شرکت ذوب‌آهن اصفهان امسال 40ساله شد، دستاوردهای این شرکت در طول 40سال اخیر در این گزارش آورده شده است. ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع مقاطع طویل فولادی است و مراحل تولید ذوب‌آهن از کک خشک، آگلومره، چدن مذاب، شمش آماده و مقاطع طویل را شامل می‌شود که نشان دهنده وسعت تولید مواد اولیه تا محصول نهایی در این شرکت است. ظرفیت تولید این کارخانه در سال معادل 2میلیون و 200هزار تن است که گاه به دلیل رشد تقاضا این ظرفیت در بخش‌های مختلف تولید افزایش پیدا می‌کند، البته طرح توازن که عملیات اجرایی آن از سال 1382 آغاز شد، ظرفیت تولید در این کارخانه را تا 3میلیون و 600هزار تن چدن مذاب می‌رساند که فواید اجرای این طرح تنها مربوط به ذوب‌آهن اصفهان نمی‌شود، بلکه طرح توازن یک افتخار ملی است.

فعالیت‌های معاونت بهره‌برداری


اجرای تولیدات:
ذوب آهن اصفهان در سایه ۴۰ سال تلاش و کوشش کارکنان خدوم خود توانسته به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تولید و قطع وابستگی کشور به انواع مقاطع طویل فولادی نایل آید.


میزان تولید واحدهای اصلی از ابتدای بهره‌برداری لغایت دی‌ماه 86 :
علاوه بر این با در اختیار داشتن سه واحد نیروگاهی با ظرفیت MW/h و۱۶۰و ۷ بلوک اکسیژن با ظرفیت ۹۰۰۰۰m۳/h نسبت به تولید و توزیع بخش عمده‌ای از نیاز کارخانه به انرژی اقدام ‌می‌گردد.
توسعه محصولات و افزایش کیفیت تولیدات:
با گذشت زمان و بر اساس نیازهای بازار، حسب درخواست مشتریان خاص (صنایع تبدیلی) نسبت به طراحی و توسعه محصولات مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی اقدام گردیده است. به نحوی که امروز شاهد افزایش تنوع محصولات به بیش از ۱۰۰ محصول می‌باشیم که علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به بیش از ۲۵ کشور جهان صادر ‌می‌گردد. از جمله پروژه‌های تکوین می‌توان به تولید آرماتور مطابق با استاندارد BS۴۴۴۹، طراحی و تولید تیرآهن H و تولید میلگرد مارک C۸۲d اشاره نمود.

