ورود بورس تهران به دهه پنجم
کجا بودیم؟ کجا هستیم؟ کجا باید باشیم؟
دادوستد خارج از بورس، از تئوری تا عمل.
پیش‌بینی‌هایی از آینده بازار
راه ورود بانک‌های دولتی به بورس
تغییر دیدگاه سهامداران به ارزش بنگاه‌ها
بسترهای ناآرام برای خواب سرمایه‌ها
راهنمای شرکت‌های کارگزاری بورس تهران
راهنمای دفتر امور سهام شرکت‌های بورسی
زمانبندی توزیع اوراق جدید افزایش سرمایه
... و همه آنچه سهامداران باید بدانند

بورس تهران، ۴۰ سال در فراز و فرود
اندیشه ایجاد بازار اوراق بهادار و سرعت بخشیدن به فرآیند صنعتی شدن کشور به دهه 1310 بازمی‌گردد. در این زمان یک گروه در بانک ملی ایران به مطالعه موضوع پرداختند. در سال 1317 این گروه گزارش کاملی درباره جزئیات مربوط به تشکیل بازار اوراق بهادار تهیه کردند.
با آغاز جنگ جهانی دوم و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن، راه‌اندازی بورس اوراق بهادار تا سال ۱۳۴۶ و زمانی که قانون مخصوص آن تصویب شد، به تعویق افتاد.

بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 تاسیس شد. این سازمان از پانزدهم بهمن‌ماه آن سال فعالیت خود را با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز کرد. در پی آن سهام شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه، اوراق قرضه سازمان گسترش مالکیت صنعتی و اوراق قرضه عباس‌آباد به بورس تهران راه یافتند. اعطای معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها و موسسه‌های پذیرفته‌شده در بورس در ایجاد انگیزه برای عرضه سهام آنها در آن زمان نقش مهمی داشت.
از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ تعداد شرکت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه پذیرفته شده از ۶بنگاه اقتصادی با سرمایه ۶/۲میلیارد ریال به ۱۰۵شرکت با بیش از ۲۳۰میلیارد ریال افزایش یافت.
همچنین ارزش معاملات بورس در این سال‌ها از 15میلیون ریال به بیش از 150میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. عواملی مانند اتکای دولت و بخش خصوصی به درآمد حاصل از صادرات نفت خام، عدم‌تکامل کافی بخش صنعت و کشاورزی صنعتی در کشور، پرداخت اعتبارات بانکی با نرخ‌های یارانه‌ای و تاثیر بر عدم‌شفافیت نرخ‌های واقعی از دلایل تاثیرگذار بر عدم گسترش بورس در این سال‌ها بود.
بازار سهام نیز مانند سایر نهادها در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و تا پیش از نخستین برنامه پنج ساله توسعه، از دگرگونی‌هایی که در اقتصاد پدید آمد بی‌نصیب نماند.
تصویب لایحه قانون اداره امور بانک‌ها در تاریخ 17 خرداد 1358 توسط شورای انقلاب، نخستین رویداد تاثیرگذار بر بورس بود. به موجب این لایحه 6 بانک تجاری و 3بانک تخصصی در هم ادغام و ملی شدند. پس از آن شرکت‌های بیمه نیز در یکدیگر ادغام شده و به مالکیت دولتی درآمدند. قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران نیز که در تیر ماه 1358 تصویب شد، باعث شد تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس از آن خارج شوند، به صورتی که تعداد آنها از 105 شرکت در سال 1357 به 56شرکت در پایان سال 1367 کاهش یافت و به این ترتیب بورس تهران دوران فترت خود را آغاز کرد، که تا پایان سال 1367 ادامه پیدا کرد. سال 1368 برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شروع می‌شود و بورس نیز به عنوان زمینه‌ای برای اجرای سیاست خصوصی‌سازی،‌ مورد توجه قرار می‌گیرد و دوران رکود آن به پایان می‌رسد.
