفی اسلام به ایران و جهان حالا چه از طریق نشریات، از طریق مطبوعات و اگر صداوسیما را مورد بررسی قرار بدهیم از طریق به خصوص سیمای جمهوری اسلامی ایران که همه در نظر دارید که امام بارها این حضرات را احضار کردند و گفتند «امیدوارم که شما باورتان شده باشد که در این کشور انقلاب اسلامی شده است» یادتان هست که در ابتدای کار صداوسیما افتاده بود دست کمونیست‌های آمریکایی بعدش هم افتاده بود دست جبهه چپیون. خوب یادم است که من ۵۰دقیقه از این صداوسیما به مناسبت بزرگداشت آیت‌الله کاشانی صحبت کرده بودم، مدت‌ها بایکوت بود که صحبت‌هایی که حتی در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران خودشان هم خواسته بودند و مقایسه‌اش با سایر نظام‌ها کرده بودم گفته بودند، چون فلانی طرفدار آیت‌الله کاشانی است نباید پخش بشود (این ضدسانسورچی‌ها) و بعدها هم هر یک از علما و دانشمندان ما را یکی به عنوان این که بهمان است، نمی‌گذاشتند بیایند و ایدئولوژی اسلامی را معرفی بکنند. اخیرا این بحثی که درباره ایدئولوژی شده است ببینید چقدر موثر بوده است؟ چقدر موثر بوده است در خرد کردن کمونیست‌هایی که فکر می‌کردند هیچ کسی از عهده آنها برنمی‌آید و من در اینجا وظیفه خودم می‌دانم که از امثال آقای سروش تشکر کنم که چگونه نشان دادند که اسلام چقدر عظیم‌تر است. چرا این صداوسیما نمی‌آید گزارش سری خروشچف را بخواند از پشت رادیو و تلویزیون، یا بیاید شرح حال استالین را که زمان استالین نوشته‌اند و او را به خدا رسانده‌اند بخواند و نشان بدهد این کمونیست‌هایی که این قدر دم از آزادی می‌زنند در کشور خودشان آزادی نفس کشیدن هم نیست. چرا این کارها را نمی‌کنند؟ چرا این احزاب داخلی مثل نهضت آزادی و جبهه ملی و حزب توده و هر حزب دیگری نمایندگان مختلف آنها نمی‌آیند در آنجا و اگر نمی‌آیند چرا دیگران را نمی‌گذارند که بیایند معرفی بکنند؟ وقتی که می‌آیند آن نامه را در بزرگداشت اللهیار صالحی که تولد ولیعهد را جشن گرفته است، دکترین آیزنهاور را تایید و هزار کار دیگری کرده است (البته او مرده است ولی آن زنده‌ها می‌خواهند استفاده بکنند) و از او برای ما چهره تابناک می‌سازند یا این آخری که اخیرا مرد حتی در روزنامه میزان نتوانسته بودند شرح حال او را بنویسند دقیق. نوشته بودند «وزیر فرهنگ دکتر مصدق در حالی که وزیر فرهنگ قوام‌السلطنه بود». البته فرق زیادی با هم ندارند ولی این چهره تابناک ملی، این نامه را در سال ۳۴ به شاه نوشته است. (به‌شرح زیر خوانده شد)

پیشگاه مبارک اعلی‌حضرت همایون شاهنشاهی- چاکر با رجای واثق و عطوفت و مراحم ملوکانه، بدین‌وسیله از پیشگاه اعلی‌حضرت همایون شاهنشاهی استدعای عفو می‌نماید و امیدوار است همان طور که بندگان اعلی‌حضرت مراحم عالی خود را از هیچ‌کس دریغ نمی‌فرمایند چاکر را هم مشمول مراحم شاهانه قرار دهند. بقای عمر و عزت و توفیق ذات همایون شاهنشاه را در ترقی کشور و اعتلای نام ایران از خداوند جلیل منان مسالت دارد. ۲۳/۱۲/۳۴

چاکر- دکتر شایگان

حالا من چرا می‌گویم وزارت ارشاد این بحث را بکند.

رییس- آقای دکتر آیت حواشی را کم کنید.

آیت- این حداقل آن است چرا می‌گویم وزارت ارشاد این بحث‌ها را بکند برای این که ملت ما باید از گذشته آگاه باشد وقتی که می‌آیند تبلیغ می‌کنند که هان، جبهه ملی این طور بود مصدق این طور بود و بلندگوها دستشان است، ملت نمی‌تواند تصمیم بگیرد ولی بیایند من در اینجا دعوت می‌کنم خودم یک تنه و تمام حضرات آن طرف، یعنی همه با هم بیاییم پشت این صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران راجع به این احزاب و گروهک‌ها بحث کنیم تا ملت آگاهانه رای بدهد، سوابق را بفهمد. چون ملت می‌شنود که فلانی ضدشاه بوده است. عکس منتشر می‌کنند در این کشور و می‌گویند فلسفی با زاهدی بوده است ولی ملت نمی‌داند که آقای زاهدی وزیر کشور آقای دکتر مصدق بوده است. اگر عکس داشتن جرم است که وزیر کشور بودن جرمش شدیدتر است.