فعالیت های شاخص اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه

اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در زمان خدمت دولت نهم ودهم ضمن شناسایی موانع ، نارسایی ها و پتانسیل‌های موجود، به تدوین برنامه ای جامع با اتکاء به برنامه چهارم توسعه پرداخت و در این راستا مجموعه فعالیتهای ذیل را جهت تحقق اهداف کمی و کیفی برنامه ها عملیاتی نمود. آنچه پیشاروی شما قراردارد شمه‌ای از فعالیتهایی است که در قالب کار گروهی کارکنان این ادره کل تحقق یافته است.

طرح سامان دهی کشتارگاههای دام استان کرمانشاه

با توجه به سنتی بودن کشتارگاههای دام استان و وجود تنها یک کشتارگاه نیمه صنعتی ،طرح صنعتی نمودن دو کشتارگاه دام ( بیستون و زاگرس) در دستور کار قرار گرفت. برای اجرای این طرح اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعریف شد. شروع به فعالیت کشتارگاه زاگرس و انتقال خط کشتار گوسفندی کشتارگاه بیستون به کشتارگاه زاگرس هدف کوتاه مدت طرح را در بر می گرفت و در افق بلند مدت ، صنعتی شدن کامل خطوط کشتارگوسفندی و گاوی هر دو کشتارگاه برنامه ریزی گردید. بدیهی است با توجه به پیشرفت حاصل شده دربحث صنعتی شدن کشتارگاههای فوق الذکر در آینده نزدیک با توجه به ظرفیت مناسب کشتارگاههای بیستون و زاگرس کلیه کشتارگاههای غیر صنعتی استان تعطیل و گوشت قرمز مورد نیاز شهروندان با تقسیم استان به دو حوزه شرقی و غربی از دو کشتارگاه موصوف تأمین خواهد شد.

ایجاد میدان دام استاندارد

راه اندازی میدان دام استاندارد در مرکز استان با توجه به نقش آن در کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری های دامی و ارتقاء بهداشت عمومی از دیگر اولویت‌های مد نظر مسئولین دامپزشکی استان بود. در این طرح ترغیب بخش خصوصی جهت ایجاد میادین عرضه دام استاندارد در دستور کار قرار گرفت. با پیگیریهای صورت‌گرفته پنج مکان جهت ایجاد میادین دام از طریق شورای تدبیر شهر پیشنهاد گردید که در این راستا نخستین میدان عرضه دام موقت در منطقه ماهیدشت کرمانشاه پس از تکمیل آماده بهره برداری می باشد . همزمان با تعطیلی میدان دام غیر استاندارد «دره دراز» میدان دام موقت کرمانشاه در ابتدای راه روستایی سیمینه واقع در ماهیدشت فعالیت خود را در سال ۸۸ آغاز نمود.

ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر استان

در این طرح اهدافی چون سامان دهی مراکز جمع آوری شیر ، آموزش روستائیان و نظارت و بازرسـی کارخانجات شیر استان به پیشنهاد اداره کل دامپزشکی استان در قالب کمیته ای به ریاست معاونت محترم سیاسی امنیتی استانداری در کار گروه بهداشت استانداری کرمانشاه تعریف و عملیاتی گردید. با توجه به حمایت مجدانه مسوولان استان سامان دهی مراکز جمع‌آوری شیر به نحومطلوبی انجام شد و نتایج حاصله نیز سهم بسزایی در ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر استان داشته است.آموزش روستائیان و دامداران و همچنین نظارت بهینه بر کارخانجات شیر استان نیز دیگر گامی بود که با اجرای آنها شاهد ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر در استان بودیم.

صادرات دام به خارج از کشور

ظرف دو سال اخیر استان کرمانشاه به عنوان پایلوت صادرات دام به خارج از کشور معرفی شد و استـانهای زاگرس نشین کلیـه امور مربوط به صادرات دام را با طی‌کردن مراحل قرنطینه ای از طریق استان کرمانشاه پیگیری می نمودند. گفتنی است تاکنون بیش از یک میلیون رأس دام از طریق استان کرمانشاه به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر گردیده است .در این راستا بی گمان در صورت تامین نیاز داخلی به گوشت قرمز صادرات دام سهم بسزایی در تقویت و توسعه دامپروری، اشتغالزایی و ارز آوری برای کشور داشته است.