بر این اساس، سیاست‌گذاران اقتصادی در نظر داشتند بورس اوراق بهادار از طریق انتقال پاره‌ای از وظایف تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی، جذب نقدینگی و گردآوری منابع و پس‌اندازهای پراکنده و هدایت آن به سوی مصارف سرمایه‌گذاری، در تجهیز منابع مورد نیاز توسعه اقتصادی و ایجاد انگیزه موثر بخش خصوصی برای مشارکت فعالانه در فعالیت‌های اقتصادی، نقش مهم و اساسی داشته باشد.
سال 1370 سال پررونقی برای بازار سرمایه بود. در این سال افزایش چشمگیری هم در ارزش معاملات و هم در حجم سهام مورد معامله بازار پدید آمد.
ارزش معاملات در این سال نسبت به سال قبل ۷۳۷درصد و تعداد سهام معامله شده ۳۶۹ درصد رشد یافت.
این رشد به سبب عرضه سهام در مقیاس بالا از طرف سازمان‌های دولتی، ورود 29شرکت جدید به فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس، عرضه سهام به صورت نسبتا فراگیر در سراسر کشور از طریق شبکه بانکی و عرضه سهام به کارگران به نرخ‌های ترجیحی بر اساس مصوبه دولت بود. در سال 1370 سهام 98شرکت در دفعات مختلف مورد معامله قرار گرفت. اجرای قانون برنامه اول توسعه مبنی‌بر فروش سهام تمام شرکت‌های ملی شده به استثنای صنایع مادر، شرایطی را فراهم کرد تا مکانیزم بورس به عنوان ابزاری برای اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی کشور مورد استفاده قرار گیرد که البته سازمان بورس اوراق بهادار با وجود مشکلات فراوان در این راستا عملکرد موفقی از خود بر جای گذاشت.
رونق و رکود بازارهای سرمایه ناشی از عوامل مختلفی است که از جمله آنها می‌توان سیاست‌های پولی و بانکی، نرخ سود بانکی، سودآوری و تداوم فعالیت‌ شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و وجود قوانین مناسب به منظور تشویق سرمایه‌گذاران (قوانین کار، مالیات و تجارت) را نام برد. از آنجا که در سال ۱۳۷۱ اقتصاد کشور دچار رکود نسبی شده بود و همچنین به علت وجود عواملی که در بالا ذکر شد، بورس اوراق بهادار تهران با شرایط دشواری روبه‌رو شد. در این سال آمار معاملات نسبت به سال قبل کاهش یافت. از عوامل خارجی تاثیرگذار بر بورس در سال ۱۳۷۱ می‌توان به کاهش عرضه سهام توسط سازمان‌های عمده عرضه‌کننده سهام و کاهش نقدینگی سهام (نسبت به فعالیت‌) اشاره کرد.
همچنین انتخابات آتی ریاست‌جمهوری کاهش نرخ سود تسهیلات، تثبیت قیمت‌ها، نرخ رشد اقتصادی،‌ انرژی هسته‌ای، تعرفه واردات و صادرات، تغییر در نرخ سوخت، تهدید نظامی آمریکا، تغییر در نرخ ارز، عرضه اوراق مشارکت، کمبود نقدینگی، نرخ تورم، عید نوروز، افزایش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام، کندی یا تندی روند خصوصی‌سازی، متوازن کردن بودجه، اجرای مقررات ضددامپینگ، قیمت جهانی نفت، تصمیم‌های دبیر کل بورس، تحریم آمریکا، نرخ بیکاری و تغییر طرح‌ها و پروژه‌ها نیز تاثیر ویژه‌ای بر رکود بازار در این سال داشت.
در این زمان با کاهش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی و تعدیل قیمت سهام زمینه‌ای فراهم شد تا جریان منابع مالی به سوی بورس دوباره آغاز شد. البته هر چند این روند توانست تا حدودی رکود گذشته را جبران کند، اما به علت عدم‌عرضه کافی سهام توسط دستگاه‌های دولتی تاثیر چندانی در سیاست‌های خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی باقی نگذاشت و تنها بازتاب مستقیم آن به صورت افزایش قیمت سهام مشاهده شد.
