تازه‌ترین راهبردهای بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال 88
سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صرفه‌جویی انرژی در بخش های مختلف صنعت، حمل‌ونقل و ساختمان نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و پایدار است.

بدین منظور شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به منظور اعمال صرفه‌جویی و منطقی کردن مصرف انرژی، حفاظت از محیط زیست و اجرای اقدامات مرتبط با بهره برداری کارآمد و بهینه از انواع حامل های انرژی، در چهار بخش صنعت، حمل‌ونقل، ساختمان و پژوهش پروژه‌ها و استراتژی های مختلفی را تدوین کرده که در ذیل می آید.

مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش صنعت
1 - ممیزی انرژی: به موجب ماده 30 آیین‌نامه اجرایی ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که عینا در ماده 20 قانون برنامه چهارم تنفیذ شده است، در 180 واحد بزرگ صنعتی متشکل از صنایع آهن و فولاد، سیمان، گچ، آهک، آجر، کاشی و سرامیک، شیشه، قند و شکر، روغن نباتی، تایر و تیوب، نساجی، چوب و کاغذ، صنایع شیمیایی و دیگر صنایع، ممیزی انرژی انجام گرفته است. اجرای راهکارهای کم‌هزینه و بدون هزینه ارائه شده در ممیزی انرژی حداقل 10 درصد صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.
۲ - تدوین دستورالعمل‌های مصرف انرژی:
به موجب ماده 31 آیین نامه اجرایی ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه، دستورالعمل‌های مصرف سوخت در صنایع آجر، قند و شکر، روغن نباتی، شیشه، تایر و تیوب، سیمان و آهن و فولاد تدوین شده و به موجب ماده 33 قانون فوق‌الذکر، قیمت سوخت واحدهای بزرگ صنعتی که دستورالعمل‌های اشاره شده را رعایت نکرده‌اند تا زمان رعایت دستورالعمل، 20 درصد افزایش یافته است.


