25 سپتامبر سال 552 میلادی میان هیات اعزامی ایران از تیسفون به قسطنطنیه و دولت روم بر سر ترک مخاصمه نیروهای دو کشور در ساحل دریای سیاه که ایران در آن نبرد پیروز شده بود، توافق حاصل شد. دولت روم شرقی پیشنهاد متارکه جنگ را داده بود.طبق قراردادی که در همین روز امضا شد و متن آن موجود است قرار شد که دولت روم که آغازگر این جنگ بود بابت غرامت، سه هزار و چهارصد کیلوگرم طلا به ایران بدهد.

برکنارشدن دکتر صدیق به بهانه فارسی کردن واژه‌های بیگانه
متفقین که ایران را در اشغال نظامی داشتند 25 سپتامبر 1941 (مهرماه 1320) دکترعیسی صدیق استاد دانشگاه (معروف به پدر آموزش و پرورش نوین ایران) را به دلیل تمایل زیاد به وطن‌دوستی از ریاست سازمان انتشارات و تبلیغات کشور برکنار کردند. متفقین دکتر صدیق را به دلیل پارسی کردن هرچه بیشتر واژه‌های متداول از زبان‌های دیگر، توجه به آموزش عمومی تاریخ و فرهنگ ایران و اصرار به گسترش مدارس از ابتدایی تا عالی؛ بیش از حد میهندوست تشخیص داده بودند و ادامه روش او را به حال خود خطرناک خوانده بودند. وی بعدا (پس از جنگ جهانی دوم) چند بار وزیر فرهنگ و آموزش و پرورش و بعدا سناتور شده بود. متفقین همزمان با برکناری دکتر صدیق، تقریبا همه فارغ التحصیلان ایرانی مدارس عالی آلمان را برکنار، بازداشت و یا تبعید کردند.

ویلیام فاکنر تصور می‌کرد
خوب نمی‌نویسد
امروز زادروز ویلیام فاکنر نویسنده معروف و برنده جایزه نوبل ادبیات است که 25 سپتامبر سال 1897 به دنیا آمد و 65 سال زندگی کرد. وی در نگارش، تکنیک (روش) خاصی به کار می‌برد که بی‌شباهت به داستانسرایی قدیم ایران نیست. او در نوشته‌هایش می‌کوشید که اهمیت ارزش‌ها ـ به ویژه ارزش خانواده، ارزش‌های فرهنگی و... را تبلیغ کند و می‌گفت که تمدن صنعتی ارزش‌های تمدن کشاورزی را که مردم معنویت بیشتری داشتند، از میان برده است. فاکنر که در کشورهای متعدد از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان زندگی کرده بود، همیشه فکر می‌کرد که خوب نمی‌نویسد و همین طرز فکر، او را از غرور پیروزی دور ساخت و به بهترنویسی هرچه بیشتر وادار کرد.



نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا
در نیویورک 25 سپتامبر 1912 دانشگاه کلمبیا به ضمیمه دانشکده روزنامه‌نگاری خود دوره فوق‌لیسانس این حرفه را دایر کرد که نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه‌نگاری در جهان است. تا آن زمان، استادان مربوط و اصحاب نظر، ژورنالیسم را یک رشته آکادمیک مستقل نمی‌دانستند. جوزف پولیتزر ناشر چند روزنامه در نیویورک عقیده دیگری داشت. او که روزنامه‌نگاری را حرفه‌ای بزرگ، شریف و روشنگر و مدافع مردم و وطن تعریف کرده است خواسته بود که این رشته، فوق‌لیسانس و دکترا هم داشته باشد. با همین فکر، وی در 1902 مبلغی از پول خود را به دانشگاه کلمبیا داد تا چنین دوره هایی دایر کند که دانشگاه پول او را رد کرد. پولیتزر که چنین دید در وصیتنامه‌اش دو میلیون دلار به این دانشگاه اختصاص داد و بقیه اش را به دادن جوائز روزنامه نگاری و ادبی اختصاص داد. دانشگاه کلمبیا پس از فوت پولیتزر راهی نداشت جز قبول پول و دایر کردن دوره‌های مورد نظر پولیتزر و گرنه دولت پول را برداشت می‌کرد و به این ترتیب دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری از 25 سپتامبر 1912 در کلمبیا دایر شد

سرهنگ روس از انهدام کره زمین جلوگیری کرد
بیست‌وپنجم سپتامبر سال ۱۹۸۳ دستگاه هشدار دهنده ارتش شوروی (ارلی وارنینگ) زنگ خطر حمله اتمی به شوروی را به صدا در آورد و علامت داد که رادار بزرگ مستقر در سیبری حرکت موشک‌های آمریکا به سوی خاک شوروی را ثبت کرده است. طبق دستور العملی که در اختیار ارتش بود، قرار بود که به محض به صدا در آمدن چنین زنگ خطری، موشک‌های اتمی شوروی که بر روی سکوها قرار داشتند و به سوی آمریکا و پایگاه‌های نظامی آن در گوشه و کنار جهان از انگلستان تا آلمان، ایتالیا، کره‌جنوبی و ژاپن نشانه گیری شده بودند پرتاب شوند و متعاقب آن بمب‌افکن‌های دور پرواز حامل بمب اتمی به سوی هدف‌هایشان به حرکت درآیند و زیردریایی‌های شوروی کشتی‌های آمریکا و پایگاه‌های آنها را موشک باران کنند. همه چیز برای شروع حمله متقابل آماده بود و تنها نیاز به تماس سرهنگ ستانیسلاو پتروف با کاخ کرملین داشت و مقرر بود که در صورت تاخیر دریافت پاسخ، بیش از ۳ دقیقه، به مسوولیت خود دستور حمله متقابل را بدهد که سرهنگ پتروف در آخرین لحظه پیش از تماس با کرملین، نسبت به دقت زنگ خطر و آغاز حمله در آن شرایط که روابط دو ابر قدرت چندان وخیم نبود تردید کرد و دستور کسب اطلاع مجدد و تایید حرکت موشک‌های آمریکا را داد که خبر رسید، دستگاه «ارلی وارنینگ» دچار اختلال شده بود و پس از نخستین زنگ، موشک در حال حرکت دیده نشده است. در نتیجه، همه چیز به حالت عادی بازگشت. این موضوع تا سال ۱۹۹۸ به مدت ۱۵ سال محرمانه نگه داشته شده بود. در این سال پس از افشای قضیه، تازه جهانیان متوجه شدند که اگر سرهنگ پتروف در آن شب تردید نکرده بود کره زمین با همه موجوداتش منهدم شده بود، زیرا در همان ساعت اول نزدیک به شش هزار سلاح اتمی به‌کار می‌رفت که ۵۰۰ تای آن برای انهدام کره زمین کافی است.