از اواسط سال 1372 عدم عرضه سهام و جریان بیشتر منابع مالی به سوی بورس موجب شد تا شاخص قیمت سهام رو به افزایش گذارد. به هر حال حجم معاملات برای نخستین بار در طول تاریخ بورس در این سال از مرز 515میلیارد ریال گذشت. در پایان این سال شاخص قیمت به 5/403واحد رسید که نسبت به سال قبل 5/23 درصد رشد داشت. در این سال سهام 120شرکت به تعداد 97میلیون و 313هزار سهم معامله شد. ارزش معاملات این سال 515میلیارد و 607میلیون ریال بود.
بیشترین تعداد خریدار در این سال ۳۸۷ نفر در ۲۵ بهمن‌ماه بود و بیشترین حجم معاملات هم در ۷ اردیبهشت‌ماه بود. پرطرفدارترین شرکت در سال ۱۳۷۲ شرکت توسعه صنایع بهشهر با ۶۱۸۱نفر خریدار بود. گروه بهمن با بیش از ۶۷میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشت. این شرکت بیشترین حجم معاملات را نیز در این سال داشت. در این سال شرکت قند بیستون با رشد ۹۴/۱۹۱درصدی پربازده‌ترین شرکت بود. برنامه‌ریزی‌ها و تمهیداتی که از اواسط سال ۱۳۷۲ در جهت تعدیل قیمت‌ها و افزایش بازده سهام به عمل آمد، تاثیر مثبت زیادی بر بازار در این سال داشت، به طوری که خرید سهام اعم از جزئی و کلی (خرده‌فروشی و عمده‌فروشی) با استقبال عام روبه‌رو شد. شاخص قیمت در این سال به ۲۸/۶۹۴واحد رسید. حجم معاملات بازار بورس در سال ۱۳۷۳ بیش از ۱۴۸میلیون و ۹۹۰هزار سهم، به ارزش ۷۹۲میلیارد و ۳۶۲میلیون ریال بود. در این سال نماد ۱۴۹ شرکت مورد معامله قرار گرفت. شرکت توسعه صنایع بهشهر در این سال نیز با ۵۶۶۸خریدار، پرطرفدارترین شرکت بود.
روز 20 مهرماه در این سال بیشترین خریدار را داشت که در حدود 544نفر بود. بیشترین حجم معاملات مربوط به 21 آبان‌ماه این سال بود. شرکت لاستیک البرز با معامله بیش از 68میلیارد ریال بیشترین ارزش معامله و ایران‌خودرو با معامله بیش از 15میلیون سهم بیشترین سهام معامله شده را داشت.
بیشترین بازدهی این سال مربوط به شرکت قند نقش جهان با ۷۶/۶۴۱درصد بود.
عامل اصلی افزایش حجم معاملات به طور عمده مربوط به چهار ماه آخر سال 1373 و ناشی از عدم عرضه سهام توسط عرضه‌کنندگان عمده دولتی، افزایش قیمت شناور ارزهای خارجی و تشدید تورم بوده است که موجب ایجاد صف‌های تقاضا در این سال شد.
سال ۱۳۷۴ سال تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامی عام بود. در این سال ۴شرکت سرمایه‌گذاری جدید تاسیس شد.

در این سال همچنین یک شرکت توسعه منطقه‌ای به صورت سهامی عام در استان فارس تاسیس شد، از وقایع دیگر سال 1374 افزایش سرمایه‌گذاری در بخش دولتی بود که بر رشد بورس تاثیر به‌سزایی داشت.
حجم کل معاملات در این سال به بیش از ۲۱۱میلیون و ۸۱۰هزار سهم به ارزش ۱۴۸۲میلیارد و ۷۹۴میلیون ریال رسید. تعداد شرکت‌های معامله شده در این سال ۱۸۳شرکت بود.
بیشترین حجم معاملات در 8 شهریورماه و بیشترین تعداد خریدار در آخرین روز مهرماه آن سال بود. شرکت توسعه صنایع بهشهر باز هم پرطرفدارترین شرکت بود و همچنین بیشترین ارزش معاملات را که در حدود 261میلیارد ریال بود را به خود اختصاص داد. بیشترین سهام معامله‌شده مربوط به سرمایه‌گذاری بانک ملی با بیش از 64میلیون سهم و بیشترین بازدهی مربوط به روغن نباتی پارس با 33/1486درصد بود. وضعیت بورس در سال 1375 وضعیتی دوگانه بود. در نیمه نخست سال، روندهای حرکتی سال پیش همچنان ادامه یافت و شاخص‌های مختلف فعالیت در بازار بورس از روندی افزایشی برخوردار بود.