اقدامات موثر زیست محیطی:
به‌رغم پیش بینی تجهیزات پالایش آلاینده‌های محیط در طراحی ذوب آهن اصفهان و تاسیس مرکز خدمات بهداشت صنعتی و طب کار که از بدو عملیات ساختمانی و اجرایی، همواره عملیات شناسایی، اندازه گیری و بررسی عوامل زیست محیطی و بهداشتی ناشی از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در سطح شرکت را تحت کنترل مستمر دارد. طی سال‌های اخیر اقدامات موثری در این زمینه صورت پذیرفته که در ذیل به اهم آن اشاره ‌می‌گردد.
استقرار نظام مدیریت زیست محیطی مطابق با استاندارد ISO14001 بازبینی 2004
انجام ممیزی‌های ادواری خارجی سیستم و تائید تداوم اعتبار گواهینامه صادره
انجام پایش و اندازه‌گیری برروی کلیه خروجی‌های فرآیند به طور مستمر
تعریف اقدامات اصلاحی ناشی از عدم انطباق‌های حاصل از نتایج اندازه‌گیری‌ها
انجام اقدامات اصلاحی شامل اجرای آموزش‌های موثر زیست محیطی، تهیه دستورالعمل‌های کنترل آلاینده‌ها و انجام تعمیرات پیشگیرانه تجهیزات با هدف انطباق خروجی با استاندارد
اجرای تعداد ۱۴ عدد پروژه زیست محیطی در حوزه معاونت بهره‌برداری با هزینه ای بالغ بر ۱۰۴۱۲‌میلیون ریال که اثر بخشی آن مورد پایش و تایید قرار گرفته است. هم اکنون نیز تعداد ۱۳ پروژه با هزینه ریالی ۱۹۰میلیارد ریال و ارزی ۳۳‌میلیون دلار تصویب و در سطح شرکت در حال انجام می‌باشد.
انجام تعمیرات اساسی، بازسازی و توسعه واحدهای تولیدی:
به منظور افزایش قابلیت اطمینان بهره‌برداری از تجهیزات، کاهش هزینه‌ها و افزایش ظرفیت تولید واحدها همزمان با بهره‌برداری نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های تعمیراتی، بازسازی و توسعه در سطح واحدها اقدام گردیده است. عمدتا این اقدامات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به مورد اجرا گذاشته شده که روند آن مطابق نمودار ذیل تشریح می‌گردد.
صادرات 3/2‌میلیون تن به 23 کشور دنیا
صادرات ذوب آهن اصفهان از سال ۱۳۷۰ شروع شد. عمده محصولات صادراتی طی سال‌های ۱۳۷۰ لغایت ۱۳۷۳ که بالغ بر حدود یک‌میلیون تن بود که به کشور چین صادر شد.
در آن سال‌ها به دلیل در پیش رو بودن بازی‌های المپیک پکن (1994) و نیاز شدید کشور چین به واردات محصولات فولادی جهت ساخت‌و‌ساز و اماکن ورزشی، هتل‌ها، بسط و توسعه راه‌ها و... این کشور شاهد ورود حجم متنابهی از محصولات فولادی بود. در اواخر سال 1373 صادرات ذوب‌آهن به دلیل نیاز شدید بازار داخلی بر اساس مصوبه وزارت بازرگانی صادرات محصولات ذوب‌آهن متوقف و این امر تا اواخر سال 1376 ادامه داشت. تاکنون بیش از 000 300 2 تن انواع محصولات صادراتی به بیش از 18 کشور جهان صادر شده است.
اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، یونان، فرانسه، ایرلند، لهستان، پرتغال، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عراق، چین، تایوان، افغانستان، پاکستان، هند، لیتوانی، ارمنستان، ترکمنستان و فیلیپین از جمله کشورهایی هستند که محصولات ذوب آهن بدان‌جا صادر شده است.
صادرات محصولات ذوب‌آهن به کشورهای اروپایی به‌دلیل کیفیت برتر و نیاز بازاریابی‌های انجام شده در طی چند سال اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
دلیل عمده نوسان حجم صادرات شرکت، خط مشی شرکت مبنی بر اولویت دادن بر تامین فولاد مورد نیاز در داخل کشور با توجه به رسالت و مسوولیت اجتماعی ذوب‌آهن در قبال جامعه می‌باشد که براساس آن هر از گاهی روند صادرات متوقف یا محدود شده است.
ذوب‌آهن اصفهان به دلیل تولید کالاهای خود مطابق با آخرین استانداردها و الزامات اروپایی و جهان و نیز ایجاد حس رضایت‌مندی مشتریان از طریق فروش با ترم تحویل CFR همواره شاهد تقاضای روزافزون از سوی بسیاری از مشتریان اروپایی بوده است. افزایش چشمگیر حجم صادرات ذوب‌آهن به اروپا طی چند سال اخیر خود موید این نکته است که این شرکت در دو زمینه اشاره شده (فروش CFR به جای FOB و کیفیت برتر) بسیار موفق عمل کرده است.



طرح توازن ذوب آهن اصفهان
طرح توازن ذوب آهن اصفهان با هدف موازنه و متعادل ساختن ظرفیت تولید بین بخش‌های مختلف خط تولید و در نتیجه افزایش ظرفیت سالانه از 2/2‌میلیون تن در سال به 6/3‌میلیون تن چدن مذاب، مطالعه و اجرای آن از محل درآمدهای داخل شرکت به تصویب شورای محترم اقتصاد رسیده و مراحل اجرایی آن از سال 1382 شروع شده است.
این طرح شامل پنج پروژه به شرح زیر است:
الف: کوره بلند: (احداث کوره بلند شماره 3 با حجم 2000 متر مکعب و ظرفیت 4/1‌میلیون تن چدن مذاب در سال)
ب: آگلومراسیون: (احداث آگلوماشین شماره ۴ با سطح پخت ۲۰۴ مترمربع و به ظرفیت ۴/۲‌میلیون تن آگلومره در سال)
ج: کک‌سازی: (ایجاد باتری کک شماره 3 به ظرفیت 900‌هزار تن کک در سال)
د: نیروگاه: (ایجاد دو واحد نیروگاه حرارتی هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات)
هـ: واحدهای جنبی: (توسعه انبار مواد خام و سیستم انتقال مواد، بازسازی و توسعه دیگ‌های اوتیلیزاتور و سیستم تصفیه گاز مربوط به توسعه نیروگاه مرکزی، توسعه کمپرسورخانه هوای فشرده، توسعه تصفیه خانه‌های فیزیکی و شیمیایی و احداث پمپ خانه مرکزی، توسعه شبکه انتقال سیالات و برق و آتش نشانی و مخابراتی و کلیه شبکه‌های ارتباطی و انرژیتیک چهار واحد فوق).
مطالعات اولیه مربوط به طرح توازن در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۷ انجام و بر مبنای هزینه برآورد شده است در مطالعات اولیه، اعتبار لازم به صورت تامین اعتبار از طریق فاینانس در شورای اقتصاد تصویب و متعاقب آن مناقصه در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۷۷ برگزار گردید.
عملیات اجرایی این طرح پس از مبادله قرارداد از سال 82 آغاز گردید و پیش بینی می‌شود، راه اندازی این طرح در سال 87 صورت پذیرد.