نماینده‌ای که زمین‌‌داری بزرگ بود

امیرتیمور کلالی

محمد ابراهیم امیرتیمور کلالی معروف به سردار نصرت، متولد ۱۲۷۳، فرزند نصر‌ت‌الممالک ملاک و رییس ایل کلالی، پس از انجام تحصیلات مقدماتی مطابق زمان، داخل در کارهای پدر شد و تدریجا مقام و موقعیتی در خراسان پیدا کرد. یکی از کسانی که برای حل قضیه کلنل محمدتقی خان تلاش بسیار کرد همین امیرتیمور بود که اقداماتش به جایی نرسید. در دوره ششم کاندیدای وکالت مجلس شد و پس از انتخاب مجموعا ده دوره در مجلس بود و غالب ادوار نیابت ریاست را عهده‌دار می‌شد. در دوره چهاردهم و پانزدهم یکی از کارگردانان مجلس بود و در تثبیت یا تزلزل دولت‌های زودگذر آن روز نقش زیادی داشت. در ۱۳۲۳ ش کاندیدای نخست‌وزیری بود، ولی در این کارتوفیق نیافت. در دوره شانزدهم جزو اقلیت مجلس بود که لیدری آن را دکتر محمد مصدق برعهده داشت. در ۱۳۳۰ در کابینه دکتر محمد مصدق به وزارت کار معرفی شد و چند ماهی در آن سمت باقی ماند. در ترمیم همان کابینه وزیر کشور و سرپرست شهربانی بود. آخرین شغل سیاسی‌اش نمایندگی دوره هیجدهم مجلس شورای ملی است. او از ملاکین و ثروتمندان درجه اول استان خراسان محسوب می‌شد. متجاوز از دویست پارچه آبادی داشت. املاک وسیعش در آن منطقه توسط برادر و برادرزادگانش اداره می‌شد. یکی از دختران او همسر اسکندر میرزا رییس‌جمهور پاکستان بود. در ۱۳۶۷ در آمریکا درگذشت.

سرتیپ رییس بانک ملی شد

سرتیپ رضاقلی امیرخسروی از افسران قزاقخانه قبل از کودتای ۱۲۹۹ آجودان و خزانه‌داری میرپنج‌رضاخان را به عهده داشت. بعد از کودتای ۱۲۹۹ خزانه‌دار کل قشون شد و علاوه بر آن ریاست حسابداری وزارت جنگ نیز به او محول گشت. در ۱۳۰۲ که بانک پهلوی با سرمایه ارتش تشکیل یافت، با درجه سرهنگی به ریاست این بانک منصوب شد.

خزانه‌داری قشون و بانک پهلوی را که بعدبانک سپه نامیده شد، تواما اداره می‌کرد. در ۱۳۰۹ برای تکمیل معلومات بانکی به فرانسه رفت و مدت دو سال در بانک‌های معروف پاریس به تحصیل علوم بانکی و اخذ تجربیات بانکداری پرداخت. در ۱۳۱۲ به ریاست بانک ملی ایران رسید. بانک ملی ایران که از ۱۳۰۷ به وسیله آلمانی‌ها اداره می‌شد در ابتدای کار دچار نوساناتی شد و مدیرعامل بانک به نام دکتر لیندنبلات آلمانی با معاونش فوگل اختلاس کردند و بیلان غیرواقعی تنظیم نمودند که موضوع به وسیله حسینقلی نواب رییس هیات نظار بانک کشف و به اطلاع رضاشاه رسید و دستور تعقیب و محاکمه اختلاس‌کنندگان صادر شد. فوگل معاون بانک در بیروت خودکشی کرد و لیندنبلات نیز محاکمه و به سه سال حبس محکوم شد. پس از برکناری آلمانی‌ها مدتی کوتاه حسین علاء مدیر کل بانک ملی شد. پس از آن خسروی به ریاست رسید و درجه سرتیپی گرفت. مدت شش سال در راس بانک ملی قرار داشت. در این مدت نسبت به توسعه و افزایش سرمایه بانک اقداماتی نمود و سازمانی به فراخور این موسسه بزرگ اقتصادی به تصویب رسانید و ساختمان مجللی در خیابان فردوسی بنا نمود. این ساختمان امروز محل صندوق پس‌انداز بانک ملی است. در آبان ۱۳۱۸ در کابینه دکتر متین دفتری وزیر دارایی شد و قریب دو سال در این سمت بود، اما بر اثر یک اشتباه اقتصادی از کابینه خارج شد. از آن تاریخ به بعد کاری به او محول نشد یا خودش داوطلب قبول کاری نگردید. در سال ۱۳۳۷ در ۶۵ سالگی درگذشت.