در حال حاضر نیز تدوین دستورالعمل مصرف انرژی در صنایع پلیمری و غیر پلیمری پتروشیمی در دست انجام می‌باشد.
۳ - تدوین معیار مصرف انرژی:
به موجب ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه معیار مصرف انرژی در 11 صنعت مختلف (سیمان، آجر، قند و شکر، شیشه، آهک، گچ، تایر و تیوب، آهن و فولاد، روغن نباتی، کاشی و روغن موتور) به تصویب کارگروه مربوطه رسیده و شماره استاندارد ملی دریافت نموده است.
در حال حاضر تدوین استاندارد مصرف انرژی در صنعت نفت (پالایشگاه گاز، پالایشگاه نفت، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار، خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی)، هیتر‌های صنعتی و گلخانه‌های تجاری و همچنین بازنگری استاندارد صنایع آجر و کاشی، قند و شکر، سیمان، گچ، روغن نباتی، شیشه و تایر و تیوب در دست انجام است.
4 - حمایت از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی با اعطای کمک بلاعوض و یارانه سود تسهیلات.
به منظور منطقی نمودن مصرف در واحدهای صنعتی و اجرایی نمودن طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، اجرای پروژه‌های ذیل مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند.
الف)کمک بلاعوض
اجرای عملیات داخلی تبدیل سوخت ۳۳ کارخانه قند و شکر به منظور جایگزینی گاز طبیعی به جای نفت کوره.
حمایت از تولید هیتر‌های صنعتی با راندمان بالای 90 درصد و به‌کارگیری آن جهت گرمایش سالن‌های صنعتی، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها.
کمک بلا عوض به منظور بهبود فناوری تولید آجر و جایگزینی کوره تونلی به جای کوره هوفمن در دو کارخانه آجر استان اصفهان.
کمک بلاعوض جهت بهینه‌سازی سیستم احتراق دستگاه‌های شعله افکن.
کمک بلاعوض جهت کاهش تلفات انرژی با استفاده از عایقکاری سطوح بدون عایق توسط صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا).
بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع غذایی فرپاکجو.
جایگزینی دستگاه‌های جدید پخت نان به جای پخت سنتی.
ب) یارانه سود تسهیلات
بهینه‌سازی مصرف سوخت کوره‌های دوار کارخانه گچ جبل.
تولید دستگاه خشک کن مدرن گردش مجدد شالی توسط شرکت خزر الکتریک.
کمک به بهینه‌سازی مصرف انرژی در خط تولید کارخانه سیمان غرب با جایگزینی مشعل‌های دوگانه‌سوز با راندمان بالا.
بهینه‌سازی انرژی در خطوط تولید کارخانه سیمان صوفیان.
بهینه‌سازی مصرف سوخت در کارخانه سیمان لوشان.
5 - اجرای طرح‌های پایلوت
اجرای طرح پایلوت تولید همزمان گرما، سرما و توان در دانشگاه کاشان.
اجرای طرح پایلوت افزایش راندمان بویلرها از طریق کنترل اتوماتیک: در این طرح در نظر است طی آمار گیری کلی در سطح صنایع کشور، پتانسیل صرفه‌جویی انرژی با اجرای راهکارهای کنترل اتوماتیک سیستم احتراق و آب زیر‌کش بویلرها برآورد گردیده و پس از اجرای 2 پایلوت در نیروگاه برق مشهد و پالایشگاه نفت شیراز و اخذ نتایج عملی، نسبت به تدوین استراتژی و استاندارد مصرف انرژی در بویلر‌های صنعتی کشور اقدام شود.
طراحی و ساخت موتور نمونه دیزل سنگین دوگانه سوز و ارائه دانش فنی آن به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت: در این طرح ساخت نمونه موتور پایه دوگانه سوز مدل V -۱۲ (طرح D -۸۷)، تست و آزمون مشخصات فنی موتور مطابق با استانداردهای تعیین شده، اعمال کلیه تنظیمات و تغییرات لازم برای رسیدن به معیار‌های مصرف سوخت، آلایندگی، ایمنی، دوام، کارآیی و ارائه دانش فنی به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام می‌گیرد.
6 - طرح‌های امکان‌سنجی تولید همزمان سرما، گرما و توان
الف) بازنگری امکان‌سنجی فنی - اقتصادی طرح CCHP حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا‌(ع) و طرح توسعه آن و مطالعات مکان‌سنجی فنی - اقتصادی طرح CCHP و انرژی منطقه‌ای (District Energy) شهر جدید پرند
هدف از اجرای این طرح ارتقای فن‌آوری تبدیل انرژی در صنایع نیروگاهی کشور، با بکارگیری سیستم‌های انرژی منطقه‌ای (District Energy) و تولید همزمان گرما، سرما و توان (CCHP) می‌باشد. همچنین ارتقای فن‌آوری تبدیل انرژی در شهرهای جدید کشور با به‌کارگیری سیستم‌های گرمایش منطقه‌ای و CCHP مد نظر می‌باشد. از مهم‌ترین نتایج مورد انتظار در استفاده این سیستم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ارتقای کارآیی انرژی.
کاهش هزینه‌های انرژی.
کاهش آلودگی زیست محیطی.
ب) آب شیرین کن نیروگاه خارک از طریق CHP، CCHPپژوهشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف، تولید توان و بازیافت حرارت در کارخانه سیمان ارومیه
هدف از اجرای این طرح ارتقای فن‌آوری تبدیل انرژی در صنعت نفت کشور، به‌طور ویژه در بخش‌های نیروگاهی و Utility واحدهای عملیاتی می‌باشد.
7 - جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی
طی تفاهم به عمل آمده با صندوق سرمایه گذاری بین المللی محیط زیست( GEF (Global Environment Fund وابسته به سازمان ملل متحد که دفتر آن در واشنگتن می باشد) پروژه افزایش بهره وری انرژی در پنج صنعت انرژی بر پالایشگاه های نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، آهن و فولاد، سیمان و آجر، تعریف شده و پس از تایید (PIF ( Project Information Fund هم اکنون مرحله تهیه سند کامل پروژه با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO در دست انجام می باشد. GEF تمایل به سرمایه گذاری معادل ۴۵ /۵ میلیون دلار آمریکا در این پروژه دارد و سرمایه مشترک شرکت ملی نفت و بخش خصوصی ۱۵ /۱۵ میلیون دلار (شامل نقدی و غیرنقدی) خواهد بود.