مستند سازی امور شبکه ها

یکی دیگر از اولویت های مهم اداره کل دامپزشکی استان طی سالیان اخیر بحث مستند سازی امور شبکه ها و ادارات ستادی بر اساس فرم های تهیه شده بود. بی گمان مستند سازی امور فرایند نظارت و بازرسی فعالیت ها را تسهیل و در افزایش رضایتمندی مخاطبان و جامعه روستایی و عشایری استان نقش وافری می توانست بر عهده داشته باشد. در این راستا با توجه به جدیت اعمال شده جهت اجرای کامل مستند سازی امور در حال حاضر کلیه فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در قالب فرم های ویژه در کوتاه ترین زمان ممکن قابل دسترسی و پیگیری می باشد.

طرح های جمع آوری مرغ زنده و لاشه‌دام کشتار خیابانی

عرضه و فروش مرغ زنده و لاشه دام کشتار خیابانی در سطح استان کرمانشاه از جمله دغدغه هایی بود که ظرف سالیان اخیر همواره به عنوان یک معضل فرهنگی‌،اجتماعی خود نمایی می نمود. بر این اساس طرح جمع آوری مرغ زنده و لاشه دام کشتارخیابانی در سطح استان به ویژه شهر کرمانشاه در قالب کمیته های متشکل از دامپزشکی ، اجرائیات شهرداری، بهداشت ، فرمانداری ، دادگستری و .... تهیه و اجرایی گردید. با توجه به اینکه عمده دلایل استقبال مردم از مرغ زنده و لاشه دام کشتار خیابانی به مباحث اقتصادی و فرهنگی مربوط می شد، فعالیت های اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی در کنار برخورد قاطع با عرضه کنندگان و فروشندگان ثمرات مطلوبی را به همراه داشت و در حال حاضر با همکاری شهروندان استان شناسایی و برخورد با متخلفین سهل‌تر از گذشته دنبال می شود. افزایش ۴ برابری فعالیت کشتارگاههای دام و طیور طی ۲ سال اخیر خود بیانگر این موضوع است که شهروندان کرمانشاهی به استفاده از مرغ بسته بندی شده و بهداشتی و گوشت قرمز مورد تأیید دامپزشکی بیش از گذشته تمایل نشان داده اند.

ارائه خدمات بهینه دامپزشکی به عشایر

عشایر سهم بسزایی در تولیدات دامی استان کرمانشاه بر عهده دارند. در اختیار داشتن بیش از دو میلیون رأس دام و ضرورت توجه بیشتر به قشر زحمتکش عشایر موجب شد طرح ارائه خدمات بهینه دامپزشکی به عشایر بر اساس تقسیم‌بندی ایلات جهت دریافت خدمات بهینه دامپزشکی توسط بخش خصوصی مد نظر واقع شود که خوشبختانه این طرح با استقبال مطلوب عشایر و فعالین بخش‌خصوصی دامپزشکی همراه گردد.

تجهیز و تکمیل آزمایشگاه اداره کل

طرح تجهیز و تکمیل آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از جمله دیگر طرح هایی بود که با توجه به ضرورت تشخیص به موقع بیماری های دام وطیور و همچنین تأیید سلامت تولیدات پروتئینی و دامی استان و ... امری مهم به حساب می آمد.

در این راستا با جذب اعتبارات مناسب و پیگیری مسئولین استان و سازمان دامپزشکی کشور آزمایشگاه اداره کل در دوطبقه با مساحت ۸۰۰ متر مربع و اعتباراولیه ۴ میلیارد ریال طی سال ۸۸ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. گفتنی است با بهره برداری از این آزمایشگاه بخش عمده ای از آزمایشها که پیش از این به آزمایشگاه سازمان دامپزشکی کشور ارجاع می شد در استان قابل انجام است و سایر استان های همجوار نیز خواهند توانست از امکانات مناسب آزمایشگاه دامپزشکی استان کرمانشاه بهره مند شوند.

جدیت در واگذاری امور به بخش خصوصی

با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های مسئولین محترم سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی، طی سالیان اخیر بسیاری از امور غیر حاکمیتی دامپزشکی استان با همکاری نظام دامپزشکی استان به بخش خصوصی واگذاری گردید. لازم به ذکر است نظارت حاکم بر امور بخش خصوصی بیانگر این موضوع است که امور واگذار شده به نحو مطلوبی توسط بخش‌خصوصی دامپزشکی استان پیگیری و اجرا شده است که همین موضوع خود عاملی مهم در فرایند توسعه فعالیت ها در بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت به حساب می آید.در این راستا اولین شرکت ممیزی بهداشتی نظارت بر فر آورده های خام دامی نیز پس از طی مراحل قانونی طی سال گذشته در شهر کرمانشاه شروع به فعالیت نمود.

