نیمه دوم دهه ۱۳۰۰ ایران شاهد نوعی ثبات در سیاست داخلی بود و رضاشاه با تمام قدرت تلاش می‌کرد مجلس قانون‌گذاری را تحت‌کنترل در آورد و تا اندازه‌ای کامیاب شد. هفتمین دوره مجلس شورای ملی در ۱۴ مهرماه ۱۳۰۷ افتتاح شد و در ۱۴ آبان همان سال کار خود را شروع کرد. پژوهش خانم اشجعی (نخبگان سیاسی ایران - جلد چهارم) نشان می‌دهد ۲۴ نماینده برگزیده دوره هفتم را دارندگان تحصیلات عالی قدیم (حدود اجتهاد و مدرسی) تشکیل می‌دادند. شمار نمایندگان دوره هفتم مجلس شورای ملی که تحصیلات عالی (حدود دکترا و لیسانس) داشتند نیز ۱۲ نفر بود. ۲۰ نفر از نمایندگان این دوره را افراد طبقات پایین تشکیل می‌دادند.

در کتاب یادشده مهم‌ترین قانون‌هایی که در این دوره از مجلس تصویب شده به شرح زیر آورده شده است:

۱- قانون منع خرید و فروش برده در خاک ایران و آزادی برده موقع ورود به ایران

۲- قانون متحدالشکل کردن لباس

۳- قانون اجازه تاسیس بانک فلاحتی و قانون اجازه نشر اسکناس به وسیله بانک ملی.

هفتمین دوره مجلس شورای ملی در ۹ آبان ۱۳۰۹ به کار خود پایان داد.

ریاست مجلس هفتم بر عهده حسن دادگر بود.

مجلس هشتم

محمد مروار در کتاب مجلس شورای ملی می‌نویسد: «با پایان دوره ششم و آغاز دوره هفتم، تحول عمیقی در انتخابات ایجاد شد و کار به مبارزه منفی برخی نمایندگان مثل مستوفی‌الممالک، مشیرالدوله و موتمن‌الدوله رسید. در دوره‌های هفتم به بعد حتی یک نفر از شخصیت‌های مخالف به عنوان نماینده مردم به مجلس راه نیافت و هر کس عضو مجلس می‌شد نماینده شاه بود. افول فراکسیون‌ها از دوره هفتم شروع و در دوره‌های بعد تشدید شد. انتخابات دوره هشتم مجلس در فضایی دور از تبلیغات و مبارزات پارلمانی معمول برگزار شد و این حاکی از تثبیت موقعیت رضاشاه بود. دیگر از آن شور و شوق انتخاباتی خبری نبود.

روند رسیدگی به اعتبارنامه‌ها گونه‌ای بود که در یک روز همه نمایندگان راه یافته به مجلس اعتبار نمایندگی می‌گرفتند...»

هشتمین دوره مجلس در ۲۵ آذر ۱۳۰۹ افتتاح شد و در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۰۹ شروع به کار کرد. در دوره هشتم مجلس شورای ملی فقط ۴ روحانی توانستند به مجلس راه یابند. ۱۳ نفر از نمایندگان صاحب مشاغل آزاد تخصصی بودند و تنها یک نماینده بود که از طبقه پایین توانسته بود عضو مجلس هشتم شود. در مجلس هشتم ۱۵ نماینده دارای تحصیلات عالی جدید و ۱۹ نماینده صاحب تحصیلات عالی قدیم (اجتهاد و مدرسی) بودند.

- براساس پژوهش خانم اشجعی برخی از مهم‌ترین قانون‌های مصوب مجلس هشتم به شرح زیر است:

۱- قانون واگذاری انحصار تجارت خارجی به دولت

۲- قانون ورود و اقامت اتباع خارجه

۳- قانون ممنوعیت مالکیت ارضی برای بیگانگان

۴- قانون لغو امتیاز نامه دارسی.

در این دوره از مجلس خطوط تلگراف از شرکت هند و اروپا تحویل گرفته شد و تلگراف بیسیم شروع به کار کرد. دوره هشتم مجلس در ۲۴ دی ۱۳۱۱ به کارش پایان داد. ریاست این دوره از مجلس نیز بر عهده حسن دادگر بود.