مدیریت بهینه‌سازی مصرف در بخش حمل‌ونقل
کلیات
بخش حمل‌ونقل یکی از بزرگترین بخش‌های مصرف‌کننده انرژی بوده و نیز عمده‌ترین مصرف‌کننده فرآورده‌های نفتی به شمار می‌رود که دارای رشد مصرف فزاینده‌ای نیز نسبت به سال‌های قبل می‌باشد، به طوری که رشد مصرف سالیانه انرژی در این بخش از 5/ 12 میلیون بشکه در سال 1346، به 47/ 258 میلیون بشکه در سال 86 (7/ 20 برابر) رسیده است. حدود 75/ 22 درصد از مجموع مصرف نهایی انرژی کشور در این بخش مصرف می‌شود که بخش عمده آن فرآورده‌های نفتی می‌باشد؛ به طوری که در حدود 7/ 47درصد از مصرف فرآورده‌های نفتی (معادل 06/ 252 میلیون بشکه نفت خام) کشور در سال 1386مربوط به این بخش می‌باشد. (بنزین موتور 4/ 49 درصد، نفت گاز 42 درصد، نفت کوره 45/ 2 درصد، گاز مایع 61/ 0 درصد، گاز سبک 48/ 2 درصد و سوخت‌های هوایی 9/ 2درصد.)
لیست استراتژی‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل
استراتژی 1 - کاهش مصرف سوخت در خودرو‌ها با تاکید بر ساخت و کارکرد خودرو
استراتژی ۲ - ارتقای کیفیت و کارکرد ناوگان حمل‌ونقل کشور
استراتژی 3 - اصلاح و بهبود وضعیت ترافیک
استراتژی ۴ - اصلاح، تکمیل و بهبود در تدوین و اجرای قوانین و مقررات مرتبط
استراتژی 5 - فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع رسانی
استراتژی ۶ - استفاده از سوخت‌های اقتصادی و سالم‌تر
استراتژی 7 - منطقی کردن سهم هر یک از مدهای حمل‌ونقل از کل حمل‌ونقل کشور
استراتژی ۸ - بهینه کردن کیفیت سوخت‌ها و سایر فرآورده‌های نفتی مورد مصرف در خودروها و نحوه توزیع آنها
استراتژی 9 - اصلاح و بهینه‌سازی شبکه راه‌ها
استراتژی ۱۰ - توسعه مدیریت حمل‌ونقل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور متناسب با استراتژی
- اهم استراتژی‌ها و سیاست‌های این مدیریت به شرح ذیل می‌باشد:
تعیین سبد سوخت بخش حمل‌ونقل کشور
شناخت عوامل تاثیر گذار در مصرف سوخت حمل‌ونقل درون و برون شهری
توسعه حمل‌ونقل عمومی
استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند
پروژه‌های کاهش تقاضای سفر
عضویت در کارگروه ارائه تسهیلات جهت حمایت از خرید واگن باری
کاهش شدت انرژی حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی و دریایی
مطالعه در زمینه سیستم‌های حمل‌ونقل جایگزین و روش‌های جدید
تدوین کتاب انرژی و حمل‌ونقل
حمایت از طرح‌های کاهش مصرف سوخت
مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل و گسترش فن آوری اطلاعات
توسعه خودروهای سبک دیزل، هیبرید و.. در کشور
کاهش شدت انرژی خودروهای سبک با ارتقای کارایی موتور خودرو
کاهش مصرف سوخت در خودرو‌های سنگین
برنامه‌ریزی جهت کاهش عمر ناوگان با خارج کردن خودروهای فرسوده سنگین
مطالعه در زمینه قوای محرکه و خودرو سنگین در راستای کاهش مصرف سوخت
مطاله و امکان سنجی استفاده از سوخت‌های جایگزین در خودروهای سنگین

تدوین استانداردهای مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل کشور: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ١٢١ قانون برنامه سوم که در راستای این آیین نامه، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنایع و معادن، سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران وظیفه تدوین و تصویب معیارهای انرژی بری را در تجهیزات، فرآیندها و سیستم‌های مصرف‌کننده انرژی برعهده دارند. ریاست کمیته مذکور که کمیته معیار مصرف انرژی نامیده شده است در موارد مربوط به سوخت‌های فسیلی برعهده وزارت نفت (شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت) می‌باشد. تدوین و تصویب استانداردهای معیار و برچسب مصرف سوخت برای خودروهای سبک بنزینی، خودروهای سنگین و نیمه سنگین دیزلی و موتورسیکلت‌ها: پیش‌نویس استانداردهای مذکور توسط کارشناسان و مشاوران این سازمان تهیه گردید و پس از بحث و بررسی‌های کارشناسی و مدیریتی در جلسات متعدد کمیته معیار مصرف انرژی و انجام اصلاحات لازم و لحاظ نمودن نظرات کلیه اعضای کمیته مطابق جدول زیر به تصویب رسیدند:


لیست پروژه‌های جاری و در دست اقدام
تهیه و تدوین کتاب اطلاعات حمل‌ونقل و انرژی
تعیین سبد سوخت بخش حمل‌ونقل کشور در چشم‌انداز ۲۰ ساله به استناد ماده ۲۰ مصوبه شماره ۹۲۳۰۸ / ت/ ۴۰۵۸۷ ک هیات وزیران و ارسال آن به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت
مطالعه میدانی تاثیر CNG بر مصرف سوخت بخش حمل‌ونقل تهران
سیاست‌گذاری انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور
مطالعه استانداردهای حمل‌ونقل در کاربری زمین
شناخت عوامل تاثیر گذار در حمل‌ونقل درون شهری
گزارش توجیه اقتصادی در خصوص برقی کردن خط تهران - بافق - بندرعباس و تهران - مشهد
انعقاد تفاهم‌نامه بین وزرای محترم نفت و راه و ترابری جهت ساخت راه آهن خط فارس - خوزستان.
تدوین استاندارد مصرف سوخت خودروهای گازسوز
تدوین روش‌های تنبیهی و تشویقی جهت اجرای معیار مصرف سوخت
خدمات آزمایشگاهی برای موتورسیکلت، خودروهای سبک و موتورهای سنگین دیزل
بازرسی و نظارت بر خدمات آزمایشگاهی
بررسی مدارک مربوط به خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت وارداتی کشور در ۶ ماهه اول سال بیش از ۲۰۰۰ مدل خودرو و از دیدگاه مصرف سوخت بررسی و مجوزهای لازم صادر گردیده است
بررسی ابداعات و طرح‌های کاهش مصرف سوخت
تدوین استاندارد مصرف سوخت خودروهای سبک دیزل
به روزرسانی استاندارد مصرف سوخت موتورسیکلت‌ها
به روز رسانی استاندارد مصرف سوخت موتورهای سنگین دیزل
به روز رسانی استاندارد مصرف سوخت خودروهای سبک
تدوین استاندارد ماشین‌های راهسازی
تدوین استاندارد ناوگان هوایی کشور
کمک بلاعوض جهت تولید ۲۰ هزار دستگاه وانت دیزل سبک و جایگزینی آن با وانت‌های پرمصرف Z24
امکان سنجی تولید و واردات خودروهای دیزل سبک سواری در کشور
امکان سنجی تولید خودروهای هیبرید در کشور
ارتقای کارایی خودروهای در حال تردد در کشور
بررسی ابداعات و اختراعات موثر در کاهش مصرف سوخت متناسب با تکالیف و مصوبات هیات دولت
بررسی تکنولوژی‌های روز دنیا در خودروها و نقش آنها در کاهش مصرف سوخت
طراحی و ساخت اتوبوس هیبرید الکتریکی
بازرسی تست‌های مصرف سوخت و آلایندگی معیارهای مصرف سوخت
انجام تست‌های مصرف سوخت و آلایندگی موتورسیکلت‌های تولیدی کشور
انجام تست‌های مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزل خودروهای سنگین و نیمه سنگین جاده ای

تدوین سبد سوخت در بخش حمل‌ونقل
به استناد ماده 20 مصوبه شماره 92308/ ت/ 40587ک هیات وزیران، وزارت نفت مکلف گردید که طرح جامع سبد سوخت در بخش حمل‌ونقل را تا تاریخ 1/ 8/ 87 جهت تصویب به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ارائه نماید.

