دولت وبخش خصوصی برای حفظ صنعت دام وطیور همکاری کنند

وقوع سیل در پاکستان منجر به تلف شدن احشام زیادی در این کشور شده که با توجه به شرایط ویژه مرزهای شرقی و قاچاق دام در این مناطق، نگرانی‌هایی در رابطه با انتقال بیماری‌های دام و طیور به ایران وجود دارد. سید محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی در مراسم گشایش همایش مدیران بخش دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته، افزود: برای ایجاد شرایط بهداشتی و حفظ سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت دام و طیور، بخش دولتی و خصوصی باید با هم همکاری مناسبی داشته باشند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور، مساله باقی‌مانده‌ها در محصولات پروتئینی را یکی از دغدغه‌های اصلی این سازمان ذکر کرد و گفت: هرچند برای کنترل باقی‌مانده‌ها در تولیدات دامی تاکنون اقداماتی در کشور صورت گرفته است، اما هنوز کافی و در حد نیاز نیست.

دستور اظهار داشت: با توجه به وضعیت صنعت در کشور، بحث باقی‌مانده‌ها از نظر سموم، مصرف‌داروها و فلزات سنگین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که سازمان دامپزشکی باید بصورت فعال‌تر به این بخش ورود کند.

به گفته وی، اگرچه مدعی تولید بخش عمده‌ای از مواد دارویی و واکسن‌ها در داخل کشور هستیم اما کماکان در تولید داروها و مواد بیولوژیک از جمله مواد اولیه واکسن‌ها، جوجه و مرغ اجداد و برخی نهاده‌های مرغ خوراکی به تولیدات خارجی وابسته ایم.

وی درباره تاثیر تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر در میزان تولید محصولات دامی داخلی نیز گفت: بدنبال این شرایط در سال‌های اخیر تولیدات دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل کاهش پیدا کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین به تاثیرات منفی گرد و غبار بر صنعت زنبورداری و جمعیت زنبور کشور اشاره کرد و گفت: این پدیده بر میزان تولید و کیفیت محصولات تاثیر داشته است.

لازم به ذکر است که همایش مدیران بخش دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته روز چهارشنبه در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز بکار کرد.

ایجاد همبستگی، بررسی چالش‌ها و مشکلات و ارایه راهکارهای علمی و عملی با توجه به شرایط حاضر در جهت بهبود وضعیت اقتصادی، تعاون، اشتغالزایی، بهداشت و سلامت جامعه میان طیفی گسترده و پیوسته اعم از مسوولان دولتی، تولیدکنندگان، دامپزشکان، بخش خصوصی و پژوهشگران از جمله اهداف برگزاری این همایش بود.

طبق این گزارش، همچنین راهکارهای فروش محصولات در هنگام ظهور بیماری‌های نوپدید و بازپدید، اهمیت گروه تحقیق و توسعه در فروش محصولات این صنایع، کاهش قیمت محصولات از طریق افزایش بهره‌وری، راهکارهای تعدیل قیمت‌های محصولات پروتئینی و نقش تجارت الکترونیک در صنایع دام و طیور و صنایع وابسته از مهمترین محورهای این همایش عنوان شد.

لازم بذکر است ۱۲۳ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این بین ۱۲ مقاله بصورت سخنرانی و ۲۰ مقاله نیز بصورت پوستر ارایه گردید.

گفتنی است، این همایش یکروزه همزمان با افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته در مرکز همایش‌های شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران با استقبال محدود فعالان و مسوولان کار خود را آغاز کرد.