به گونه‌ای که حجم دادوستد و شاخص قیمت سهام در دوره مزبور به بالاترین حد تمام سال‌های فعالیت بورس رسید. با این وجود این هماهنگی روند صعودی قیمت‌ها در بازار بورس با وضعیت واقعی حاکم بر شرکت‌ها، صنایع و نیز علائم کلان اقتصادی نشان می‌داد که رونق دادوستد در این بازار با ساختار نامتعارف انتظارات پدید آمده از عملکرد سال‌های پیش رابطه‌ای همسو دارد. به عبارتی دیگر، ترکیب ریسک و بازده انتظاری بورس در حدی متعارف و متناسب با وضعیت کلان اقتصادی کشور با ویژگی‌هایی مانند پی‌گیری سیاست‌های تثبیت اقتصادی، گرایش شرکت‌های تولیدی و صنعتی و پذیره‌نویسی تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری جدید در سال ۱۳۷۵ تداوم چنین روندی را در بورس اوراق بهادار تهران پرسش‌ برانگیز ساخت. به این ترتیب، در نیمه دوم سال، شتاب یک سویه نوسان‌های قیمتی در بورس اوراق بهادار تهران کند شد و شاخص قیمت سهام از مهرماه تا پایان آن سال به میزان ۶/۹درصد کاهش یافت. با این حال عملکرد بورس در سال ۱۳۷۵ با ۲۵درصد بازدهی همراه شد که در سنجش با نرخ تورم ۲/۲۳درصدی اقتصاد ملی در آن سال بسیار موفقیت‌آمیز بود.
حجم کل معاملات در این سال بیش از 579میلیون و 337هزار سهم به ارزش 3736میلیارد و 30میلیون ریال بود که نسبت به سال قبل خود دو برابر شده بود.
تعداد شرکت‌های معامله‌شده ۲۳۵شرکت بود که از سوی ۱۳۹هزار و ۵۲۲نفر دادوستد شد.
در آخرین روز مهرماه سال 1375، یک هزار و 356نفر به دادوستد مشغول بودند که بیشترین تعداد خریدار در آن سال بود.
شرکت توسعه صنایع بهشهر با ۲۳ هزار و ۲۸۸نفر خریدار، پرطرفدارترین شرکت در سال ۱۳۷۵ بود.
شرکت ایران‌خودرو بیشترین ارزش معاملات و شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی بیشترین سهام معامله‌شده را داشت.
شرکت مهندسی فیروزا پربازده‌ترین شرکت در آن سال بود که رشد آن برابر ۹۵/۵۴۵درصد بود.
از آغاز سال 1376 به منظور دستیابی به بازار با ثبات و پایدار، جلوگیری از نوسان‌های قیمتی بی‌رویه ناشی از عوامل اختلال‌زا در بازار، سازمان بورس اوراق بهادار برنامه تثبیت بازار را اجرا کرد. در پی برنامه تثبیت بازار، اقدامات لازم جهت فراهم کردن بهسازی و طراحی معیارهایی که بتواند اخبار و اطلاعات بازار را به طور شفاف در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان در بازار سرمایه کشور قرار دهد، انجام گرفت و در نهایت برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز آتی حرکت بورس تهران در دستور کار قرار گرفت. به گونه‌ای که بازار سرمایه ایران، برای پیشبرد هدف‌های توسعه‌ای اقتصاد ملی نقش مهم‌تر و ارزنده‌تری را ایفا کرد. بر پایه این رویکرد سیاسی سال 1376 کاهش قیمت‌ها
به طور قابل توجهی کند شد و با غلبه بر نوسان‌های ناشی از حباب‌های قیمتی در بورس، قیمت اوراق بهادار رفته‌رفته به مرزهای واقعی گرایش پیدا کرد. در این سال در کمیت و کیفیت عرضه اطلاعات و شفافیت بازار نیز تحولات اساسی به وجود آمد.