در تدوین سبد سوخت از مدل لیپ بهره گرفته شده است، این مدل (LEAP) از جمله مدل‌های سیستم‌ انرژی با روش شبیه‌سازی می‌باشد که با توجه به قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری‌هایی که دارد، امکان شبیه‌سازی کل سیستم عرضه و تقاضای انرژی را فراهم می‌کند. سبد پیشنهادی وزارت نفت در خودروهای سبک سواری در برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴ و انتهای برنامه پنجم به شرح ذیل می‌باشد. توضیح این که در طراحی مدل مذکور و تعیین سهم سبد CNG موارد مربوط به مسائل زیست محیطی ناشی از نانوذرات در CNG و موارد ایمنی و خطرات ناشی از فشار بالای مخازن سوخت خودروهای CNG سوز به دلیل عدم امکان کمی نمودن موارد فوق در نظر گرفته نشده است و فرض شده که تمام خودروهای CNG سوز تولید کارخانه و با موتور پایه گازسوز باشند.

بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان
مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان در ابتدای سال 1380، با توجه به سهم بالای این بخش در مصرف انرژی کشور، در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تشکیل گردید. بررسی‌های صورت گرفته در سال 1379 بیانگر این واقعیت بود که بخش خانگی با مصرف بیش از 40 درصد از کل انرژی مصرفی کشور، بالاترین سهم را در میان سایر بخش‌های اقتصادی به خود اختصاص داده، که از این میان بیشترین میزان مصرف مربوط به گاز طبیعی و بیشترین ارزش انرژی مصرفی مربوط به نفت سفید بوده است.

مقایسه مصرف انرژی بین ساختمان‌های کشور با مقدار متناظر آن در کشورهای توسعه یافته، گویای فاصله زیاد این دو مقدار بود که این تفاوت تجدید نظر اصولی در سیاست‌های مصرف انرژی در بخش ساختمان را ضروری می‌ساخت. هر چند به دلیل پایین بودن بهای انرژی در کشور، مصرف کنندگان هزینه گزافی را نمی‌پردازند، اما با در نظر گرفتن این نکته که یارانه انرژی از سوی دولت پرداخت می‌شود به راحتی می‌توان دریافت که صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دید کلان و ملی چه فوایدی به همراه خواهد داشت. بر این اساس ماموریت‌های بخش ساختمان و مسکن در سال‌های ۸۹ - ۱۳۸۵ به استناد ماده ۲۰ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:
تهیه و تدوین معیارها و مشخصات فنی مرتبط با مصرف انرژی در تجهیزات، فرآیندها و سیستم‌های مصرف‌کننده انرژی
تدوین مقررات و ضوابط مربوط به رعایت استانداردهای مصرف انرژی در طراحی و ساخت ساختمان‌ها در بخش دولتی و غیر دولتی
تدوین و اجرای معیارهای مصرف انرژی در ساختمان جهت کاهش انرژی مصرفی سرمایش و گرمایشی
تدوین معیارهای طراحی و اجرای تاسیسات و تولید تجهیزات و مصالح مورد استفاده در بخش ساختمان
تدوین، ارتقا و اعمال معیارهای مصرف انرژی در بخش ساختمان
تدوین و پیاده‌سازی معیارهای مصرف انرژی در محصولات انرژی بر از طریق برچسب انرژی
احداث، راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه انرژی به منظور انجام فعالیت‌های بازرسی و نظارت جهت حصول رعایت معیارها و مشخصات فنی تجهیزات تولیدی و یا وارداتی
احداث و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های انرژی در جهت ارتقای کیفیت تولید مصالح ساختمانی
تنظیم و اجرای روش‌های تشویقی در مورد ساختمان‌های موجود به منظور اعمال استانداردهای مصرف انرژی
اعمال سیاست‌های افزایش قیمت انرژی در ساختمان‌ها در صورت عدم رعایت معیارها، ضوابط و آیین نامه‌های انرژی
ممیزی انرژی و اجرای اقدامات بهینه‌سازی در ساختمان
ایجاد، تقویت و توسعه شرکت‌های خدمات انرژی در بخش خصوصی
همکاری با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران جهت تدوین، ارتقا و اعمال استانداردهای انرژی
همکاری با وزارت مسکن جهت بازنگری و نظارت بر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و اعمال قوانین انرژی در ساختمان
همکاری با سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و تعامل و توافق با ارگان‌های ذیربط در زمینه بهره‌وری انرژی
شناسایی پتانسیل صرفه‌جویی سیستم‌های نوین و ارائه الگوهای متناسب با جامعه
توسعه استفاده از سیستم‌ها و فن آوری‌های نوین جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان
گستـرش استفـاده از انرژی‌های تجدید پذیر و جایگزینی آن با سوخت‌های فسیلی
حمایت از احداث و راه‌اندازی خط تولید مصالح و تجهیزات پربازده
حمایت از تحقیقات علمی و کاربردی و توسعه تکنولوژی‌های کارآمد در زمینه انرژی
آموزش تخصصی و عمومی در زمینه بهینه‌سازی انرژی در ساختمان
آگاه‌سازی، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان
کلیه فعالیت‌های بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان به 3 بخش زیر انجام می‌شود:

1 - بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان:
مبحث۱۹مقررات ملی ساختمان در سال۱۳۷۰ به تصویب هیات محترم وزیران رسید و اجرای آن در ساختمان‌های کشور الزامی گردید. این مبحث چندین بار باز‌نگری گردیده که آخرین آن در سال۱۳۸۱ بوده و بعد از باز‌نگری چاپ و به کلیه ارگان‌های کشوری ابلاغ گردیده است. مطابق این مبحث انجام موارد زیر در ساختمان‌ها ضروری است.
عایق‌کاری دیوارهای خارجی ساختمان
نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی ترمال‌بریک، چوبی و یا PVC استاندارد
عایق‌کاری کانال‌های هوا، لوله‌های تاسیسات و سیستم تولید آب‌گرم
نصب سیستم‌های کنترل کننده موضعی نظیر شیرهای ترموستاتیک بر روی رادیاتورها
نصب سیستم‌های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گیری دمای هوای محیط
۱-۱ - ساختمان‌های جدید (رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان)
اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی عمومی
تهیه و پخش برنامه‌های طنز چند دقیقه‌ای برای کودکان در زمینه انرژی
تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی با محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان
چاپ و توزیع مجموعه کتاب‌های داستان با محتوای انرژی برای دانش آموزان
چاپ و توزیع مجموعه کتاب‌های کمک آموزشی برای دانش‌آموزان
تهیه و پخش فیلم‌های علمی و تخصصی برای دانشگاهیان
چاپ و توزیع کاتالوگ‌های تخصصی
ترجمه و تالیف، چاپ و توزیع کتاب‌های تخصصی
اطلاع رسانی عمومی در زمینه اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان از طریق روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون
برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی
شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط
طراحی و راه‌اندازی سایت الکترونیکی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
ایجاد نمایشگاه دائمی مصالح و تجهیزات بهینه‌سازی در شهرداری‌های کشور
آموزش (متخصصین، مهندسان، تکنسین‌ها، کارگران)
آموزش بیش از 7000 نفر از مهندسین
برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی در زمینه انرژی برای محققان و متخصصین
بازنگری کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی
ایجاد رشته‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با رویکرد انرژی
برگزاری دوره‌های آموزش عملی برای تکنسین‌ها و مجریان ساختمان
ایجاد رشته انرژی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی
ایجاد دوره‌های الکترونیکی آموزش مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
راه‌اندازی سایت تخصصی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان جهت تعامل شهرداری‌ها، مهندسان، انبوه‌سازان www.m۱۹.ir
تهیه، تدوین و اجرای قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و رویه‌ها
تهیه و انتشار جزئیات عایقکاری
تهیه و انتشار نرم‌افزار چک لیست انرژی
تدوین بیش از ۱۳۰ استاندارد مصالح ساختمانی (عایق، شیشه، مصالح ساختمانی جدید، بتن سبک و...)
پیگیری اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در بخش دولتی و خصوصی و تهیه رویه‌های لازم
پیگیری جهت بازنگری مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
پیگیری جهت ابلاغ اجباری بودن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در ارتقای اعضای نظام مهندسی
تهیه راهنمای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در بخش‌های مختلف
اعطای کمک بلاعوض جهت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
حمایت از طرح‌های انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن جهت رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
حمایت از توزیع و اجرای محصولات مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور
حمایت از احداث ساختمان‌های نمونه در هر شهر جهت الگوسازی اجرای مبحث ۱۹
حمایت از راه‌اندازی دفتر بهینه‌سازی در شهرداری‌های کشور
حمایت از تولید‌کنندگان مصالح نوین ساختمانی و عایق‌های حرارتی (۳۵ کارخانه تولید شیشه دوجداره، قاب‌های پنجره upvc آلومینیوم ترمال برک، عایق حرارتی و...)
ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی (8 مورد تاسیس آزمایشگاه تخصصی مصالح ساختمانی و 8 مورد تاسیس آزمایشگاه انرژی در دانشگاه‌های سراسر کشور)

