حکمران گرجستان که دو سال بود از پرداخت مالیات این سرزمین به خزانه ایران (در اصفهان) تعلل کرده بود پس اینکه شنید، شاه وقت صفوی سپاهی از مرکز روانه گرجستان کرده است در نامه ای که به تاریخ 23 اکتبر 1580 میلادی به «میرزا سلمان» وزیر مربوط دولت صفوی نوشت آمادگی خود را برای تادیه مالیات معوقه اعلام داشت و از تاخیری که حاصل شده بود پوزش خواست.

عهدنامه رعایت بی‌طرفی
و تامین متقابل میان ایران و شوروی
اول آبان 1306 خورشیدی عهدنامه رعایت بی طرفی و تامین متقابل که میان تهران و مسکو امضا شده بود مبادله شد. این عهدنامه هشتم مهرماه همین سال میان دوکشور تنظیم شده بود که پارلمان ایران با تصویب یک ماده واحده در 27 مهرماه مبادله و اجرای آن را قانونی ساخته بود.

استخدام مستشار برای مالیه ایران
اوایل آبان سال ۱۳۲۲ خورشیدی مجلس شورای ملی با استخدام ۶۰ کارشناس امور مالیات، استخدام و دارایی از آمریکا برای وزارت دارایی موافقت کرد. استدلال شده بود که این امور نه تنها نیاز به نوسازی دارد بلکه از شهریور ۱۳۲۰ به دلیل ضعف دولت و نا امن شدن کشور، کار جمع‌آوری مالیات مختل شده و دولت عمدتا کسری بودجه را از محل انتشار اسکناس جدید تامین می‌کند که از نظر علم اقتصاد، کار نادرستی است.

تاسیس تلویزیون دولتی ایران
در آبان 1345 نخستین فرستنده تلویزیون دولتی به نام شبکه ملی (عنوانی در برابر تلویزیون غیردولتی آن زمان که از 1337 فعالیت می‌کرد) آغاز به کار کرد و با جذب ماهرترین روزنامه‌نگاران وقت موفق شد بینندگان را به خود جلب کند. همین امر به تصویب قانون یکی شدن رادیو ـ تلویزیون‌های ایران شد که اجرای آن در سال 1350 (1971) تکمیل و صداوسیما با خبرگزاری مستقل خود به وجود آمد. پس از ادغام رادیو با تلویزیون، تورج فرازمند سردبیر اسبق روزنامه اطلاعات و مفسر رادیو ایران مدیر اخبار رادیو و ایرج گرگین مدیر اخبار تلویزیون شد. غلامحسین صالحیار سردبیر پیشین روزنامه اطلاعات و خبرگزاری پارس و اولین سردبیر آیندگان نیز برای سازمان رادیو ــ تلویزیون ملی، یک خبر گزاری مستقل به وجود آورد که نام «واحد مرکزی خبر» بر آن گذاشته شد.

پایان حکومت انگلستان
بر آمریکای شمالی
کورنوالیس آخرین فرماندار انگلیسی مهاجرنشینان آمریکا که نظامیان او از نیروهای مشترک استقلال‌طلبان و فرانسه در «یورک تاون» ویرجینیا شکست خورده بودند 19 اکتبر 1781 شمشیر خود را به علامت تسلیم نزد جورج واشنگتن فرستاد؛ ولی به بهانه بیماری شخصا با وی ملاقات نکرد و سپس با نیروهای شکست خورده‌اش خاک آمریکا را ترک گفت. پادشاه انگلستان برای جبران تحقیر کورنوالیس، وی را به سمت فرماندار هندوستان منصوب کرد و به این شبه‌قاره فرستاد!

پتر کبیر خودرا تزار همه روسیه خواند
پتر یکم (پتر کبیر) نیمه دوم اکتبر سال ۱۷۲۱ روسیه را یک امپراتوری درحال گسترش قلمرو اعلام داشت و خودرا تزار (امپراتور) همه آن نامید. انگلیسی‌ها بعدا و در طول زمان از این اظهار پتر برای ترسانیدن کشورهای همسایه روسیه از جمله ایران سوءاستفاده فراوان کردند. پتر یکم که علاقه داشت روسیه را همانند اروپای غربی صنعتی و متحول کند مدتی را در آن دیار به‌سر بود و با صنعت و مدنیت آنجا آشنا شده بود. به همین دلیل بود که وی شهر «سن پترز بورگ» را در کنار بالتیک بنا نهاد و پایتخت روسیه را به آنجا منتقل کرد تا به اروپای غربی نزدیک‌تر باشد.


خواست شرکت‌های نفتی غرب از شاه


23 اکتبر سال1973 در پی تحریم صدور نفت از جانب اعراب به کشورهای غرب، مدیران شرکت‌های نفتی غرب به تهران وارد شدند تا از شاه بخواهند تولید نفت ایران تا آن حد بالا رود که کمبود شدید در بازارهای جهانی روی ندهد و بهای سوخت زیاد بالا نرود. آثار تحریم نفتی اعراب سال‌ها بر اقتصاد غرب دیده می‌شد. ایران از جمله کشورهایی بود که به تحریم نفت نپیوسته بود و با این عمل، هم پول فراوانی به دست آورد و هم دشمنان بیشتری. برخی نوشته‌اند که همین پول بادآورده به تغییر نظام حکومتی ایران کمک کرد.

راهپیمایی زنان آمریکا برای دموکراسی
۲۳ اکتبر ۱۹۱۵ بیش از ۲۵ تا ۳۳ هزار زن آمریکایی که درخواست به دست آوردن حق رای در انتخابات را داشتند در خیابان‌های نیویورک راهپیمایی کردند و شعار دادند. این، بزرگ‌ترین تظاهرات از این دست به شمار می‌آید. زنان آمریکا بالاخره پس از اصلاح قانون اساسی این کشور در ۱۹۲۰ تحت عنوان اصلاحیه ۱۹ این حق را به دست آورده‌اند.