بنای شهر Quebec در کانادا(فرانسه نو)

گره تاریخ اقتصاد- در سوم جولای سال ۱۶۰۸، ساموئل دو شامپلین Samuel de Champlain جغرافیدان فرانسوى در چهل و یکمین زادروز خود شهر «کبک» را در کانادا بنیان نهاد که این منطقه بعدا به «فرانسه نو» معروف شد. این شهر اینک مرکز ایالت فرانسوی زبان کبک در کنفدراسیون کانادا است. ساکنان این ایالت از زمانی که شارل دوگل خطاب به آنان فریاد کشید «زنده باد کبک مستقل» تلاش کرده‌اند تا از کنفدراسیون کانادا جدا شوند. یک سال پیش از آغاز ایجاد شهر کبک، انگلیسى‌ها وارد آمریکاى شمالى (ایالات متحده امروز) شده و بنای «جیمز تاون» را در ایالت ویرجینیا آغاز کردند. با اینکه بعدا، دولت انگلستان «کبک» را تصرف کرد و کانادا را زیر سلطه خود گرفت، اما هنوز فرانسوى زبانان «کبک» زبان و فرهنگ فرانسوی خود را حفظ کرده و در آرزوى کسب استقلال هستند. دو شامپلین سه بار به کانادا سفر کرده بود و بنای شهر کبک در سومین سفر او نهاده شد. پیش از شامپلین، ژاک کارتیه فرانسوی در سال ۱۵۳۴ در سفر به قاره غربی به کانادا رسیده بود (۶۷ سال زودتر از انگلیسی‌ها). فرانسویان برخلاف انگلیسی‌ها، بومیان (سرخپوستان) را نابود نکرده و همزیستی با آنها را بر اضمحلال شان ترجیح داده بودند.

ارتش پروس، تفنگ فشنگدار را اختراع کرد

سوم جولای سال ۱۸۶۶ در جریان جنگ بر سر رهبری ژرمن ها، در نبرد کونیگراس در نزدیکی «سادوا»، ارتش پروس «Prussia» (آلمان شمالی- برلین) که به تفنگ «ته پر» و استفاده از فشنگ مجهز شده بود، ارتش اتریش را که هنوز از تفنگ «سرپر و سنبه‌ای» استفاده می‌کرد، شکست داد که به برتری این ارتش در میان آلمانی نژادها انجامید.

در این نبرد، مارشال مولتکه ، فرماندهی نیروهای آلمان را به عهده داشت. یادآور می‌شود که تفنگ فشنگی، توسط مهندس «یوهان نیکلاس فون دریسه» اختراع و برای ارتش آلمان (پروس) ساخته شده بود.