2-1 - ساختمان‌های موجود (ممیزی انرژی و بررسی مصرف انرژی)
اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی عمومی
آموزش و ایجاد شرکت‌های ممیزی انرژی در کشور
تهیه، تدوین و اجرای قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و رویه‌ها
اعطای کمک بلاعوض جهت ممیزی انرژی و بهینه‌سازی ساختمان‌های موجود

2 - بهینه‌سازی مصرف انرژی در تاسیسات و تجهیزات خانگی
اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عمومی
تهیه، تدوین و اجرای استانداردها و توسعه برچسب انرژی محصولات (11 مورد استاندارد بخاری، مشعل، آبگرمکن، رادیاتور، شیر ترموستاتیک و...)
ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی انرژی
حمایت از تولید‌کنندگان محصولات پر بازده (بخاری گازی راندمان بالا، بخاری نفتی راندمان بالا، آبگرمکن گازی کم مصرف، شیر ترموستاتیک رادیاتور، سیستم کنترل هوشمند موتورخانه و...)

3 - استفاده از انرژی‌های جایگزین
اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی عمومی
اعطای کمک بلاعوض جهت توسعه بهره‌برداری از آبگرمکن‌های خورشیدی (تولید و نصب بیش از 16.000 سیستم خانگی و بیش از 550 سیستم عمومی)
ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی انرژی
حمایت از تولید‌کنندگان محصولات نوین جهت بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر
تدوین محورهای پژوهشی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت
در راستای ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی شرکت، محورهای پژوهشی بهینه‌سازی انرژی در بخش‌های مختلف به شرح ذیل از سوی این واحد تدوین گردیده است:


حوزه محور پژوهش
بخش صنعت شناسایی، بهبود یا انتقال فناوری‌های بازیافت حرارت و انرژی‌های اتلافی
شناسایی و انتقال دانش فنی در فرآیندهای تولیدی انرژی -کارآمد
شناسایی، بهبود یا انتقال فناوری تجهیزات انرژی بر صنعتی با راندمان بالا
بخش حمل‌ونقل شناسایی و امکان‌سنجی به‌کارگیری دستاوردهای جدید صنعت خودرو در جهان
شناسایی و برنامه‌ریزی بهینه جهت استفاده از سیستم‌های مختلف حمل‌ونقل
مطالعه، امکان‌سنجی و انتقال فناوری در جهت بهره برداری از سوخت‌های جایگزین
بخش خانگی و تجاری شناسایی و تدوین روش‌های بهینه ساختمان‌سازی و معماری پایدار متناسب با شرایط اقلیمی با هدف مصرف بهینه انرژی
شناسایی، بهبود و انتقال فناوری‌های مطرح در تاسیسات و لوازم خانگی با مصرف بهینه انرژی
انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر
مدیریت و برنامه‌ریزی انرژی توسعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه انرژی، اقتصاد و محیط زیست


تشکیل شورای پژوهش شرکت
به موجب نظام پژوهش صنعت نفت، در کلیه شرکت‌های اصلی و تابعه، مرجع تصویب عناوین پژوهشی جهت انعقاد قرارداد شورای پژوهش در آن شرکت بوده که واحد پژوهش و فناوری نیز به عنوان دبیرخانه آن انجام وظیفه می‌نماید. در این راستا، از ابتدای تشکیل تاکنون 30 جلسه شورای پژوهش برگزار شده است که در این جلسات، پروژه‌های پژوهشی با اعتبار بیش از 80 میلیارد ریال به تصویب رسیده است.

تعامل بلند مدت با دانشگاه‌ها
در جهت نهادینه کردن و گسترش مراکز پژوهشی به منظور انجام تحقیقات کاربردی و تولید دانش فنی در زمینه فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی، در رویکردی جدید، با ایجاد کمیته‌های تخصصی و راهبردی در سطح دانشگاههای طراز اول کشور، تعاملات بلند مدتی برای ارتقای توان پژوهشی مورد نیاز در قالب قطب‌های پژوهشی صورت خواهد گرفت.
برخی از پروژه‌های پژوهشی مهم منعقد شده تاکنون به شرح ذیل می‌باشند: