گزارش عملکرد سازمان صنایع و معادن استان کرمانشاه

محسن رستمی رییس سازمان صنایع و معادن استان کرمانشاه به تشریح وضعیت کنونی صنعت ومعدن استان پرداخت و گفت : تاپایان دیماه سال جاری تعداد ۸۷۲ فقره پروانه بهره برداری صنعتی باحجم سرمایه گذاری ۱۹۴۰۷میلیاردریال واشتغال ۲۸۵۸۸نفرو همچنین تعداد ۱۶۱ فقره پروانه بهره برداری معدنی بامیزان سرمایه گذاری ۶۷۰ میلیاردریال و اشتغال ۱۸۲۴نفردر سطح استان موجود می باشد.

مهندس رستمی تعداد مصوبات هیات دولت در دور اول ودوم سفربه استان را اینگونه برشمرد :

دردوراول ۱۰ مصوبه ودر دور دوم سفر ۱۴ مصوبه که البته ۲فقره از این مصوبات با دوراول مشترک بوده اند، که در مجموع تعداد ۲۴ مصوبه دربخش صنعت ومعدن دراستان داشته ایم. رییس سازمان صنایع و معادن استان گزارش مختصری از میزان تحقق مصوبات دوراول سفر را بدین شرح ارائه کرد: ازاقدامات اجرایی مصوبات دور اول، انجام مطالعات امکان سنجی ایجاد شهرک صنعتی دالاهو و شهرک صنعتی شماره ۲ اسلام آباد غرب می باشد. وی ادامه داد‌: ۹۰ هکتار زمین جهت ناحیه صنعتی شهرستان دالاهو و۶۴ هکتار زمین نیز جهت شهرستان اسلام آباد خریداری شده است.

مطالعات امکان سنجی ونقشه برداری ناحیه صنعتی شهرستان ثلاث باباجانی از دیگرمصوبات است که درحال تملک اراضی منطقه میباشد. همچنین جهت ایجاد مرکز خدمات فناوری وکسب وکار درشهرک صنعتی فرامان اقدامات لازم صورت گرفته است واجرای طرح از سال ۸۶ آغازشده و حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . مصوبه طراحی واجرای تصفیه خانه درشهرک صنعتی روانسر نیز با ظرفیت ۱۰۰ متر مکعب اجراو درحال بهره برداری می باشد.

مهندس رستمی تصریح کرد: اختصاص ۶ میلیاردریال جهت کمک به احداث وتکمیل شهرکهای صنعتی کرمانشاه توسط سازمان صنایع کوچک از دیگر مصوبات ذکرشده مربوط به شرکت شهرکهای صنعتی دراستان می باشد که انجام شده است . همچنین از دیگر مصوبات انجام شده دوراول سفر اتمام مطالعه وتهیه نقشه های موردنیاز استان در ۴ بند بوده است که به صورت صددرصد تحقق یافته است.

از مصوباتی که دردور اول سفرهیئت دولت تحقق نیافته ویا برای اجرای آنها با مشکلاتی مواجه بوده اید.

مصوبه ایجاد واحد صنایع بزرگ تولید قند به صورت مشارکت ۲۰ درصدی سازمان گسترش با بخش خصوصی پس از اقدامات صورت گرفته تاکنون انجام نشده و در حال پیگیری می باشد. همچنین ایجاد یک واحد قطعه سازی خودرو توسط سازمان گسترش و بخش خصوصی نیز تاکنون به نتیجه نرسیده و در حال پی گیری می باشد.

رییس سازمان صنایع و معادن استان با اشاره به تعداد ۱۴ مورد مصوبه دور دوم سفر در حوزه صنعت و معدن ،گزارشی از آخرین وضعیت اجرای این مصوبات عنوان کرد:

رستمی گفت: تعداد۱۲مصوبه از مصوبات دور دوم سفر به طور کامل اجرایی شده اند و یا پیشرفت عملیاتی بالای ۵۰ درصدرا داشته اند و در حال پیگیری می باشند.دو مصوبه باقیمانده دارای پیشرفت زیر ۲۵درصد می باشد.

