شریف آباد، شهر سبز استان تهران
مهندس خانی، شهردار شریف آباد
شهر شریف آباد در سالهای نه چندان دور تنها یک روستا بود و با توجه به این که این شهر در مجاورت جاده امام رضا (ع) قرار داشت و از گذشته پلیس راه دراین شهر واقع شده بود، هر رهگذری که به مقصد زیارت امام رضا (ع) به مشهد مقدس می رفت از این شهر عبور می کرد و از این شهر به عنوان شهر محصولات صیفی (عمدتاًهندوانه) یاد می کردند.

اما با توجه به استقرار شهرک‌‌های صنعتی همجوار، شریف آباد در سال 78 به بخش و در سال 80 به شهر تبدیل گردید و از جمله شهرهای جدید و نوپاست که در فاصله 35 کیلومتری شهر تهران در شرق استان واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال به منطقه معروف سرخه حصار و دماوند، از جنوب به شهرستان ورامین و پیشوا از شرق به استان سمنان و از غرب به شهرستان پاکدشت و شهر تهران منتهی می‌گردد. این شهر که در کمتر از یک دهه با تغییرات بسیار سریع بافت قدیمی به بافت جدید شهرسازی به یکباره دگرگون شد، در حال حاضر با مساحتی حدود 512 هکتار محدوده قانونی و 5700 هکتار حریم الحاقی، مساحتی بالغ بر 6212 هکتار را به خود اختصاص داده است.
شریف آباد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی تهران- مشهد و حمایت های شورای اسلامی شهر و مسوولان ارشد استان، توانسته چهره یک شهر کاملا زیبا را به خود بگیرد.
این شهر با وجود شهرک‌های صنعتی عباس‌آباد، علی‌آباد، خوارزمی، جمال‌آباد و کارخانه‌های متعدد و معروف مانند سینک اخوان،شیرآلات بهداشتی قهرمان، ارتعاشات صنعتی ایران، شرکت کوشش رادیاتور، تلویزیون صنام، یخچال امرسان، یخچال سونیا،کارخانه تولید کاتالیست و وجود منابع مهم زیر زمینی و معادن شن و ماسه، شرکت شن زار تولید کننده انواع جداول و سنگفرش و نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند، باعث شده تا به عنوان یک شهر مولد، جمعیت زیادی از نیروهای فعال انسانی را جذب کند و جمعیت این شهر در حال حاضر رو به گسترش است.
ظرفیت‌های شهر شریف‌آباد
این شهر به دلیل قرار گرفتن در حریم جاده امام رضا(ع) و نزدیک بودن به شهر تهران به عنوان یک منطقه بسیار جذاب و مطمئن از دیرباز برای سکونت و سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف انتخاب گردید که با استقرار شهرک صنعتی بزرگ عباس‌آباد در همجواری این شهر، رفته رفته سیل جمعیت از شرق و غرب به این منطقه سرازیر گردیده است. اراضی بسیار وسیع، خاک مستعد، آب و هوای متعدل و قرار گرفتن در مسیر رودخانه مهم جاجرود، موجب افزایش تولید محصولات متنوع زراعی و صیفی‌جات و مهم‌تر از همه گل و گیاه دراین منطقه شده است.
احداث گلخانه معروف زعیم و حاج بابایی و صادر نمودن گل‌های زینتی باغچه‌ای و .... به نقاط مختلف کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس این شهر را زبانزد عام و خاص نموده است.
افزیش روز افزون جمعیت و مهاجرت از شهرهای مختلف به این شهر موجب گردید طرح هادی شهر، جای خود را به طرح جامع بسپارد تا شهرداری بتواند مجوزهای لازم جهت ساخت و سازهای قانونی را برای بخش های مختلف صنعتی ، تجاری، مسکونی و اداری صادر نماید. امروزه به وضوح می‌توان دید که وجود کارخانجات صنعتی فراوان و سیکل ترکیبی دماوند(نیروگاه شهدای پاکدشت) در فاصله 3 کیلومتری این شهر و وجود کارخانه‌های تولید و قطعات ایران خودرو توانسته است در بخش رونق اقتصادی کشور و اشتغالزایی، نقش بسزایی را ایفا نماید.