تشکیل اکیپ های بازرسی بهداشتی

به منظور تشدید اقدامات نظارتی بهداشتی برمراکز عرضه و فروش فرآورده های خام دامی و همچنین معرفی هر چه بیشتر دامپزشکی به مردم اکیپ های نظارتی بهداشتی با خودروهای بغل نویسی شده و چراغ راهنما به همراه کاور و کلاه ویژه در ۱۴ مهر ۸۸ تشکیل وهمزمان با برگزاری مانور در شهر کرمانشاه در سراسر استان شروع به فعالیت نمود. تعداد این اکیپ‌ها در کل استان ۲۰ اکیپ می باشد که هر روزه در سطح شهرها و مراکز عرضه و فروش فرآورده های خام دامی ضمن بازرسی بهداشتی متخلفین را به مراجع قضایی معرفی می نمایند. این مهم از آنجا حائز اهمیت است که بدانیم طی سنوات گذشته همواره فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در پیشگاه مردم و مسئولین ثبت و ضبط نمی شد، که خود عامل مهمی در تداوم مظلومیت دامپزشکی به حساب می‌آمد.

حذف سه هزار رأس دام راکتور

در سطح استان

با توجه به گسترش ابتلا دام های استان به بیماری بروسلوز و به فراخور آن افزایش ابتلاء انسانی به این بیماری در سطح شهرهای استان که گاه آمار ها نشان می‌داد تعداد مبتلایان از میانگین کشوری نیز بالاتر است، طرح حذف دام های مبتلا به بروسلوز در دو فاز به عنوان یک طرح الگویی تهیه و با پیگیری های صورت گرفته مورد تأیید استاندار محترم قرار گرفت. برنامه زمان‌بندی شده این طرح ۵ سال تعریف شده است، که در صورت تأمین اعتبار و اجرای کامل طرح شاهد کمترین آمار مبتلایان دامی و انسانی به بروسلوز در استان طی سالیان پس از انقلاب خواهیم بود.

گفتنی است در فاز اول و دوم این طرح با شناسایی و حذف ۳ هزار رأس دام بروسلوزی و پرداخت هزینه دام ها به دامداران شاهد کاهش آمار ۱۲۱ نفری مبتلایان انسانی به این بیماری در جمعیت ۱۲۰۰ نفری بیماران در استان بودیم. با پیگیری های صورت گرفته قصد بر آن است این طرح در قالب برنامه تعریف شده تداوم یابد.

کنترل بیماری تب برفکی و آنفلوآنزای پرندگان

شیوع تب برفکی و ضرورت کنترل این بیماری موجب گردید دامپزشکی کرمانشاه با تهیه یک طرح الگویی و تعریف برنامه جامع و جذب بودجه استانی این بیماری را با کمترین تبعات ناشی از آن در استان کرمانشاه کنترل نماید. واکسیناسیون‌، ایجاد پست های قرنطینه ای در سطح استان ، تشخیص و درمان رایگان بیماری و تحویل ۴ قلم داروی رایگان به دامداران ،سم پاشی اماکن دامی و... از جمله اقداماتی بود که با جذب بودجه استانی عملیاتی گردید و با کمترین تلفات ممکن این بیماری با تلاش بخش خصوصی و دولتی در استان کنترل گردید.همچنین طی سالهای ۸۵ و۸۶ نیز دامپزشکی استان موفق شد با کمترین میزان تلفات آنفلو آنزای فوق حاد پرندگان را در استان مدیریت و کنترل نماید.

افزایش بودجه های استانی

عدم معرفی دامپزشکی و رسالت خطیر آن به مسئولین استان و مردم موجب شده بود در بودجه های استانی کمترین توجه و گاه بی‌توجهی کاملی نسبت به تخصیص بودجه به دامپزشکی صورت گیرد. اما حضور پر رنگ دامپزشکی در برنامه های استانی ، انعکاس فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته‌، تبیین نقش دامپزشکی در ارتقاء سلامت جامعه و اقتصاد ملی و ... موجب گردید، بیشترین بودجه استانی طی سنوات اخیر در سال ۸۸ و اوایل سال ۸۹ طی دو طرح حذف دام‌های بروسلوزی و طرح کنترل بیماری تب برفکی به دامپزشکی اختصاص یابد. این در حالی است که علاوه بر جذب این دست بودجه ها، علی رغم کاهش بودجه عمرانی دستگاههای اجرایی استان و عدم تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه ها، بودجه عمرانی دامپزشکی کرمانشاه با فعالیت ویژه مسئولین به صورت کامل و بدون کاهش ، جذب گردید.

