جهان انقلاب ایران را به رسمیت شناخت

خبر دستگیری بختیار و خسروداد مهم‌ترین خبر روزنامه اطلاعات سه شنبه ۲۴ بهمن‌ماه است. به گزارش روزنامه اطلاعات، بختیار توسط چریک‌های مسلح بازداشت و سپس به کمیته امام خمینی برده شده؛ تیمسار سرلشگر محمدولی قرنی نیز در این روز از تصفیه‌های دامنه‌دار در ارتش خبر داده است. این تیمسار درباره ارتش شاه گفته است: «ارتش چون بی‌آرمان بود چند ساعته متلاشی شد»، «ارتش جدید یک ارتش ملی و مردمی و با ایدئولوژی است و به همین جهت تصفیه‌های دامنه‌داری در آن صورت می‌گیرد». عکسی از به زیر کشیدن عکس شاه در صفحه اول درج و در ذیل آن نوشته شده است «گروهی از افسران در حالی که عکس شاه را از بالای میز کار رییس ستاد کل ارتش پایین می‌کشیدند، اتاق را برای ورود رییس ستاد جدید آماده می‌کردند، پس از آن سرلشگر قرنی به همراهی گروهی از افسران انقلابی که چند نفر از آنها نیز از گذشته با او همکاری داشتند، وارد اتاق رییس ستاد کل ارتش ملی ایران شد.»

معرفی کابینه مهندس بازرگان دیگر خبر مهم روزنامه ۲۴ بهمن است. بر اساس این معرفی دکتر کریم سنجابی وزیر خارجه، احمدصدر حاج سیدجوادی وزیر کشور، مهندس مصطفی کتیرایی وزیر مسکن و شهرسازی، علی‌اکبر معین وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه، یوسف طاهری قزوینی وزیر راه و ترابری، دکتر کاظم سامی وزیر بهداری و بهزیستی و داریوش فروهر به عنوان وزیر کار امور اجتماعی معرفی شدند. بازرگان همچنین با حضور در جمع کارکنان متحصن نخست وزیر معاونان خود به نام‌های ابراهیم یزدی (معاون در امور انقلاب)، مهندس‌هاشم صباغیان (معاون در امور انتقال قدرت) و مهندس امیرانتظام (سرپرست نخست‌وزیری و امور روابط عمومی) را معرفی کرد.

در حوزه روحانیت می‌توان به انتشار دو پیام از سوی آیت‌الله شیرازی و آیت‌الله روحانی اشاره کرد که در آن از عموم ملت خواسته‌اند همبستگی کامل خود را رعایت نموده و فرصت را برای سوءاستفاده کنندگان و مغرضین فراهم نکنند. آیت‌الله سید‌شهاب‌الدین مرعشی نجفی نیز در پیامی به ملت ایران نوشته‌اند: «در این لحظات حساس و سرنوشت ساز تاریخی که افق پیروزی نمایان گشته ضمن تشکر و سپاس از تمامی طبقات که در به دست آوردن آزادی و طرد مزدوران از بذل هرگونه مجاهدت کوتاهی ننموده‌اند، تقاضامندم در تمام مراحل ضمن الهام از مراجع عالی‌مقام نسبت به آنچه دولت موقت اسلامی جناب آقای مهندس بازرگان پیشنهاد می‌کند، اهتمام نمایند.» آیت‌الله گلپایگانی نیز در این روز در پیامی ضمن شکرگزاری از سقوط رژیم استبداد و ضداسلامی و قرار گرفتن در آستانه تشکیل نظام اسلامی گفته است: «از طبقات و اصناف مختلف که در این مدت متمادی با اعتصاب و تعطیلات و تحمل زحمات انقلاب را در این لحظه حساس یاری کردند، تشکر می‌کنم.»

در حوزه احزاب، سردبیر روزنامه اطلاعات ۲۴ بهمن ماه ۱۳۵۷ بازگشت کیانوری، دبیرکل حزب توده به ایران را حائز اهمیت دانسته وخبر آن را در صفحه اول روزنامه آورده است. پیام حزب مارکسیست لنینیست شفق سرخ از دیگر اخبار مربوط به حوزه احزاب است. در این روزنامه همچنین پیام شادباش کمیته مرکزی حزب توده خطاب به مردم درج شده است. اتحادیه دموکراتیک ملت ایران نیز با ارسال بیانیه‌ای خواستار محاکمه عمال دست پرورده رژیم شاه در دادگاه‌های انقلابی شده است. در حوزه احزاب همچنین خبری مبنی بر اعلام موجودیت جنبش ملی مجاهدین به عنوان ارگان سیاسی مجاهدین منتشر شده و در خبر دیگری در همین حوزه، جمعیت آزادی در پیامی خطاب به مردم ایران خواستار تشکیل کمیته‌های مقاومت و مبارزه در شهرها و دهات شده است.

خبرهایی مبنی بر توطئه ساواک برای کشتن امام خمینی از مهم‌ترین خبرهای روزنامه اطلاعات در این روز است. بر اساس گزارش خبرنگار اطلاعات بر اساس مدارکی که پس از اشغال ساواک به دست آمد، طرح توطئه برای کشتن امام خمینی آشکار شده است. شرحی بر تصرف زندان اوین و کاخ نیاوران و کاخ مجلل هژبر در کنار اخباری از شهرستان‌های مختلف و درگیری‌های روی داده در آنها از دیگر مطالبی است که برای مردمی که در بهمن ماه ۱۳۵۷ زندگی می‌کردند جالب توجه بوده و این روزنامه به تفصیل به شرح آنها پرداخته است.

به رسمیت شناخته شدن انقلاب از سوی کشورهای دیگر از خبرهایی است که هم در صفحه اول روزنامه تیتر بزرگی را به خود اختصاص داده و هم در صفحه آخر به شکل مفصل به آن پرداخته شده است. بر این اساس آمریکا و شوروی انقلاب ایران را به رسمیت شناخته‌اند. کارتر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده است که اراده ملت ایران، رژیم را سرنگون کرد. به نقل از خبرگزاری لیبی نیز در روزنامه اطلاعات ۲۴ بهمن ماه ۱۳۵۷ آمده است «جماهیریه لیبی دولت ملی ایران را به رسمیت شناخته و به زودی اعلامیه رسمی درباره شناسایی رژیم انقلاب ایران انتشار می‌یابد.» دولت ژنرال ضیاءالحق در پاکستان نیز دولت موقت مهدی بازرگان را به رسمیت شناخته و علاقه و توجه کامل پاکستان را نسبت به برقراری یک قدرت اسلامی در ایران همسایه، ابراز داشته است. دولت سودان از دیگر کشورهایی است که رسما پشتیبانی خود را از آیت‌الله خمینی اعلام کرده است. موراجی دسای، نخست وزیر هند نیز ضمن پیامی انتخاب مهدی بازرگان را به ریاست دولت موقت شادباش گفته است. این در حالی است که انگلیس و آلمان اعلام کرده اند در اوضاع داخلی ایران دخالتی نمی‌کنند.

خبرگزاری فرانسه از اندوه عمیق شاه از گوش دادن به اخبار رادیو خبری را منتشر کرده که روزنامه اطلاعات آن را به تفصیل آورده است. جشن و سرور شیعیان و فلسطینی‌ها در لبنان از دیگر اخبار نقل شده از سوی این خبرگزاری است. یونایتدپرس نیز خبری از فرانسوا میتران را درباره انقلاب ایران منتشر کرده که بر اساس آن انقلابی از نوع انقلاب ایران در کشورهای اسلامی همسایه روی خواهد داد. این خبرگزاری همچنین از خروج اتباع انگلیس در ایران و تلگرام تبریک حافظ اسد به امام خمینی خبر داده است. قول دو تن از نزدیکان امام خمینی به یاسر عرفات مبنی بر در اختیار قرار دادن سفارت رژیم اشغالگر قدس به فلسطین از دیگر اخباری است که این خبرگزاری درباره انقلاب حائز اهمیت دانسته و روزنامه اطلاعات نیز آن را منتشر کرده است.