بیماری‌های ناشناخته

سردار نقدی ریاست محترم ستاد مبارزه با کالا و ارز در بخشی از آخرین سخنرانی خود که در سایت ایلنا در تاریخ ۶/۱۰/۸۵ منعکس شد، گفته‌اند: «قاچاق یکی از کارهای پرفایده برای دشمنان ما است. آنها کالاهای مرجوعی خود را به ایران وارد می‌‌کنند، و پس از گذشت زمان می‌بینیم بیماری‌های ناشناخته‌ای گریبانگیر مردم شده است». وی از سوی دیگر بر افزایش ۵۱۲درصدی پرونده‌های درشت (بیش از یک‌میلیون تومان) نسبت به سال گذشته اشاره نموده و همچنین واردات بیش از ۲۰۰هزار تن کالا را تحت عنوان «کالای همراه مسافر» در ۹ماه اول امسال یادآورشده‌اند.

در قسمت گذشته اشاره شد که کالاهای وارداتی تحت عنوان «همراه مسافر» از کنترل کیفی توسط ارگان‌های مسوول بهداری و استاندارد معاف می‌باشند. در نتیجه اگر عارضه‌ای در اثر استفاده از آنان ایجاد گردد، هیچ مرجعی نمی‌تواند پاسخگوی زیان‌های وارده در اثر مصرف این‌گونه کالاها باشد. اکنون توجه شما را مجددا به فرازی از صحبت‌های سردار نقدی جلب می‌کنم: «می‌گویند از آنجا که ما می‌خواهیم به WTO (سازمان تجارت جهانی) بپیوندیم، باید مرزها باز شود، اما آنها که وارد WTO شده‌اند آیا مرزهایشان رها شده است؟ در شرایط فعلی ۳میلیون بیکار داریم و دولت برای حل این مشکل هزاران میلیارد تومان تسهیلات بانکی پیش‌بینی کرده، اما این مشکل تاکنون حل نشده است».

این مسائل بخشی از واقعیات امروز مملکت ما است. مدیرکل سابق اداره کل نظارت بر موادغذایی، بهداشتی و آرایشی در سال ۸۳ در سمینار سالانه صنایع بهداشتی، آرایشی اعلام نمود که به ۵۰۰۰قلم کالای بهداشتی آرایشی اجازه ورود داده است.

نماینده محترم ایشان در سال ۸۴ در همان سمینار سالانه مطرح فرمودند که به ۱۲۰کارخانه خارجی نیز اجازه داده شده که نسبت به ارسال کالاهای خود به ایران اقدام نمایند. این کار در مملکت ما در حالی صورت می‌گیرد که برخی از واردکنندگان مقدار محدودی از کالای خود را از طریق مبادی رسمی وارد و با استفاده از «برگ سبز» آن صدها برابر آن را به صورت قاچاق و یا کالای همراه مسافر وارد و عرضه می‌نمایند.

اگر از «بیماری‌های ناشناخته»‌ای که سردار نقدی در فرمایشات خود مطرح کرده‌اند، بگذریم، اطلاعیه جناب آقای دکتر حاجی آخوندی مدیرکل اداره نظارت بر مواد غذایی بهداشتی و آرایشی در خبر نامه غذا و دارو به تاریخ ۱۵/۹/۸۵ قابل توجه است که می‌فرمایند:

از آنجا که این اداره کل صرفا مستندات و مدارک مربوط به فرمولاسیون و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و میکروبی محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی و تولید داخل را به صورت تئوری با استانداردهای معتبر مطابقت می‌دهد و اثبات ادعاهایی از قبیل ضد چروک، شاداب کننده، بازسازی کننده و ... مستلزم انجام مطالعات بالینی بوده و اکثرا توسط شرکت‌ها انجام نمی‌شود، به اطلاع عموم مردم می‌رساند ادعاهای مندرج بر روی محصولات مذکور، توسط وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار نگرفته و صرفا از لحاظ نداشتن مخاطره بهداشتی (نداشتن آلودگی میکروبی و مجاز بودن مواد متشکله) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

چرا این اطلاعیه مهم و گفتار شفاف سردار نقدی به صورت گسترده منتشر نمی‌شود؟ چرا صدا و سیما به‌رغم انتشار این اطلاعیه صرفا برای کسب منافع مادی باز هم نسبت به تبلیغ این گونه کالاها که منافع ملی جامعه را به تاراج می‌دهد اقدام می‌کند؟ و در نهایت مسوولان چرا اجازه می‌دهند از طرق و روش‌های مختلف منافع ملی دستمایه استفاده تعداد اندکی افراد سودجو و خداناشناس قرار گیرد؟

عباس وطن‌پرور

عضو کمیته سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی خانه صنعت و معدن