سال ۱۲۸۸- سعدالدوله و هیات وزیران استعفا دادند، ولی محمدعلیشاه استعفای آنها را قبول نکرد و کابینه در حال بحران باقی ماند. سال ۱۲۹۷- جنگ شدیدی بین نیروهای دولتی مقیم فارس با عشایر قشقایی در ده شیخ و اطراف آن روی داد که دو روز به طول انجامید و در پایان صولت‌الدوله شکست خورد و متواری شد. در این درگیری از قشون دولتی ۵۲ نفر و از نیروی قشقایی چهل، پنجاه نفر کشته و زخمی شدند.

سال ۱۳۲۱- قراردادی مالی بین دولت‌های ایران و انگلستان منعقد شد که طی این قرارداد نرخ تسعیر ریال به لیره از ۱۲۸ تا ۱۳۰ ریال تعیین شد، همچنین بنابراین قرارداد ایران موظف شد احتیاجات ریالی متفقین را تامین کند.

سال ۱۳۳۹- قرارداد ساخت سد دز بین سازمان برنامه و کمپانی ایم پرسیت ایتالیا به امضا رسید.

سال ۱۳۴۱- جهانگیر آموزگار به سمت وزیر دارایی و دکترمحسن نصر به سمت وزیر مشاور تعیین شدند.

سال ۱۳۴۱- قانون تمام وقت استادان به تصویب شورای دانشگاه رسید.

سال ۱۳۴۲- محمدرضا پهلوی طی سخنانی در کرمان مدعی شد: دو دسته از افراد هستند که با جریان اصلاحات ارضی مخالفند یکی مرتجعین سیاه و دیگری خائنین سرخ.

سال ۱۳۴۹- متن اصلاحات مصوبه نقشه جامع تهران انتشار یافت و شرایط صدور پروانه ساختمانی و تفکیک اراضی تغییر کرد.

سال ۱۳۴۹- از طرف سرمایه‌گذاران معروف و بزرگ آمریکا، ایران شریک لقب خوب گرفت.

سال ۱۳۵۲- ایران و مصر یک پروتکل اقتصادی مهم امضا کردند.

سال ۱۳۵۶- فروشگاه زنجیره‌ای کوروش افتتاح شد.

سال ۱۳۵۱- بزرگ‌ترین نیروگاه گازی جهان (در آن سال) در شهر ری آغاز به کار کرد. این نیروگاه در هفت کیلومتری شهر ری و جنوب غربی تاسیسات پالایشگاه تهران قرار داشت و شبکه سراسری برق کشور از ۳۰۰ مگاوات برق تولیدی این نیروگاه استفاده می‌کرد.

کمپانی آلمانی زیمنس ۲۸ مه ‌۱۸۶۸ اعلام کرد که کار کشیدن خط تلگرافی را که از برلین آغاز می‌شود تا تهران ادامه خواهد داد. این خط قرار بود از خاک امپراتوری روسیه (روسیه و قفقاز) بگذر و از طریق تبریز به تهران برسد. در آن زمان لهستان نیز در قلمرو روسیه قرارداشت.

حرکت دکتر مصدق به سوی لاهه

در این روز در سال ۱۳۳۱ دکتر مصدق نخست وزیر وقت عازم لاهه شد تا از حقانیت ایران در ملی کردن نفت خود دفاع کند. دکتر مصدق که استاد حقوق در دانشگاه بود قبلا رسیدگی دادگاه لاهه به شکایت انگلستان از ایران را مغایر حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل خوانده بود، ولی گفته بود که به لاهه خواهد رفت تا صدای ایران را که قریب یک قرن و نیم تحت نفوذ و سلطه اجانب بوده به گوش جهانیان برساند و تاکید کرده بود که دفاع او در لاهه در عین حال دفاع از کشورهای ضعیف و استعمارزده در برابر قدرت‌های جهانی خواهد بود. اظهارات آن روز دکتر مصدق در رسانه‌های جهان به این گونه تفسیر شده بود که رییس دولت ایران حتی مخالف چند قطبی بودن جهان است و معتقد به وجود یک قانون بین‌المللی حاکم بر روابط ملت‌ها است، نه وجود هرگونه قدرت جهانی دیکته گر؛ همین حرفی که امروز پس از گذشت دهها سال از آن روز، از دهان قاطبه جهانیان بیرون می‌آید.

تمدید قرارداد انحصار نفت تنها با هشت رای مخالف یا ممتنع!

هفتم خرداد ۱۳۱۲ مجلس شورای ملی ایران تنها با هشت رای مخالف و ممتنع پیشنهاد تمدید قرارداد نفت را که امتیاز آن در انحصار انگلستان (بی پی) بود تصویب کرد و به این ترتیب، این قرارداد استعماری برای ۶۰ سال دیگر اعتبار یافت.

منبع:Rooznamak.com