سال 1376 بر اثر برنامه‌های اجرا شده برای بازیابی یک روند منطقی، رو به رشد و پایدار و زدودن نابسامانی‌های مشهود آن، نقطه عطفی در سال‌ها تجدید فعالیت بورس بود.
در بررسی حجم معاملات، ارزش معاملات و تعداد خریداران این سال نسبت به سال قبل نوعی کاهش به چشم می‌خورد که البته به‌کارگیری شیوه‌های موثر تنظیم و نظارت بر بازار با هدف تضمین ایمنی، ایجاد فضای رقابتی سالم و افزایش قاعده‌مندی و اعتبار فعالیت‌ها در دستیابی به نتایج مثبت به بار نشسته در این سال بود.
حجم فعالیت در سال 1376 بیش از 485میلیون و 398هزار سهم، به ارزش 1894میلیارد و 38میلیون ریال بود. در این سال 231شرکت از سوی 78هزار و 839نفر مورد معامله قرار گرفت.
بیشترین حجم معاملات در تاریخ ۲ تیرماه آن سال رخ داد. شرکت ایران‌خودرو با ۱۱هزار و ۳۵نفر خریدار پرطرفدارترین شرکت بود. توسعه صنایع بهشهر بیشترین ارزش معاملات و شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی بیشترین سهام معامله‌ شده را داشت.
شرکت فنرسازی خاور با رشد 8/160درصد، پربازده‌ترین شرکت در سال 1376 بود. پس از تدابیری که در سال 1376 اندیشیده و اجرا شد، بورس اوراق بهادار در سال 1377 شاهد نشانه‌های شکوفایی این برنامه‌‌ها بود. در این سال در تمام سطوح فعالیت بازار رشد قابل ملاحظه‌ای دیده شد.
حجم معاملات در سال ۱۳۷۷ بیش از یک‌میلیارد و ۱۴۱‌میلیون و ۷۸۷هزار سهم، به ارزش ۳۰۴۵میلیارد و ۷۳۲میلیون ریال بود. تعداد شرکت‌های معامله شده در این سال ۲۳۷شرکت بود. ایران‌خودرو با ۷۱۵۷خریدار، پرطرفدارترین شرکت بود.
بیشترین ارزش معاملات مربوط به شرکت سایپا با 449میلیارد ریال بود و شرکت توسعه صنایع بهشهر با معامله بیش از 437میلیون سهم عنوان بیشترین سهام معامله شده را داشت.
روند سریع بهبود شاخص‌ها، رشد ارزش معاملات، افزایش حجم دادوستد سهام، رشد پرشتاب قیمت‌ها، حضور پرتعداد روزانه سهامداران در تالار بورس، افزایش شمار خریداران و تحولات دیگر بیانگر رشد و توسعه بازار سرمایه ایران بود. رشد روزافزون بورس نشان از جایگاه مهم این نهاد در پیشبرد و توسعه اقتصاد ملی در سال‌های آتی داشت.
رشد بورس تهران در سال 1378 نیز ادامه یافت. حجم کل معاملات در این سال بیش از 1056میلیون و 223هزار سهم، به ارزش 5137میلیارد و 80میلیون ریال بود. در سال 1378، تعداد 253شرکت معامله شد. پرطرفدارترین شرکت در این سال ایران‌خودرو بود. شرکت سایپا با معامله بیش از 903میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را در بین شرکت‌ها داشت، بیشترین حجم سهام معامله شده متعلق به شرکت توسعه صنایع بهشهر با بیش از 110میلیون سهم داشت.
شرکت ایران ترانسفو با رشد ۴۷/۴۲۱درصد پربازده‌ترین شرکت در این سال بود. برآیند فعالیت بازار سهام در ایران ۶/۵۳درصد بود که در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ملی بسیار درخور توجه بوده است.
سال 1379 سال درخشانی در پرونده بورس تهران بود. در این سال بازدهی بورس به 86/59درصد رسید که در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تورم 6/12درصدی در این سال بسیار شایان توجه بود.
