سال ۱۲۸۷- بامداد امروز مشیرالسلطنه پاشاخان امیر بهادر را به سمت وزیر جنگ و میرزا محمدعلی‌خان قوام‌الدوله را به سمت وزیر مالیه معرفی کرد. سال ۱۲۸۷- از بامداد امروز دستجات قزاق از سواره نظام و پیاده نظام به فرماندهی صاحب منصبان روسی اطراف مدرسه سپهسالار و مجلس را محاصره کردند. در مقابل قزاقان عده زیادی از مشروطه‌خواهان که مسلح به انواع سلاح‌های گرم و سرد بودند در اطراف مجلس صف‌آرایی کردند. تنی دوف در نتیجه بین قوای قزاق و مشروطه‌خواهان جنگ درگرفت.ابتدا مشروطه‌خواهان پیروز شدند و میرپنجه علی‌آقا فرمانده قزاقان شکست خورد ولی به دستور کلنل لیاخوف، فرمانده بریگاد مرکزی قوای قزاق، نیروی کمکی و توپخانه وارد میدان شد و جنگ به شدت تا ظهر ادامه داشت. قوای قزاق مجلس را به توپ بست و تعداد زیادی از مجاهدین به شهادت رسیدند. به هنگام ظهر قوای قزاق پیروز شد و صدای مجاهدین خاموش شد. قزاقان وارد مجلس شدند و دست به تخریب و غارت زدند.

قزاقان خانه ظل‌السلطان عموی شاه را که از مخالفین بود به آتش کشیدند و اموال و اثاثیه او را غارت کردند. در این یورش خانه بانوعظمی خواهر ظل‌السلطان دستخوش غارت شد.

خانه ظهیرالدوله و انجمن اخوت را به توپ بستند و اموال آنجا را به غنیمت گرفتند.

لیاخوف فرمانده قزاقان برای جلوگیری از تحصن مردم در سفارت انگلیس آنجا را در محاصره قزاقان قرار داد و شایع کرد هرکس به سفارت انگلستان پناهنده شود مجلس سفارت را به توپ خواهد بست.

در جنگ امروز سیصد کشته و پانصد زخمی باقی ماند.

به هنگام زد و خورد قزاقان و مشروطه‌خواهان عده‌ای از وکلای مجلس و وعاظ و روزنامه‌نگاران برای حفظ جان خود از دیوار شرقی مجلس فرار کرده، خود را به پارک امین‌الدوله رسانیدند.

سربازان قزاق و سیلا خوری از محل اختفای نمایندگان اطلاع یافتند و به پارک امین‌الدوله حمله بردند و پس از گشودن آتش به روی آنها حاج ابراهیم آقا نماینده آذربایجان به شهادت رسید.

کلیه کسانی که در پارک امین‌الدوله مخفی شده بودند توسط قزاقان با خفت و خواری و ضرب و شتم دستگیر و به زنجیر کشیده شدند. سیدمحمد طباطبایی، سیدعبدالله بهبهانی و فرزندانشان جزو بازداشت‌شدگان بودند.

عده زیادی از نمایندگان مجلس و روزنامه‌نگاران برای حفظ جان خود به سفارتخانه‌ها پناه بردند. تقی‌زاده، میرزا علی‌اکبرخان دخو و معاضدالسلطنه در سفارت انگلیس ملتجی شدند. ممتازالدوله و حکیم‌الملک در سفارت فرانسه مخفی گردیدند. عده‌ای نیز سفارت عثمانی را انتخاب کردند.

عده زیادی از مشروطه‌خواهان از جمله سیدجمال واعظ با لباس مبدل از تهران فرار کردند.

تا عصر امروز تعداد بازداشت‌شدگان که محل حبس آنها در باغشاه بود به سیصد نفر رسید.

در تبریز قوای دولتی به سرکردگی میرهاشم ملای درباری به مجاهدان و مشروطه‌خواهان حمله کردند. عده‌ای کشته و گروهی بازداشت شدند.

سال ۱۳۰۱- جنگ بین قوای دولتی و الوار یاغی در لرستان درگرفت، عده زیادی از الوار کشته شده و تعدادی دستگیر شدند.

سال ۱۳۰۵- سربازان و درجه‌داران فوج سلماس به علت نرسیدن حقوق طغیان و شورش کردند و سرهنگ یوسف خان ارفعی فرمانده خود را قطعه‌قطعه کردند و پس از غارت پادگان و اسلحه‌خانه به سمت خوی متواری شدند.

سال ۱۳۰۵- پادگان مراد تپه به فرماندهی سلطان جهانگیرخان سالار جنگ معروف به «لهاک خان» سر به طغیان و عصیان و شورش برداشتند. ظاهرا عصیان مزبور به علت این بوده است که چندین ماه به افراد پادگان حقوق پرداخت نشده بود.

سال ۱۳۰۶- کلاه جدیدی به نام کلاه پهلوی معمول و استعمال آن اجباری شد کلاه جدید با کلاه سابق این فرق را دارد که در جلوی کلاه سایه‌بان نصب شده است.

سال ۱۳۰۸- وزارت پست و تلگراف ۱۵ نفر محصل به اروپا اعزام کرد.

سال ۱۳۰۸- عهدنامه ایران و سوئد و عهدنامه ایران و بلژیک تصویب شد.

سال ۱۳۲۸- دکترعلی‌اصغر مودب، استاد مدرسه طب دارالفنون و اولین وزیر بهداری ایران درگذشت.

سال ۱۳۳۵- آمریکا چهار هواپیمای جت به ایران هدیه داد.

سال ۱۳۳۵- سازمان آب تهران اعلام کرد تاکنون هفت هزار واحد مسکونی و کسبی از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند.

سال ۱۳۳۵- ایران هزار تن گندم از آمریکا خرید.

سال ۱۳۴۳- نام وزارت کار به وزارت کار و امور اجتماعی تغییر کرد.