افزایش سرانه فضای سبز شهر شریف‌آباد
شهرداری یکی از اولویت های اصلی خود را در حوزه فضای سبز و ارتقای آن قرار داده است و توانسته است با ایجاد فرهنگسرای فرهنگی، تفریحی امام خمینی(ره) و احداث بوستان‌های شهری در مسیر امام رضا(ع) و همچنین پارک بزرگ خانواده و پارک های جنگلی درراستای اجرای سیاست های لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز، با ایجاد سرانه فضای سبز چهره شهر را تغییر دهد. ایجاد پارک های محله‌ای و اصلاحات لازم در مبادی خروجی و ورودی شهر ضمن افزایش سرانه فضای سبز تغییرات محسوسی را در چهره این شهر زیبا ایجاد کرده و در همین راستا در جلسه ستاد فضای سبز استان تهران موفق به دریافت لوح تقدیر از طرف معاونت محترم امور عمرانی استان تهران شد. در حال حاضر سرانه فضای سبز شهر شریف آباد 146 متر برای هر یک نفر می‌باشد و توانسته در سال 89 رتبه اول فضای سبز را دراین زمینه کسب نماید.
فعالیت‌های عمرانی
این شهر به دلیل قرار گرفتن در محور مهم و استراتژیک تهران - مشهد که تنهامسیر ارتباطی شرق استان تهران است باتوجه به تصویب طرح مطالعاتی امکان سنجی ، و احداث قطار شهری تهران شریف آباد در آخرین جلسه شورای عالی ترافیک کشور که با حمایت های نماینده سخت کوش شهرستان جناب آقای مهندس بشیری و پیگیری مقبلی فرماندار شهرستان پاکدشت حاصل شد، به یکی از شهرهای مهم استان تهران تبدیل می شود. احداث دو مورد دور برگردان به فاصله یک کیلومتر ومیدان ورودی شهر و احداث پروژه‌هایی چون خیابانهای کندرو و همچنین نصب 4 دهنه پل عابر پیاده و ایجاد 3 مورد پل زیر گذر در حریم شهر از شریف آباد شهر ایمن و اصولی ساخته است. میدان بزرگ الغدیر، ورودی شهر شریف آباد که مساحت آن حدود 26 هزارمتر به شکل بیضی طراحی شده است که به توسعه فضای سبزکمک خواهد کرد که در هر چهار طرف میدان بوستان احداث خواهد شد که دارای نماز خانه بین راهی و پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی برای مسافرین خواهد بود. بازگشایی و تعریض محور حضرت امام رضا(ع) به عرض 76 متر در قالب باند تندرو و کندرو، احداث دو جایگاه ایستگاه آتش‌نشانی در مرکز شهر و محور امام رضا(ع)، احداث پایانه مسافربری، زیباسازی بلوار امام رضا(ع) و سطح شهر نصب سرعت‌گیرهای استاندارد در بلوار امام رضا(ع) و نصب علائم راهنمایی ادارات از اقدامات شهرداری شریف آباد بوده که در سال 89-88 به مدیریت شهرداری این شهر صورت گرفته است.
شریف‌آباد پیشتازدر ناوگان حمل ونقل
شهرداری شریف آباد در جشنواره حمل و نقل کشور موفق به کسب عنوان فعال برتر جشنواره حمل و نقل در استان تهران شد.
در این جشنواره که سال گذشته در سالن اجلاس سران کشور ها برگزار شد شریف آباد توانست در زمینه خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل شهرهای استان رتبه برتر را به خود اختصاص داده و تندیس این جشنواره را دریافت نماید.