مسعود غزنوی در تیرماه سال ۱۰۳۰ میلادی برادرش محمد را کور کرد تا بدون داشتن رقیب و با خاطری آسوده برجای پدر (محمود غزنوی) بنشیند. اما از آن پس،۱۰در قلمرو غزنویان ـ ایران خاوری آن زمان (افغانستان و پاکستان کنونی) ـ میان مردم دو دستگی بروز کرد که در درازمدت به تضعیف حکومت غزنویان و پایان کار آنان انجامید.

اگر چه سلطان محمود غزنوی پیش از مرگ، مسعود را به جانشینی خود انتخاب کرده بود، اما گرایش شدید مسعود به حفظ قدرت و ترس او از رقیب موجب شد که زمامداری خود را بر کوری برادر ترجیح دهد.

نشست نویسندگان برای نوسازی روزنامه‌نگاری در ایران

دوم جولای سال ۱۹۴۶ نشست ادیبان و نویسندگان ایران که از ۲۵ ژوئن (چهارم تیر ماه ۱۳۲۵ خورشیدی) برای نوسازی روزنامه‌نگاری، ترجمه و نثرنویسی و اظهار نظر درباره شعر تشکیل شده بود با صدور قطعنامه ای پایان یافت. این قطعنامه تا سال‌ها الگوی نویسندگی بود.

در جلسات هفت گانه این نشست که با شرکت ادیبان و نویسندگانی همچون دهخدا، بهار، حکمت، فروزانفر و علی شایگان برگزار شد روش‌های روزنامه‌نگاری و نثر نویسی در اروپا بررسی شد و سبک‌های ترجمه خبر و مطالب دیگر نیز مورد تحلیل قرار گرفت.

تاسیس اتاق تجارت در ملایر

هیات وزرا در جلسه ۲۵ خرداد ماه ۱۳۱۱ برحسب پیشنهاد کل اداره تجارت، تصویب کرد که در شهر ملایر اتاق تجارت تاسیس شود.

جواز ورود کالا صادر نمی‌شود

از طرف اداره کل تجارت به اداره گمرکات اخطاریه‌ای ارسال شده که در آن آمده است: «اولا مطابق ماده ۱۹ نظامنامه اجرایی قانون انحصار تجارت خارجی از اول تیر ماه ۱۳۱۱ که سال اقتصادی ۱۳۱۰ تمام می‌شود گمرکخانه‌های ورودی نمی‌توانند هیچ‌گونه جواز ورودی را که مدت آن منقضی شده، تمدید کنند. ثانیا؛ برحسب ماده ۸ نظامنامه مزبور باید کلیه نسخ دوم جواز ورود که در دفاتر گمرکی موجود است خواه کلا و خواه جزئا مورد استفاده واقع شده باشد به اداره جواز واردات عودت دهند و در آتیه هم همین که مدت جواز ورود منقضی شد باید بلافاصله نسخه دوم را عودت دهند.»

تهیه صورت نرخ اجناس صادراتی

از طرف اداره کل تجارت صورتی از نرخ کلیه اجناس صادراتی در نقاط مختلف مملکت تهیه و تنظیم شده و به اداره کل گمرکات ارسال شده است تا این اداره آن را به عنوان مرجع کاری خود قرار دهد.