معادن، فاقد لیست بحران‌اند

*محمد حیدری: تاخیر در ابلاغ مفاد آئین نامه اجرایی طرح ادغام معادن شن و ماسه رودخانه ای و مخلوط کوهی مغایر بادستورالعمل قانون جدید معادن است

این روزها تشدید فشارهای بیرونی و اعمال تحریم ها اگرچه شرایط سخت و دشواری را برای واحدهای صنعتی و صاحبان صنعت کشور ایجاد کرده و مسئولان در حال چاره جویی برای مقابله با این مشکلات هستند، اما متفاوت بودن نقش و عملکرد واحدهای معدنی و کمرنگ بودن این مشکلات در بخش معدن، گواه آن است که بهره برداران معدن با حداقل امکانات توانسته اند تا حدود زیادی این بخش را از آسیب های جدی و تعطیلی و رکود، دور نگه دارند. مهندس محمد حیدری مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مصرفی کامراه تندیس پایتخت در نشست هم اندیشی جمعی از بهره داران معادن شرق تهران با عنوان این اظهارات گفت: تفاوت و بررسی این دو استراتژی در بخش‌های صنعت و معدن نیازمند حوصله و کار کارشناسی و جلب و جذب پیشنهادات دست اندرکاران ذیصلاح برای برون رفت از بحران ایجاد شده است.

از نگاه این فعال معدنی، آنچه امروز شاهد آن هستیم اعمال فشار بر دوش صنعتگران به خاطر کمبود نقدی، مواد اولیه، عدم گشایش اعتبارات ریالی و ارزی، فقدان مشوق هاو صعود آمپر جوش در موتور صنعت است که این روند لیست بحرانی ها را هر روز بیشتر می کند در حالیکه چنین لیستی در بخش معدن دیده نمی شود. حیدری تصریح کرد: با ارزیابی این دو نگاه، توصیه می شود هرچه سریعتر و فوری تر متن و مفاد دستورالعمل اجرایی ادغام شن و ماسه آبرفتی ( رودخانه ای) و معادن مخلوط کوهی مصوب قانون جدید معادن ابلاغ و عملیاتی شود چرا که تاخیر در ابلاغ آن بهره برداران معادن را همچنان در بلاتکلیفی قرار می دهد.

مدیرعامل شرکت معدنی کامراه تندیس پایتخت همچنین به لزوم مشورت مسئولان حوزه معدنی مرتبط با تهیه دستورالعمل اجرایی با بهره برداران فعال معدنی اشاره کرد و یادآور شد: به نظر بنده نسخه نویسی در این بخش بدون توجه به پیشنهادات بهره برداران معادن اشتباه است.

محمد حیدری که مدیریت و بهره بردار دو معدن کوه بادام و بورزن ۳ در بخش لواسانات را به عهده دارد، در خصوص مشکلاتی که گاه و بیگاه از سوی مسئولان تامین کننده مواد ناریه معادن پیش می آید تذکراتی داد و خاطر نشان ساخت: هر بهره بردار زیر پوشش سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بتواند بدون کوچکترین مزاحمت و محدودیتی از این مواد استفاده کند و قطع و یا کاهش این مواد در برخی مواقع به بهانه‌های مختلف تخلف به حساب می آید که باید پیگیری شود.

وی در پایان در مورد نقش حمایتی وزارت صنعت و معدن از بهره برداران فعال معدنی گفت: یکی از این راه های حمایتی کمک به نوسازی و بازسازی ماشین آلات معدنی و تامین تسهیلات مورد نیاز بهره برداران است که متاسفانه طی یکی دوسال گذشته این نقش حمایتی زیاد پررنگ نبوده است.