حجم کل معاملات در این سال بیش از ۱۶۰۶میلیون و ۶۴هزار سهم، به ارزش ۹۱۱۲میلیارد و ۳۷۶میلیون ریال بود.
شرکت ایران‌خودرو در سال 1379 نیز کماکان پرطرفدارترین شرکت در این سال‌ها بود.
شرکت پتروشیمی خارک بیشترین ارزش معاملات را داشت و شرکت کاغذسازی کاوه با افزایش ۴۸/۷۶۴درصد، پربازده‌ترین شرکت در این دوره بود.
در سال 1380 نیز رشد بازار ادامه یافت. بورس تهران در این سال‌ همچنان فراهم آورنده بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ملی به شمار می‌آمد. بازده کل سرمایه‌گذاری روی سبد کل سهام بورس در این سال به 3/36درصد رسید که با توجه به تورم 5/11درصدی اقتصاد ملی، در شمار بالاترین نرخ‌های واقعی بازده مثبت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران و نیز یکی از پربازده‌ترین بورس‌های جهان قرار داشته است. بورس اوراق بهادار تهران در ضمن پدید آوردن یک روند پررونق فعالیت طی چند سال گذشته، از فراهم آوردن تمهیدات لازم برای توسعه فراگیر بازار سرمایه نیز غافل نمانده بود. برنامه‌های در دست اجرا طی این سال‌ها، دامنه‌ای فراگیر از بهسازی نظام اداری و تشکیلاتی بازار، بهبود اطلاع‌رسانی، ارتقای شفافیت و کارآیی بازار و تقویت نظام تنظیمی و نظارتی بورس گرفته تا گسترش سطح فعالیت آن به سایر مناطق جغرافیایی کشور، تنوع‌سازی بازارهای دادوستد، معرفی ابزارهای جدید مالی، ایجاد بورس ابزارهای مشتق و بسیاری دیگر از الزام‌ها و نیازهای ایجاد یک بازار قاعده‌مند و کارآمد اوراق بهادار را در ایران پوشش داده است.
علاوه‌بر موارد فوق، فعالیت‌های بورس اوراق بهادار در این سال تنظیم و نظارت کارآمد بر فعالیت‌های دادوستد، اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح شفافیت بازار، تسهیل تامین منابع مالی واحدهای پذیرفته شده در بورس از راه اعمال افزایش سرمایه، حضور فعال در مجامع عمومی شرکت‌ها به‌ویژه در جهت حمایت از منافع سرمایه‌گذاران و کنترل دامنه اثر نوسانات محرک‌های بیرونی و حفظ پایداری بازار مانند آنچه در پی حادثه یازدهم سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان روی داد، تمرکز یافته بود.
حجم کل معاملات در سال 1380 بیش از 1621میلیون و 98هزار سهم، به ارزش 7723میلیارد و 509میلیون ریال بود. در این سال 257شرکت معامله شد که شرکت ایران‌خودرو باز هم پرطرفدارترین سهم بود.
بیشترین ارزش معاملات مربوط به شرکت توسعه صنایع بهشهر با بیش از ۵۸۴میلیارد ریال بود.
افزایش 51/640درصدی قیمت کابلسازی ایران موجب شد این شرکت بیشترین بازدهی را در بین این شرکت‌ها داشته باشد. سال 1381 سال پرفراز و نشیبی برای بورس بود. شاخص کل بورس تا شهریورماه این سال با افزایش همراه بود. در این سال به تدریج رفتار سرمایه‌گذاران تغییر یافته و با وجود آنکه انتظار کاهش نسبی قیمت سهام شرکت‌های ناشی از تقسیم سود در مجامع عادی متصور بود، اما عملا بازار با رفتار دیگری روبه‌رو شد که به ظاهر متناقض با آموخته و شیوه‌های متداول رفتار سرمایه‌گذاران بود. در این سال برخی صنایع خاص مانند سیمان، کاشی، دارویی‌ها، تجهیزات صنایع فلزی پس از برگزاری مجمع سالانه رشد قابل‌توجهی داشتند.