سال ۱۲۹۵- امروز قوای عثمانی وارد همدان شدند. فرمانده قشون عثمانی به سپاهیان خود توصیه کرد مزاحم مردم نشوند

.سال ۱۲۹۵- قوای عثمانی شعب بانک‌های شاهی و استقراضی، منازل افسران و صاحب منصبان روسی در همدان را غارت کرد. سال ۱۲۹۵- نیروهای عثمانی پس از تصرف همدان به سوی قزوین روانه شدند.

سال ۱۲۹۵- سپهسالار تنکابنی از ریاست‌الوزرایی برکنار شد.

سال ۱۲۹۷- بین میرزا کوچک‌خان و انگلیسی‌ها یک موافقتنامه امضا شد. به موجب این موافقتنامه نیروهای انگلیسی می‌توانستند آزادانه از گیلان به قفقاز بروند.

سال ۱۲۹۷- محاکمه اعضای کمیته مجازات آغاز شد.

سال ۱۲۹۸- روزنامه «صدای تهران» به مدیریت سیدمحمد بیرجندی مدیر مدرسه تدین و نماینده مجلس که از طرفداران وثوق‌الدوله و موافق قرارداد ۱۹۱۹ بود از امروز انتشار یافت.

سال ۱۲۹۸- احمدشاه قاجار تهران را به سوی اروپا ترک کرد. این اولین سفر شاه قاجار بود.

سال ۱۳۰۱- مجلس شورای ملی لایحه استخدام و اختیارات دکتر میلسپو را تصویب کرد. میلسپو از آمریکا برای اداره امور مالی ایران استخدام و رییس‌کل مالیه ایران شد.

سال ۱۳۰۱- در جنگ سختی که بین قشون ایران به فرماندهی سرتیپ امان‌الله میرزا و اسماعیل خان سیمیتقو در آذربایجان شروع شده بود، قلعه چهریق که قرارگاه و ساخلوی وی بود تسخیر شد.

سال ۱۳۰۱- به مناسبت شکست اسماعیل خان سیمیتقو و فتح قلعه چهریق سرتیپ امان‌الله میرزا و سرتیپ فضل‌الله بصیر دیوان به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شدند.

سال ۱۳۰۴- حاج شیخ عبدالنبی نوری یکی از مجتهدین مسلم و مرجع تقلید در سن نود و دو سالگی در نیاوران درگذشت.

سال ۱۳۱۳- نام شهر ترشیز به کاشمر تغییر کرد.

سال ۱۳۲۱- برای تامین اداره خواربار کشور اداره مستقلی به نام اداره کل خواربار تشکیل و ادارات غله، قند و شکر و قماش ضمیمه این سازمان شدند. امان‌الله اردلان نیز به ریاست این سازمان رسید.

سال ۱۳۲۵- احمد قوام‌، نخست‌وزیر طی اعلامیه‌ای متذکر شد: افراد ارتش، نگهبانی و شهربانی باید از مداخله در امور سیاسی برکنار باشند. چنانچه یکی از افراد به وظایف سیاسی اشتغال ورزیده و داخل احزاب شوند، تسلیم دادگاه نظامی خواهند شد.

سال ۱۳۲۸- دکتر تقی نصر از مدیرعاملی سازمان برنامه کناره‌گیری کرد.

سال ۱۳۳۱- مجلس سنا لایحه اختیارات شش ماهه دکتر مصدق را تصویب کرد.

سال ۱۳۳۱- دکتر محمدحسین علی‌آبادی،‌ استاد دانشکده حقوق به معاون نخست‌وزیری برگزیده شد.

سال ۱۳۳۱- یازده قریه از املاک اختصاصی ورامین بین زارعین ‌آنجا تقسیم شد.

سال ۱۳۳۱- خرید شش کارخانه قند برای رفع نیازمندی‌های کشور تصویب شد.

سال ۱۳۳۱- مقررات حکومت نظامی در تهران ملغی شد.

سال ۱۳۳۲- دکتر مصدق عده‌ای از مخالفین خود را بازداشت و تعدادی از امرای ارتش را نیز در مقام وزیر دفاع ملی بازنشسته کرد.

سال ۱۳۳۵- دانشگاه تهران برای تکمیل ساختمان دانشکده‌های علوم، ‌ادبیات هنرهای زیبا و مسجد حدود سی میلیون ریال از سازمان برنامه و بودجه پول گرفت.

سال ۱۳۳۶- نمایندگان ایران و شوروی طرح استفاده مساوی و مشترک از بستر رودهای ارس و اترک را پذیرفتند.

سال ۱۳۴۰- نخست‌وزیر اعلام کرد که اعزام محصل به خارجه محدود شده و گذرنامه عده‌ای از محصلین ایران در خارجه لغو و ارز تحصیلی آن نیز قطع خواهد شد.

سال ۱۳۴۸- در جلسه هیات وزیران بین عطاءالله خسروانی، ‌وزیر کشور و غلامرضا نیک‌پی وزیر آبادانی و مسکن مشاجره و سپس زد و خورد درگرفت. در این نزاع خسروانی به شدت مضروب و بی‌هوش شد. علت نزاع این بود که نیک پی می‌خواست سازمان عمران شهری را که جزو وزارت کشور بود ضمیمه وزارت آبادانی و مسکن کند.

سال ۱۳۵۲- دکتر محمد یگانه وزیر پیشین آبادانی و مسکن به ریاست بانک مرکزی ایران منصوب شد.

سال ۱۳۵۴- ۳۰ تن از روسای اصناف اتاق بازرگانی پایتخت از سمت خود عزل شدند.