در 19 اکتبر سال 1987 بهای سهام در بورس نیویورک سقوط آزاد کرد و باعث ترس شدید در میان کشورهای صنعتی شد؛ زیرا متعاقب آن، بهای سهام در بورس توکیو و چند بورس در اروپا هم پایین آمد، ارزش برابری دلار تنزل کرد و بهای هر اونس طلا 15 دلار و پنجاه سنت بالا رفت.

در آن روز میزان سقوط بهای سهام در بورس نیویورک ۵۰۸ واحد (۲۲ و شش دهم در صد) بود. این بزرگ‌ترین سقوط بورس نیویورک بعد از سقوط ۱۲ دسامبر ۱۹۱۴ (زمان جنگ جهانی اول) بود در آن زمان میانگین ارزش سهام ظرف چند ساعت، ۲۴ و ۴ دهم درصد پایین آمده بود. اکتبر ماهی است که در آن نسبت به بورس سهام حساسیت خاص وجود دارد.

سرنوشت قانون منع مداخله کارکنان دولت ایران در معاملات دولتی
نیمه دوم اکتبر1958 دولت وقت لایحه منع مداخله وزیران، نمایندگان مجلس و کارمندان دولت و موسسات عمومی (عرفا وابسته به دولت) را درهرگونه معاملات دولتی به مجلس داد که بعدا به تصویب رسید و هنوز گزارشی از لغو این قانون به دست نیامده است.
دولت وقت متعاقب این لایحه، دو روز بعد لایحه «از کجا آورده‌ای؟» را به مجلس داد که آن هم به تصویب رسید، اما جز یک سال و اندی به اجرا درنیامد. این دو قانون معلق از مهم‌ترین قوانین ایران ـ از آغاز مشروطیت به شمار آمده‌اند.

نویسنده کتاب باغ کوروش
توماس براون، نویسنده انگلیسی و مولف «گاردن آو سایرس (باغ کوروش)» 19 اکتبر 1605 به دنیا آمد. هدف او از نوشتن این کتاب تشویق جامعه به تحمل دیگران بود ــ اندرزی که 539 سال پیش از میلاد کوروش بزرگ در کتیبه‌اش (استوانه کوروش) به جهانیان داده است. براون که یک پزشک بود و شهرت انساندوستی دارد، با تالیفات متعدد کوشید که میان مذهبیون و دانشمندان تفاهم برقرار باشد و کتاب «ریلیجیو مدیسین» را با همین هدف نوشت. براون که در آکسفورد تحصیل کرده بود در 77 سالگی در 19 اکتبر (زادروزش) در سال 1682 فوت شد.

زادروز نادرشاه
نیمه سوم اکتبر زادروز نادرشاه سردار بزرگ ایران است که در سال ۱۶۸۸ میلادی در دستگرد خراسان به دنیا آمد و ۵۹ سال عمر کرد. او مرزهای ایران را در شمال و شمال غربی، جنوب و شرق به حد زمان ساسانیان رساند و در شمال‌غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمین‌های ارمنی نشین بیرون راند و شهرهای کربلا و نجف را متصرف شد. وی همچنین موفق به تصرف دهلی شد و با فراری دادن روس‌ها، مرزهای ایران در داغستان را تثبیت کرد. مورخان نظامی «نادر» را آخرین سردار بزرگ مشرق زمین خوانده‌اند. وی در نوجوانی با مادرش به اسارت ازبک‌ها که به خراسان دستبرد زده بودند درآمد ولی پس از رسیدن به سن بلوغ و نیز درگذشت مادرش، از این اسارت فرار کرد و به ایل افشار پناهنده شد و به همین سبب وی را نادرشاه افشار نوشته اند، حال آنکه در اصل، از تبار افشارها نبود. نادر دهم ژوئن ۱۷۴۷ در جریان کودتای افسران ناراضی خود در اردوگاه نظامی فتح آباد واقع در ۱۲ کیلومتری قوچان (خبوشان) خراسان کشته شد و با مرگ او تاریخ شرق ورق خورد و تا نیمه قرن بیستم گرفتار استعمار اروپایی و فلاکت بود. نادر شاه معتقد بود که بدون قدرت دریایی موثر نمی‌شود به استعمار اروپایی در شرق پایان داد و ایران بدون قدرت دریایی، از ناحیه جنوب آسیب‌پذیرتر از مرزهای سه جانب دیگر است و برای ساخت یک ناوگان نیرومند باید از پارسیان هند کمک گرفت که طمع دیگری ندارند.

زاد روز برنده نوبل ادبیات!


امروز زادروز داستان نویس معروف انگلیسی، دوریس لسینگ است که نیمه دوم اکتبر ۱۹۱۹ از والدین انگلیسی در ایران به دنیا آمد. پدرش ـ تایلر ـ کارمند بانک انگلیسی در تهران، معروف به بانک «شاهنشاهی» و مادرش یک نرس بیمارستان میسیون مذهبی بود. هنگام تولد نام اورا «می» گذارده بودند. این خانواده در سال ۱۹۲۵ به طمع درآمد هنگفت از کشاورزی در رودزیای جنوبی (زیمبابوه امروز) که از مستعمرات انگلستان در آفریقا بود، به این منطقه رفتند، ولی در آنجا ورشکست شدند. مادر «دوریس» که زنی متعصب و مذهبی بود دخترش را پس از اتمام دبستان به مدرسه ای که زنان مسیحی تارک دنیا آن را اداره می‌کردند سپرد. چون حوصله دوریس از این مدرسه سر رفت، مادرش اورا در شهر سالزبوری (حراره) به یک دبیرستان دختران شبانه روزی که مرد به آنجا راه نداشت سپرد که دوریس از آنجا فرار کرد و در خانه‌ای خدمتکار شد. وی بعدا به کمونیست‌ها پیوست، به آفریقای جنوبی رفت و ازدواج کرد. اما، پس از مدتی چون دولت آفریقای جنوبی اورا که محرک سیاهپوستان بود زیان آور تشخیص داد اخراج کرد. دوریس به جای بازگشت به رودزیای جنوبی به لندن رفت و پس از تکمیل معلومات خود در ادبیات، به نوشتن داستان پرداخت. زمینه همه داستان‌های دوریس از تجربه خودش مایه گرفته‌اند که در جهان انگلیسی زبان خواننده فراوان دارند و وی را برنده جوایز متعدد از جمله دکترای افتخاری هاروارد و نوبل ادبیات کرده‌اند.داستان‌های معروف او عبارتند از: علف‌هایی که می‌خوانند، بچه‌های خشونت، دفترچه طلایی، خاطرات بقا، تروریست خوب، فرزند پنجم، همسایه خوب، درباره جهنم، زیر پوست من و....