کاهش  بهای سکه طلا  به 74 تومان!

۱۲بهمن ۱۳۳۱ (یکم فوریه ۱۹۵۳) دولت دکتر مصدق با هدف پایان دادن به شایعه احتمال تنزل نرخ برابری ریال [بالارفتن بهای پول‌های خارجی و قیمت سکه طلا] که مردم را نگران ساخته و دارندگان پس‌انداز را به فکر خرید سکه و ارز انداخته بود، ... ... اعلام کرد که به رغم اعلامیه قبلی مبنی بر تثبیت بهای طلا، سکه یک تومان ارزان‌تر و به ۷۴ تومان عرضه خواهد شد که در طلافروشی‌ها با احتساب دستمزد فروشنده ۷۴ تومان و ۵ قران ارزش دارد در اعلامیه دولت، گزارش روزنامه‌های تهران تکذیب شده بود که نوشته بودند دولت برای جبران کسری بودجه می‌خواهد نرخ سکه و ارز را با کاهش دادن ارزش برابری ریال بالا ببرد [تا با فروش ذخایر خود، ریال بیشتری به دست آورد] و تاکید شده بود که این عمل مغایر منافع ملی است و بودجه کشور تنها با اعمال سیاست‌های اقتصادی متناسب وضعیت کشور ازجمله افزایش مالیات بردرآمدهای بالا و تعرفه گمرکی برخی اقلام وارداتی لوکس و کاهش هزینه های دولت باید متوازن شود نه تغییر بهای سکه و ارز. این تصمیم از همان روز (۱۲ بهمن) به اجرا درآمد.

دستور اعدام ملکه اسکاتلند امضا شد!

الیزابت اول پادشاه انگلستان معروف به «ملکه باکره» در این روز در سال ۱۵۸۷ میلادی دستور اعدام ماری استیوارت ملکه سابق اسکاتلند و مادر پادشاه وقت آن سرزمین را امضا کرد و ماری یک هفته بعد، هشتم فوریه، گردن زده شد. ماری هنگام ازدواج با پادشاه فرانسه کاتولیک شده بود. وی پس از درگذشت شوهرش به اسکاتلند بازگشته بود، ولی حاضر نشده بود دوباره تغییر مذهب دهد و پروتستان شود. اسکاتلندی‌های پروتستان که پی بهانه می‌گشتند کشته شدن شوهر دومش را در یک انفجار در کاخ سلطنتی و قصد ماری به ازدواج سوم را دستاویز قرار دادند؛ او را برکنار و پسر خردسالش را برجایش نشاندند که ماری به انگلستان فرار کرد و به الیزابت اول پادشاه آنجا پناهنده شد. الیزابت که با کاتولیک ها میانه خوبی نداشت او را تحت نظر قرار داد.

بعدا انگلیسی ها ماری را متهم کردند که با پادشاه کاتولیک مذهب اسپانیا تماس محرمانه گرفته و او را تحریک به لشکر‌کشی به انگلستان و تصرف این کشور کرده است. بنابراین، از الیزابت اول تقاضای موافقت با اعدام او را کردند و وی دستور اعدام را امضا کرد. شاید این نخستین بار در تاریخ باشد که یک ملکه حکم به اعدام ملکه دیگررا داده باشد.

الیزابت اول دختر هنری هشتم است که این پادشاه دستور داده بود «آن بولین» همسر دوم خود و مادر الیزابت را گردن زده بودند.

غافلگیر شدن نظامیان آمریکا در ویتنام

یکم فوریه سال ۱۹۶۸ و چند ساعت پس از آغاز تعرض همه جانبه مبارزان راه وحدت و استقلال ویتنام (در گزارش رسانه‌های وقت؛ نیروهای کمونیست، ویت کنگ) به یک صد شهر در ویتنام جنوبی از جمله شهرهای هوئه و سایگون همزمان حمله کردند و با محاصره مراکز استقرار نیروهای نظامی آمریکا در این منطقه، سران نظامی آمریکا متوجه شدند که غافلگیر شده‌اند و کمونیست‌های ویتنام نیرومندتر از آنند که آنان تصور می‌کردند. قبلا گمان نمی‌رفت که نیروهای کمونیست بتوانند با این حجم از جنگل خارج شوند و همانند یک ارتش منظم و طبق نقشه دست به تعرض بزنند. کمونیست‌ها (شمالی و جنوبی) قبلا به مناسبت نوروز قمری خود معروف به عید تت Tet از ۲۷ ژانویه تا سوم فوریه ۱۹۶۸ آتش بس اعلام کرده بودند و پیش‌بینی نمی‌شد که در این فاصله دست به جنگ بزنند. حمله از اواخر شب سی‌ام ژانویه (سپیده دم سی‌و‌یکم) آغاز شد. [از آنجا که این حمله نظامی در نوروز سال قمری آسیای جنوب شرقی روی داده بود در تاریخ به تعرض تت Tet معروف شده است].

در همان نخستین روز تعرض نیروهای کمونیست در شهر سایگون خودرا به ساختمان سفارت آمریکا و ایستگاه رادیو دولتی ویتنام جنوبی و چند مرکز دیگر رسانیده بودند. در حمله کمونیست‌ها به ساختمان سفارت آمریکا در سایگون چهار تن از نگهبانان آمریکایی ساختمان کشته شدند. شهر هوئه Hue پایتخت پیشین (پادشاه نشین) ویتنام تقریبا به طور کامل (به استثنای اسکله‌های جنوب و پادگان نظامی شمال شهر) تصرف شد و پایگاه نظامی «خه سان» که در آن پنج هزار نظامی آمریکایی مستقر بودند به محاصره نیروهای ویتنامی درآمد. گسترش جنگ ویتنام به رغم مخالفت مردم آمریکا و اعزام بیش از نیم میلیون نظامی آمریکایی برای شرکت در این جنگ در زمان حکومت جانسون صورت گرفته بود.

ژنرال جیاپ پس از پایان جنگ ویتنام و تامین وحدت این سرزمین در کتاب خاطراتش نوشته است که نقشه این تعرض (عملیات نظامی تت) را به این سبب طرح کرده بود که دولت آمریکا متوجه شود که پیروزی برایش میسر نیست و حاضر به مذاکره و سازش شود و نقشه را طوری کشیده بود که مبارزان پس از نشان دادن قدرت تعرضی خود با حداقل تلفات به مراکز خویش باز گردند.

منبع: پایگاه مجازی «تاریخ در این روز»