معرفی انجمن مهندسی معدن ایران

در سال ۱۳۸۱، تعدادی از استادان و مهندسان معدن (هیات موسسان) جلساتی را برگزار و به بررسی نحوه تاسیس انجمن و تدوین اساسنامه آن پرداختند. انجمن مهندسی معدن ایران در دی‌ماه ۱۳۸۱ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. در ابتدا، عمده فعالیت‌های انجمن صرف عضو‌گیری و افزایش تعداد اعضا گردید. طی این مدل یکسری برنامه‌ریزی‌ها توسط انجمن، جهت انجام فعالیت‌های علمی پی‌ریزی شد. از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها، برگزاری کنفرانس و اخذ درجه علمی - پژوهشی برای مجله «مهندسی معدن» از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

اهداف انجمن:

گسترش، پیشبرد و ارتقای علم مهندسی معدن و همچنین توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و در انتها بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی و فناوری در زمینه‌های مربوطه از جمله اهداف این انجمن می‌باشد.

وظایف انجمن:

به منظور نیل به اهداف فوق، انجمن دارای وظایفی است:

۱ - انجام تحقیقات علمی، فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی بین محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با مهندسی معدن سروکار دارند.

۲ - همکاری با نهاد‌های اجرایی، علمی، پژوهشی و سیاست‌گذاری در زمینه ارزیابی و بازنگری طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه‌های علمی.

۳ - تلاش در جهت ارتقای جایگاه مهندسی معدن در نظام مهندسی کشور .

۴ - ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان، استادان و همکاران ممتاز.

۵ - ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی .

۶ - تشکیل گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.

۷ - انتشار کتب و نشریات علمی.

فعالیت‌های انجمن

انجمن مهندسی معدن ایران از بدو تاسیس، همواره به دنبال انجام وظایف و فعالیت‌هایی است که برایش تعریف شده است. هر چند در این راه وجود برخی از موانع و کمبود امکانات باعث بروز یک سری مشکلات می‌گردد، با این همه انجمن توانسته است، در مدت کوتاه فعالیت‌ خود، بسیاری از اهداف و فعالیت‌های خود را با موفقیت به پایان برساند. از جمله فعالیت‌هایی که توسط انجمن طی این مدت انجام گرفته به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری مجمع عمومی انجمن و انتخاب هیات‌مدیره دوره دوم، برگزاری کنفرانس مهندسی معدن ایران ۸۳ با حضور بیش از ۱۲۰۰نفر شرکت‌کننده، چاپ مجموعه مقالات ۴جلدی کنفرانس با تیراژ ۱۶۰۰، تهیه CD مخصوص کنفرانس و انجمن، اخذ درجه علمی - پژوهشی برای مجله مهندسی معدن «از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» در سال ۸۴، اخذ مجوز پروانه انتشار مجله علمی - پژوهشی برای مجله «مهندسی معدن» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۸۴، انتشار ۸شماره خبرنامه «انجمن مهندسی معدن»، فعال‌سازی امور اجرایی نشریه علمی پژوهشی مهندسی معدن، برگزاری تعداد ۱۰ کارگاه آموزشی، برگزاری ۷سخنرانی علمی خارجی و داخلی در سال‌های ۸۳ و ۸۴، برگزاری نمایشگاه صنایع معدنی در کنار کنفرانس در سال ۸۳، همکاری در برگزاری بیستمین کنگره جهانی معدن به عنوان یکی از حامیان علمی کنگره در سال ۸۴، راه‌اندازی سایت اختصاصی انجمن، انتشار اخبار مربوط به انجمن ایران و جهان از طریق سایت اینترنتی انجمن به طور روزانه، شرکت در نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و تحقیقاتی دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری در سال ۸۳، شرکت در همایش فرآوری مواد معدنی با برپایی غرفه اختصاصی در سال ۸۳، حضور در اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی علوم و فناوری رنگ به عنوان حامی در سال ۸۴ ، برگزاری کارگاه آموزشی «کاربرد فیزیک رنگ در صنایع معدنی» در پژوهشکده صنایع رنگ ایران در سال ۸۴، همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی تحت عنوان «تحولات فناوری آتشباری و فرسایش سنگ» به عنوان یکی از برگزارکنندگان در سال ۸۴، برگزاری نشستی تحت عنوان بررسی وضعیت اشتغال در بخش مهندسی معدن، ارائه سمیناری تحت عنوان «فناوری‌های نوین در فرآوری و نقش آن در ارزش افزوده مواد معدنی» در سازمان صنایع و معادن استان آذربایجان غربی.

فعالیت‌های آتی و در دست اقدام انجمن:

- انتشار نشریه علمی - پژوهشی «مهندسی معدن»

- برگزاری دومین کنفرانس مهندسی معدن ایران

- توسعه و گسترش عضوگیری و برقراری ارتباط مستمر با اعضا

- فعال‌سازی کمیته‌های تخصصی انجمن

- فعال‌سازی کمیته آموزش انجمن

- برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی

- برنامه‌ریزی جهت برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی

- توسعه ارتباط با سایر تشکل‌های معدنی

- برنامه‌ریزی برای انتشار کتب و نشریات علمی

- برگزاری جلسات کارشناسی با سازمان‌ها و ارگان‌های معدنی کشور.