تعامل با مسئولین ونمایندگان استان

ظرف سه سال اخیر جهت پیشبرد برنامه‌های دامپزشکی به صورت ویژه تعامل با استاندار، نمایندگان، فرمانداران ، ائمه جمعه و ... در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت . در این خصوص تمامی نمایندگان استان ، استاندار محترم قبلی و فعلی و فرمانداران و مسئولین مرتبط با حوزه کار دامپزشکی بیشترین سطح همکاری را با دامپزشکی به عمل آورده اند. به گونه ای که استانداران قبلی و فعلی با حضور در برنامه های کاری دامپزشکی و نمایندگان محترم با حضور در اداره کل دامپزشکی و برگزاری جلسات متعدد کمک های فراوانی را جهت ارتقاء جایگاه دامپزشکی مبذول نموده‌اند. در این راستا نمایندگان اذعان نمودندکه می خواهند صدای دامپزشکی در مجلس شورای اسلامی باشند و استاندار محترم در بازدید از غرفه دامپزشکی در نمایشگاه اخیر جهاد اعلام کرد از عملکرد دامپزشکی کرمانشاه کاملاً راضی هستند.

تأمین نیروی فنی دامپزشک

با توجه به کمبود نیروی فنی بویژه دامپزشک در سراسر استان طی سه سال اخیر با پیگیری های صورت گرفته و تزریق بیش از ۱۵ نفر نیروی دامپزشک و ۵۰ نفر نیروی حجمی کاردان دامپزشکی به شبکه‌های دامپزشکی و ستاد تا حدودی موفق شدیم مشکل کمبود نیروی فنی را مرتفع نمائیم و سطح دانش فنی دامپزشکی را ارتقاء دهیم.

تأمین نیروی دامپزشک از آنجا حائز اهمیت بود که بدانیم در برخی از شهرستانهای استان به ویژه مناطق محروم نیروی دامپزشک وجود نداشت و دامداران مجبور بودند به شهرستانهای مجاور و یا مرکز استان مراجعه نمایند.

تعمیر ، تجهیز و ساخت ساختمانهای اداری،‌ ساختمانهای ستاد و شبکه های دامپزشکی شهرستانها سالها بود مستهلک و گاه در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت . لذا با پیگیری های صورت گرفته ایجاد ساختمان جدید برای شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه ، تعمیر ساختمانهای ۸ شهرستان و گازکشی به ۴ شبکه دامپزشکی ، تجهیز سالن جلسات اداره کل و ساختمان ستادی و... در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی گردید.

ارتقاءساختار سیستم اداری

ارتقاء ساختار سیستم اداری دامپزشکی استان کرمانشاه جهت ارائه خدمات مطلوب به جامعه مخاطبان با طی مراحل تشکیل کمیسیون تحول اداری ، نصب و راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری ، نصب و راه اندازی GIS ، تشکیل و راه اندازی واحدهای روابط عمومی و حقوقی ، انجام مکاتبات به صورت Email در سطح استان و تحقق دبیرخانه بدون کاغذ ، ارائه خــدمات در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطبان از طریق حذف مراحل و مقررات دست و پا گیر ، سیستم حضور و غیاب الکترونیکی، تقویت دانش فنی دامپزشکی استان از طریق جذب و به کارگیری کارشناسان و دامپزشکان و .... میسر گردید.

استقرار ناظرین شرعی

با توجه به دغدغه فرهنگی شهروندان کرمانشاهی مبنی بر اطمینان از ذبح شرعی دام و طیور عرضه شده در سطح استان ، دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ظرف دو سال اخیر با جدیت و اهتمام ضمن پیگیری حضور ناظرین شرعی در سطح کلیه کشتارگاههای دام و طیور استان برگزاری همایش ها و کارگاههای آموزشی ویژه ناظرین شرعی و ذابحین را نیز دنبال نمود و در حال حاضر تعداد ۲۰ ناظر شرعی بر ذبح شرعی کلیه کشتارگاههای دام و طیور استان نظارت دارند.

اقدامات فرهنگی

همانگونه که استحضار دارید کار و تلاش درزمینه وظایف تعریف شده در سایه اقدامات فرهنگی قابل حصول می باشد.

لذا علاوه بر توجه به انجام وظایف محوله‌، بالاترین سطح اقدامات فرهنگی نیز در دامپزشکی کرمانشاه برنامه ریزی گردید. مراسم‌های مختلف انس با قرآن ، مداحی‌های ایام محرم و صفر، قرائت قرآن‌، سفرهای زیارتی، جلسات گفت و شنود، سرکشی به خانواده کارکنان ، سرکشی به خانواده شهدا و جانبازان، تکریم بازنشستگان ،افزایش روحیه پرسنل از طریق برگزاری جلسات مشاوره، اردوهای گلگشت ویژه بانوان و... از جمله امور فرهنگی این اداره کل به حساب می آیند.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه