امـروز در تـاریـخ - ۲۲ اردیبهشت ۹۰

علی اکبر داور در لباس وزارت

سال ۱۲۸۶- مجلس شورای ملی قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی که مشتمل بر ۱۷۷ ماده بود را تصویب کرد. سال ۱۲۸۷- در شهر تهران به مدت ده دقیقه تگرگ به اندازه فندق بارید.

سال ۱۲۸۸- عده زیادی از مشروطه‌خواهان که در حرم حضرت عبدالعظیم و سفارت عثمانی متحصن شده بودند از تحصن خارج و مسلح شدند.

سال ۱۲۸۹- دولت‌های روس و انگلیس پیشنهاد نمودند که حاضر هستند، هر یک دویست هزار لیره به دولت ایران وام بدهند، مشروط بر اینکه قرارداد ۱۹۰۷ به مرحله اجرا درآید.

سال ۱۲۹۱- به دستور سردار معظم خراسان حکمران گیلان، دکتر حشمت یکی از آزادیخواهان و همرزمان میرزاکوچک‌خان جنگلی به اتفاق عده‌ای دیگر به دار آویخته شدند.

سال ۱۳۱۳- علی‌اکبر داور، وزیر مالیه به کنترات کلیه مستخدمین بلژیکی گمرکات خاتمه داد و به طور کلی امور گمرکات ایران به مامورین ایرانی واگذار شد و دکتر محمدحسین سجادی به عنوان اولین مدیر ایرانی گمرک منصوب شد.

سال ۱۳۱۳- محمدحسین‌خان ادیب‌الدوله که سالیان دراز ریاست مدرسه دارالفنون را برعهده داشت، در تهران درگذشت.

سال ۱۳۱۹- از حاج آقارضا رفیع (قائم‌مقام الملک) نماینده مجلس سلب مصونیت شد.

سال ۱۳۲۴- زلزله سختی در گرمسار روی داد و نزدیک ۱۵ هزار خانه را خراب کرد.

سال ۱۳۳۰- دکتر مصدق در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی اظهار کرد، توطئه‌ای برای کشتن من چیده شده است، بنابراین از امروز در مجلس اقامت خواهم کرد.

سال ۱۳۳۰- مجلس شورای ملی اعضای هیات مختلط برای نظارت در امر خلع ید را به این شرح انتخاب کرد: دکتر عبدالله معظمی، دکتر علی شایگان، اللهیار صالح، حسین مکی و ناصر قلی اردلان، مجلس سنا نیز مرتضی قلی‌بیات، دکتر متین‌دفتری، محمد سروری، ابوالقاسم نجم و دکتر شفق را برای نظارت در امر خلع‌ید برگزید.

سال ۱۳۳۰- از طرف دولت محمدعلی وارسته، مهندس حسیبی، مهندس بازرگان، دکتر عبدالحسین علی‌آبادی و محمد بیات به عنوان هیات خلع‌ید تعیین شدند.

سال ۱۳۳۰- مهندس حسیبی به معاونت وزارت دارایی انتخاب شد و از طرف دولت به عنوان قائم‌مقام دارایی و نماینده دولت در کمیسیون مختلط معرفی شد.

سال ۱۳۳۹- قانون تاسیس سازمان بنادر و کشتیرانی به تصویب رسید.

سال ۱۳۴۵- دولت آلمان ۸ میلیون تومان از تعهدات زمان جنگ را به ایران پرداخت.

سال ۱۳۴۹- شورای امنیت گزارش نمایندگان اعزامی خود را به بحرین مبنی بر استقلال آن کشور تصویب کرد.

سال ۱۳۵۳- واحد جدید پتروشیمی شیراز آغاز به کار کرد.

سال ۱۳۵۵- وزارت بهداری اعلام کرد که هرکس بیشتر از ده گرم مرفین، کودئین، پتدین و دیونین داشته باشد اعدام خواهد شد.