مهندس رستمی خاطرنشان کرد: از مهمترین مصوباتی که اجرای آنها بعضا با مشکلاتی همراه بوده است را ه اندازی کارخانه خودرو سازی با همکاری شرکت ایران خودرو و تامین اجتماعی می باشد که به دلیل عدم همکاری شستا(شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) کار مدتی متوقف بود و نهایتا به دستور وزیر صنایع و معادن راسا این مصوبه توسط ایران خودرو باید اجرا شود ودر حال پیگیری است.وی گفت: از دیگر مصوبات مهم صنعتی دور دوم سفر اجرای ۲۸ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۷۵۰۰ میلیارد ریال از محل طرح آمایش صنعتی می باشد که تاکنون ۳۱ طرح با ۱۶ هزارو ۲۸۵ میلیارد ریال به تایید کارگروه استان رسیده و ۱۱ طرح نیز با ۷ هزارو ۲۳۵ میلیارد ریال به تصویب بانک صنعت و معدن رسیده است.

با توجه به اینکه دراجرای طرح تحول اقتصادی واجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها یکی از بخش های مهم که به طبع با تحولاتی روبروشد بخش صنعت ومعدن است، گزارشی از اقدامات انجام شده سازمان صنایع ومعادن استان را جهت تسهیل امور واحدها دراین خصوص ذکر نمایید:

محسن رستمی طرح هدفمند کردن یارانه ها را یکی از مهمترین تحولات اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب برشمرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از مباحث این طرح مهم واقعی نمودن هزینه حاملهای انرژی است و به منظور کاهش تاثیر این افزایش قیمت،وزارت صنایع و معادن یک بسته حمایتی را تدوین نمود و به تصویب هیات دولت رسانید که بر اساس آن صنایعی که افزایش هزینه های حاملهای انرژی بر قیمت تمام شده آنها تاثیر گذار است ،شناسایی و مورد حمایت خاص قرار گیرند که در این راستا ۱۲۸ واحد صنعتی استان جز ۲۳ رشته تأثیرپذیر در طرح هدفمندی یارانه ها شناسایی شده اند و تحت حمایت قرار می گیرند. علاوه بر این تعداد ۶۱ بنگاه صنعتی دیگر نیز باتوجه به تعاریف ذکر شده در بسته حمایتی مشمول حمایتهای لازم می باشند. وی افزود:۱۱۳ واحد صنعتی نیز جهت دریافت تسهیلات خط اعتباری انرژی ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۰۳ واحد جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند، لازم به ذکر است مبلغ تسهیلات واحدهای معرفی شده ۴۵۶ میلیارد ریال می باشد. تعداد ۷۸ واحد به مرحله قرارداد با بانک رسیده اند و مبلغ ریالی آن به میزان ۳۷۵ میلیارد ریال می باشد .

۲۲ واحد صنعتی نیز جهت دریافت تسهیلات بازسازی وتکمیل فرآیند واحد اقدام نموده اند.

رییس سازمان صنایع و معادن استان در خاتمه به دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی جهت گازرسانی به ۴ شهرک صنعتی استان تا پایان سالجاری، شناسایی و مکان یابی واحدهای صنعتی فاقد انشعاب گاز،تعیین اولویت گازرسانی به واحدها بر اساس مکان استقرار، برآورد هزینه گازرسانی به واحدها با همکاری شرکت گاز، برنامه ریزی و زمانبندی تامین گاز واحدهای صنعتی استان، هماهنگی با شرکت گاز استان برای تامین گاز واحدهای صنعتی، برنامه ریزی تامین گاز واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی به طوریکه ۴ شهرک تا پایان سالجاری گازرسانی شوند و همچنین برنامه ریزی تامین گاز واحدهای خارج از شهرک وسایر شهرکهای صنعتی باقیمانده به صورتیکه تا پایان نیمه اول سال ۹۰ گازرسانی به شهرکها و واحدهای خارج از شهرک که در مسیر انتقال خط لوله گاز باشند،گاز آنها تامین می شود.