فاجعه سقوط ایرباس ایرانی در خلیج‌فارس

در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دوبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان‌های دریایی آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما که با موشک ناو جنگی «وینسنس» مورد حمله عمدی نیروهای آمریکایی قرار گرفت، حامل ۲۹۰ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها به شهادت رسیدند. مرگ شاعر مشروطه

گروه تاریخ اقتصاد- ۱۲ تیرماه یادآور مرگ میرزاده عشقی، شاعر برجسته و روزنامه‌نگار شهیر دوران قیام مشروطیت است. میرزاده عشقی اصالتا کرد و نام اصلی‌اش «سیدمحمدرضا کردستانی» بود . او در سال ۱۲۷۲ خورشیدی برابر با ۱۸۹۳ میلادی، ‌زاده شد. عشقی علاوه بر شعر، نویسنده مقالات اجتماعی، سیاسی و تاریخی نیز بود که اغلب این مقالات در نشریه «قرن بیستم» با سردبیری خودش منتشر شده است. به عقیده بسیاری از مورخین، عشقی از مهم‌ترین روشنفکران مولود روشنگری پس از مشروطه بود. عشقی، زبانی آتشین و نیش‌دار داشت. او در روز ۱۲ تیرماه ۱۳۰۳ خورشیدی، در تهران هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و در ۳۱ سالگی، چشم از جهان فرو بست. مزار او در ابن بابویه و در گوشه‌ای متروک (در نزدیکی مزار نصرت‌الدوله فیروز) قرار دارد. از اشعار معروف عشقی می‌توان از نوروزی‌نامه، سه تابلو مریم، احتیاج و رستاخیز نام برد.

آگهی اجناس ممنوعه

اداره کل تجارت در ۱۲تیرماه ۱۳۱۱ آگهی مربوط به «اجناس ممنوعه» را در روزنامه اطلاعات چاپ کرده که متن آن به این شرح است: «نظر به اینکه دولت مکلف است خرید و فروش و معاملات اجناس ممنوعه را که فعلا در مملکت موجود است تحت تفتیش و مراقبت مخصوص قرار داده و از قاچاق آنها جلوگیری نماید، همچنین نظر به اینکه با وجود انتشار صورت مشروح و مفصل اجناس ممنوعه باز مشاهده می‌شود که بعضی اشخاص به وسایل پستی اجناس ممنوعه را وارد کرده و به عنوان اینکه مقدار یا قیمت آن جزئی است و به طور هدیه با نمونه برای آنها واصل شده است تقاضای اجازه ورود می نمایند؛ اینک به موجب این اعلان به اطلاع عموم می‌رساند که هر نوع اجناس ممنوعه و به هر مقدار و مبلغ اعم از اینکه به عنوان هدیه وارد شود عموما ضبط یا در مواردی که مقررات پستی ایجاب نماید به کشور مبدا عودت داده می‌شود.»