در این روز در سال ۱۳۲۱ (۱۹۴۲) و زمانی که ایران در اشغال نظامی خارجی بود، دولت وقت دوباره از مجلس خواست که با چاپ (بی‌پشتوانه) دو میلیارد ریال، اسکناس دیگر موافقت کند، زیرا که دولت‌های اشغالگر آن را خواسته بودند. قبلا هم چنین درخواستی از مجلس شده بود و همین اسکناس‌های اضافی باعث تورم پول و بالا رفتن قیمت‌ها در کشور شده بود که سال‌ها ادامه داشت.

هدف؛ ازکارانداختن پالایشگاه و ایجاد کمبود سوخت بود

در روزهای ابتدایی مهر سال ۱۳۳۰ دکترمصدق نخست‌وزیر وقت، کارکنان انگلیسی صنعت نفت را که حاضر به انعقاد قرارداد استخدام با دولت ایران نبودند از کشور اخراج کرد که بیشترشان به بصره رفتند و منتظر حمله نظامی انگلستان و بازگشت به خوزستان شدند. هدف لندن عمدتا این بود که با خودداری متخصصان آن کشور از همکاری با ایران، پالایشگاه آبادان بخوابد و ایرانیان دچار مضیقه نفت و بنزین شوند و از مصدق روی برگردانند. دولت انگلستان اخراج کارکنان انگلیسی صنعت نفت را از ایران عملی یکجانبه و مغایر موازین بین المللی اعلام کرد و دکتر مصدق در پاسخ اعتراض انگلستان گفت که چنین موازینی وجود ندارد و اگر هم داشته باشد، خودتان (قدرت‌های جهانی) آنها را بر پایه منافعتان ساخته اید. دکتر مصدق در واکنش به گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر احتمال حمله نظامی انگلستان به تاسیسات نفتی ایران و اشغال آنها، در یک پیام رادیویی گفته بود که دولتمردان ایران از بلوغ کافی برخوردارند و لذا، از بلوف‌ها و بازی‌های دیپلماتیک که تهدید نظامی یک قلم از آنها است واهمه نمی‌کند. اینها همه اش حرف است. حمله نظامی آمادگی‌های قبلی، پیش‌بینی‌ها و محاسبات طولانی لازم دارد.

نخستین روزنامه محلی جهان

منتشر شد

مورخان زادروز روزنامه انگلیسی نورترن دیلی تایمز

«The Northern Daily Times» در ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۵۳ را آغاز پیدایش روزنامه‌های محلی در جهان ثبت کرده‌اند. شمار این روزنامه‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۰۰ از رقم ۱۷ هزار تجاوز کرده است. قبلا انتشار روزنامه اختصاص به پایتخت و شهرهای بزرگ داشت. سال‌ها است که توجه به روزنامه‌های محلی بیش از روزنامه‌های سراسری شده است زیرا روزنامه‌های سراسری (منتشره در سطح کشور) هر روز بیش از روز پیش درگیر در رقابت‌های سیاسی شده و تحت تاثیر سیاست‌های دولت متبوع یا جناح مخالف آن (حزب اقلیت) قرار گرفته‌اند. به همین سبب است که بعضی از روزنامه‌های محلی در صفحات بیشتر و با مقدار بیشتری آگهی انتشار می‌یابند. روزنامه‌های محلی عمدتا بدون توجه به سیاست‌های دولت، اخبار و نظرات را منتشر می‌سازند. از لحاظ اخبار بین‌المللی و تصمیمات دولت و مذاکرات پارلمان تفاوتی میان روزنامه سراسری و محلی نیست زیرا از آژانس‌های خبری مشترک و مشخص استفاده می‌کنند. تنها معدودی از روزنامه‌های سراسری، دفاتر اختصاصی و خبرنگار ویژه در کشورهای دیگر و مراکز ایالتی دارند و خبر اختصاصی منتشر می‌سازند. بررسی زمان مرور بازدیدکنندگان از سایت اینترنتی روزنامه‌ها نشان می‌دهد که بازدیدگان به مشاهده تیترهای روزنامه‌های سراسری اکتفا می‌کنند و مطالب را در روزنامه‌های محلی مربوط (محل وقوع رویداد) می‌خوانند. روزنامه «نورترن دیلی تایمز» که مادر روزنامه‌های محلی به حساب آورده شده است در۱۸۵۳ در شمال انگلستان به توزیع داده شد و نخستین شماره‌اش را که حاوی مطالبی درباره هدف روزنامه و معرفی تحریریه آن بود و رایگان توزیع شد به شماره صفر در ۲۲ سپتامبر منتشر کرده بود. شماره صفر دادن از سوی روزنامه‌های تازه تاسیس از همان زمان رسم شده است.

تاسیس پستخانه در آمریکا با شعار «داریوش بزرگ»

۲۴ سپتامبر ۱۷۸۹ دستگاه قانونگذاری آمریکا قانون تاسیس پستخانه دولتی را در این کشور که بر سر در ساختمان مرکزی آن شعار پستخانه ایران زمان داریوش بزرگ به نقل از تاریخ هرودت نقش بسته است که «برف و باران و توفان مانع حرکت چاپارها نخواهد بود» تصویب کرد. در آمریکا از همان زمان پستخانه یک موسسه فدرال و وابسته به دولت مرکزی است (نه حکومت‌های ایالتی). در آمریکا، پستخانه‌ها گذرنامه هم صادر می‌کنند و با تلفن، پیک می‌فرستند و بسته‌های ارسالی (بدون مزد اضافی) از منازل و دفاتر را می‌گیرند و می‌فرستند. هنگام تحویل نامه‌ها به منازل و دفاتر، نامه‌های ارسالی را هم دریافت می‌دارند تا ارسال شود. افراد در صورت مسافرت، از پستخانه محل می‌خواهند که تا آمدنشان نامه‌ها و بسته هایشان را نگهداری کند و در روز معین تحویل آنها بدهد یا در صورت تغییر آدرس، نامه‌ها را به آدرس تازه بفرستد و این کارها بدون پرداخت پول اضافی صورت می‌گیرد. همه صورتحساب‌ها و مبادله چک‌ها از طریق پست انجام می‌شود. نشریاتی که تا ساعت شش بامداد هر روز به پست داده شود، همان روز و حداکثر تا ظهر توزیع می‌شود و نرخ رساندن کتاب و نشریه بسیار ارزان است و زیان مالی حاصله را دولت می‌پردازد.