تعارف نداریم

حمید کارگر- مدیریت را فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج امکانات و هدایت و کنترل خوانده‌اند که برای دستیابی به اهداف سازمانی صورت می‌پذیرد و برای مدیر صفات و ویژگی‌های پرشماری فهرست شده است که یکی از آنها «قاطعیت» است. در کتاب «مهارت‌های اجتماعی در ارتباطات میان فردی»، در تعریف قاطعیت چنین آمده است؛ «قاطعیت عبارت است از گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خویش به نحوی مناسب، مستقیم و صادقانه به صورتی که حقوق دیگران زیرپا گذاشته نشود.» برکو نیز در کتاب «مدیریت ارتباطات» معتقد است: «قاطعیت به معنای بهره‌کشی از دیگران نیست، بلکه به معنای محافظت از خود و منابع خود است.»

با چنین نگاهی و با باور به اینکه قاطعیت و تمام کنندگی از بایسته‌های یک مدیر است و این مقوله به معنای استثمار، بهره‌کشی یا پرخاشگری با دیگران و زیردستان نیست، بلکه در چارچوب حفظ منافع خود و سازمان صورت می‌پذیرد، به سندی کهن از مجموعه اسناد شرکت سهامی فرش ایران به عنوان تمثیلی از صفت قاطعیت نگاهی می‌اندازیم.

اسفندماه سال ۱۳۱۵ به مدیر شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران خبر می‌رسد که آقای رضا عباسی نماینده این شعبه در بروجرد، تعدادی از قالی‌های سرابند را کرایه داده است. مدیر وقت شعبه همدان با ارسال نامه‌ای به نامبرده، ناراحتی خود را از این اتفاق بیان کرده و بی تعارف با نماینده مربوطه اتمام حجت می‌کند.

«... با کمال تعجب اطلاع حاصل شد که قالی‌های این شرکت را با وجود اینکه به خوبی اطلاع دارید که ما از حیث نداشتن قالی سرابند خیلی در زحمت و مضیقه هستیم کرایه داده‌اید.

هیچ بهانه و دلیلی برای عمل شما وجود ندارد و شما حق نداشتید قالی‌هایی را که متعلق به‌خودتان نمی‌باشد به‌دیگری اجاره دهید.

اشخاصی که با این موسسه کار می‌کنند باید مورد اعتماد و اطمینان باشند و به طور دلخواه خود عمل نکنند.

این شرکت برای کار سرابند پیشنهاد زیاد داشته و به محضی که اطلاع حاصل شود که شما مخالف با دستورات و منافع ما عملی کرده‌اید فورا از رجوع کار به شما خودداری خواهد شد.»

چنانکه به خوبی از این سطور آشکار است، خطای رخ داده قاطعانه گوشزد می‌شود و آسیبی هم که از این بابت به منافع شرکت رسیده است یادآوری می‌شود.

همچنین بر اصلی ارزشمند اصرار و پای فشاری می‌شود که «اعتماد و اطمینان» و پرهیز از تک روی و عملکرد خودسرانه و ناهماهنگ در همکاری با شرکت شرط است.

مدیریت، تعارف بردار نیست و در صورتی که منافع موسسه در معرض آسیب قرار بگیرد، «فورا» از رجوع کار خودداری خواهد شد؛ آموزه‌ای نیک برای امروز ما و برای حراست و نگاهبانی شایسته از اعتبار نام بلند فرش دستباف ایرانی.