سال ۱۲۸۷- شاه از مجلس درخواست کرد کمیته مشترکی تشکیل شود تا اختلافات بین مجلس و شاه رفع شود. سال ۱۲۸۷- محمدعلی شاه به تمام ولات و حکام تلگرافی مخابره کرد و متذکر شد: «این مجلس خلاف مشروطیت است و هرکس از این به بعد از فرمایشات ما عدول کند مورد تنبیه و سیاست سخت قرار خواهد گرفت.»

سال ۱۲۹۲- تشکیلات جدید نظمیه ایران توسط مامورین سوئدی امروز اعلام شد. سرهنگ وستداهل رییس نظمیه طی اعلامیه‌ای موجودیت نظمیه و وظایف آن سازمان را به اطلاع عموم رسانید.

سال ۱۲۹۵- کرمانشاه توسط سپاه عثمانی و ملیون ایران تصرف شد و قوای روس عقب‌نشینی کرد.

سال ۱۳۰۰- حاج بابای اردبیلی که از یاغیان مسلح و معروف بود به قصد قتل و غارت به طرف دهات زنجان و شهریورش برد و بنای تجاوز و تعرض به مردم را گذارد.

سال ۱۳۰۰- مجلس چهارم که انتخابات آن در دوران رییس‌الوزرایی وثوق‌الدوله آغاز شده بود روز چهارشنبه اول تیرماه افتتاح شد. سلطان احمدشاه در نطق افتتاحیه خود مواعیدی برای اصلاحات داد.

سال ۱۳۰۰- در اولین جلسه مجلس موتمن‌الملک به ریاست و سیدحسن مدرس و حکیم‌الملک به نیابت انتخاب شدند.

سال ۱۳۰۵- قرائت آرای انتخابات تهران تحت ریاست حسن پیرنیا (مشیرالدوله) خاتمه یافت و افراد زیر از تهران به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شدند. ۱- حسن پیرنیا ۲- حسین پیرنیا ۳- دکترمحمد مصدق ۴- سیدحسن مدرس ۵- محمدتقی بهار ۶- سیداحمد بهبهانی ۷- میرزا هاشم آشتیانی ۸- حسن وثوق ۹- شیخ‌العراقین بیات ۱۰- فیروزآبادی ۱۱- حشام‌زاده ۱۲- حسن مستوفی (مستوفی‌الممالک).

سال ۱۳۰۶- اداره انحصار قند و شکر از اول تیرماه منحل شد و امور آن موسسه به گمرک محول شد.

سال ۱۳۰۸- کاظم‌خان بهارلو شهرفسا را به تصرف درآورد.

سال ۱۳۰۸- به دنبال برکناری نصرت‌الدوله از وزارت مالیه، رضاشاه در آن وزارتخانه حضور یافت و نطقی در انتظام امور دایر کرد. رضاشاه سپس معاون وزارت مالیه را منفصل کرد و فطن‌الملک جلالی را به معاونت برگزید و وزارت مالیه را تحت نظر رییس‌الوزراء قرار داد.

سال ۱۳۲۱- طبق تصمیم دولت جیره‌بندی سیگار در کشور به مرحله اجرا درآمد و سهمیه هر نفر در روز دو و نیم نخ اعلام شد.

سال ۱۳۲۱- کلیه دبیرستان‌های نظام شهرستان‌ها تعطیل شد.

سال ۱۳۲۳- مراسم نامگذاری سه خیابان تهران به نام روزولت، چرچیل و استالین در انجمن شهر تهران تصویب شد.

سال ۱۳۲۲- دکتر میلسپو، رییس کل دارایی ایران طی نامه مفصلی به نخست‌وزیر اطلاع داد که بر اثر تصمیم دولت مبنی بر لغو اختیارات رییس کل دارایی، وی و کلیه مستشاران آمریکایی استعفا خواهند داد.

سال ۱۳۲۹- اعضای کمیسیون نفت از طرف نمایندگان مجلس به این شرح انتخاب شدند. دکترمحمد مصدق، دکتر علوی، ناصر ذوالفقاری، جواد گنجه‌ای، ابوالقاسم فقیه‌زاده، جمال امامی، جواد عامری، دکتر نصرت‌الله قاسمی، حائری‌زاده، فرامرزی، دکترمحمدعلی هدایتی، دکتر شایگان، سیدعلی بهبهانی و پالیزی.

سال ۱۳۳۲- اولین جلسه مرحله دوم مذاکرات نفت میان نمایندگان دولت ایران و هیات نمایندگی کنسرسیوم بین‌المللی تشکیل و آغاز شد.

سال ۱۳۳۹- وزارت کار قانون جدید بیمه‌های اجتماعی کارگران را به اجرا درآورد.

سال ۱۳۴۰- ایران استقلال کویت را به شیخ آن کشور تبریک گفت.

سال ۱۳۴۰- موافقتنامه بازرگانی ایران و لهستان تمدید شد.

سال ۱۳۵۴- اعلام شد که تولید نفت ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون بشکه تقلیل یافته است.