امروز در تاریخ - ۱۲ تیر ۹۰

میرزاده عشقی

سال ۱۲۸۶- هفته‌نامه مصور «آئینه غیب‌نما» به مدیریت سیدعبدالرحیم کاشانی در تهران انتشار یافت. سال ۱۲۸۷- از طرف محمدعلی شاه، عین‌الدوله صدراعظم سابق با اختیارات تام والی آذربایجان شد.

سال ۱۲۸۷- محمد ولی‌خان تنکابنی به فرماندهی کل قوای آذربایجان برگزیده شد.

سال ۱۳۰۲- بین دولت‌های ایران و شوروی معاهده تجاری امضا شد.

سال ۱۳۰۲- میرزاده عشقی شاعر و مدیر روزنامه قرن بیستم که منتقد دولت بود در منزل شخصی خود هدف چند گلوله قرار گرفت و درگذشت.

سال ۱۳۰۵- دادگاه ویژه صحرایی، حکم اعدام کلیه درجه‌داران و سربازان فوج سلماس که بالغ بر صد و هشتاد نفر می‌شدند را صادر کرد. فوج سلماس در دوم تیرماه همین سال به دلیل عدم دریافت چند ماه حقوق شورش کردند.

در پی این شورش لشکر تبریز مامور دستگیری و مهار شورش آنها شد که در دهم تیرماه موفق به این کار شد و امیرلشکر حسین آقا خزاعی محاکمه شورشیان را آغاز کرد.

سال ۱۳۰۷- نظام‌نامه بانک ملی ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

سال ۱۳۲۷- طبق تصویبنامه هیات‌وزیران فروش و عرضه انواع مشروبات الکلی در شهرهای مشهد، قم و شهر ری ممنوع شد.

سال ۱۳۳۵- روزنامه و مجلات کانون تشکیل دادند.

سال ۱۳۳۷- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور چهل میلیون دلار وام برای اجرای طرح‌های راه‌سازی، ایجاد فرودگاه‌ها، خرید ماشین‌های کشاورزی و آسفالت خیابان‌ها وام می‌دهد. مدت این وام دوازده سال و بهره آن سه و نیم درصد است.

سال ۱۳۴۰- محمد درخشش، وزیر فرهنگ برای صرفه‌جویی هفت اداره را منحل کرد.

سال ۱۳۴۱- استقلال الجزایر از طرف ایران به رسمیت شناخته شد.

سال ۱۳۴۲- هیات وزیران تشکیل خانه‌های اصناف در سطح کشور را به تصویب رساند.

سال ۱۳۴۲- اعلامیه‌ای از طرف ساواک به این شرح در جراید منتشر شد: چون بین مقامات انتظامی و حضرات آقایان خمینی(ره)، قمی و محلاتی تفاهمی حاصل شد که در امور سیاسی مداخله نخواهند کرد و از این تفاهم اطمینان شد که علیه کشور عملی انجام نخواهند داد. علیهذا آقایان به منازل خصوصی منتقل شدند.

سال ۱۳۴۳- کنفرانس وزیران امور خارجه سه کشور اسلامی در آنکارا تشکیل شد.

سال ۱۳۴۵- گمرک و سایر بنادر و کشتیرانی از وزارت اقتصاد منتزع و ضمیمه وزارت دارایی شد. طی این تغییرات غلامرضا کیانپور، رییس گمرک از کار برکنار شد.

سال ۱۳۵۶- ایران در صنایع مس مکزیک سرمایه‌گذاری کرد.