امـروز در تـاریـخ - ۲۰ اردیبهشت ۹۰

وینستون چرچیل

سال ۱۳۰۰- دولت قانون مرور زمان را تحت ۵۳ ماده تنظیم کرد و پس از تصویب به اجرا گذاشت. سال ۱۳۰۳- اقبال‌السلطنه ماکوئی در زندان بر اثر شکنجه درگذشت و تمام نقدینگی و جواهرات وی توسط امیر لشگر طهماسبی ضبط و برای سردارسپه به تهران فرستاده شد.

سال ۱۳۰۷- وکالت دادگستری طبق قانون جدید تشکیلات عدلیه محتاج به اجازه شد. شرایطی که برای وکالت در نظر گرفته شد عبارت بود از: ۱- سابقه وکالت ۲- سه سال خدمت قضایی، ۳-داشتن لیسانس حقوق از مدارس عالی داخلی یا خارجی ۴- امتحان بعضی از مسائل حقوقی.

سال ۱۳۰۷- به مناسبت الغای کاپیتولاسیون و گذشتن یکسال مهلت در تمام ایران مجالس جشن و سرور برپا شد.

سال ۱۳۰۷- از طرف حکومت تهران ۲۶ نفر از افراد معتمد برای نظارت انتخابات دوره هفتم دعوت شدند. در میان مدعوین مشیرالدوله از عضویت استعفا داد و به جای وی عدل‌الملک دادگر به ریاست هیات نظارت انتخاب شد.

سال ۱۳۰۷- وزرای مختار انگلستان و فرانسه امروز در وزارت خارجه حضور یافته، عهدنامه‌های جدید را براساس الغای کاپیتولاسیون امضا کردند.

سال ۱۳۰۷- بین دولت‌های ایران و انگلستان عهدنامه جدیدی راجع به تعرفه گمرکی مستقل ایران امضا و مبادله شد.

سال ۱۳۱۱- حاج محمدحسین کازرونی موسس و بانی کارخانه پارچه‌بافی اصفهان در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

سال ۱۳۱۴- سید باقر کاظمی، وزیر امور خارجه برای حضور در شورای جامعه ملل و مذاکره در خصوص اختلافات مرزی بین ایران و عراق عازم ژنو شد.

سال ۱۳۱۴- حسن دادگر (عدل‌الملک) نماینده اول تهران که در سه دوره گذشته ریاست مجلس شورای ملی را عهده‌دار بود از ایران تبعید شد و از طریق بندرانزلی و باکو به سرعت ایران را ترک کرد.

سال ۱۳۱۹- آلمان به هلند، بلژیک و لوکزامبورگ حمله کرد.

سال ۱۳۱۹- چمبرلن نخست‌وزیر انگلستان استعفا داد و پارلمان وینستون چرچیل را به نخست‌وزیری برگزید.

سال ۱۳۲۶- بودجه کل کشور برای سال ۱۳۲۶ با هزینه تقریبی ۷۷۰ میلیون تومان و درآمد تخمینی ۵۵۰ میلیون تومان توسط هیات وزیران تصویب شد.

سال ۱۳۳۳- به موجب موافقتنامه رسمی که بین دکتر علی امینی، وزیر دارایی و ویلیام وارن رییس‌ هیات عملیات همکاری فنی آمریکا در ایران و مدیرکل بانک ملی مبادله شد، مبلغ ۹ میلیون دلار از محل کمک‌های فوری دولت آمریکا بلاعوض در اختیار دولت ایران گذاشته شد.

سال ۱۳۳۴- عده‌ای از علما و روحانیون با شاه ملاقات کرده و از او جدا خواستار مبارزه و جلوگیری از تبلیغات فرقه ضاله بهائیان شدند.

سال ۱۳۳۷- علی‌اصغر حکمت به جای دکتر اردلان وزیر امور خارجه شد.

سال ۱۳۴۲- کارشناسان سازمان ملل متحد پس از یک‌ماه توقف در ایران گزارش دادند که نسل جوان امروز ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته و مجموعا چهارصدهزار نفر معتاد به استعمال موادمخدر در ایران وجود دارد.

سال ۱۳۴۳- مهندسین مشاور فرانسوی کار مطالعه و بررسی تاسیس مراکز تلویزیونی کشور را برعهده گرفتند.

سال ۱۳۴۳- شهربانی کل کشور با صدور اعلامیه‌ای قمه زدن، تعزیه‌خوانی و شبیه‌سازی را به کلی ممنوع کرد و تشکیل مجالس سوگواری را موکول به کسب اجازه قبلی از شهربانی کرد.

سال ۱۳۴۴- ایران و مجارستان قراردادی اقتصادی امضا کردند.

سال ۱۳۴۵- کنسرسیوم نفت ۶ میلیون لیره به سازمان آب و برق خوزستان وام داد.