واردات با تعرفه صفر ارزش افزوده مبلمان را بالا می‌برد

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری گفت: واردات با تعرفه صفر ارزش افزوده مبلمان را بالا می‌برد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، رامین سمیع‌زاده در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و تجهیزات مبلمان دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری اظهار کرد: امسال ۳۶۵ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور فعال دارند که از این تعداد ۱۲۷ شرکت از کشورهای ایتالیا، دانمارک، مالزی، بلژیک، اردن، اندونزی، انگلستان، چین، کانادا، اسپانیا، کره جنوبی، تایوان، پرتغال، جمهوری چک، امارات متحده عربی و سوئد هستند.

وی با اشاره به اینکه سالانه در تمام جهان ۱۵۰میلیارد دلار صادرات در لایه‌های مختلف صنعت مبلمان و دکوراسیون صورت می‌گیرد، گفت: از این میزان ۳۰درصد متعلق به آسیاست که چین ۲۰درصد آن را به خود اختصاص داده و سهم ایران در این تجارت دوصدم‌درصد است.

به گفته وی طبق رتبه‌بندی صورت گرفته در بخش صادرات چین مقام اول، ایتالیا به عنوان مهد دکوراسیون با ۱۰‌درصد صادرات دوم، آلمان و کانادا به ترتیب با ۹‌درصد و ۵‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند که در این میان ایران در جایگاه شصت و نهم قرارگرفته است.

سمیع‌زاده گفت: در بحث واردات نیز از میزان ۱۵۰‌میلیارد دلار، کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و کانادا بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده‌اند که ایران هم با ۳۱میلیون دلار واردات در جایگاه یکصدوبیست و دومین کشور جهان قرار گرفته است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری ۶۶‌درصد از کل بخش‌های صنعت مبلمان در بحث واردات را مربوط به مواد اولیه دانست و گفت: از این میزان ۱۱‌درصد مربوط به ماشین‌آلات و دیگر بخش‌هاست.

به گفته وی میزان واردات مواد اولیه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که همین مساله رشد صادرات را نیز به همراه داشته است.

وی افزود: عمده صادرات صنعت مبلمان به کشورهای عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و قزاقستان است این درحالی است که عمده واردات ایران از کشورهای ترکیه، چین، آذربایجان و مالزی می‌باشد.

سمیع‌زاده معتقد است از آنجایی که کارخانجات داخلی هم اکنون توان پاسخگویی به حجم درخواست‌ها از لحاظ کمی و کیفی را ندارند، لذا واردات مواد اولیه با تعرفه صفر می‌تواند با ایجاد ارزش افزوده برای تبدیل این مواد به کالا نقش موثری داشته باشد. در واقع واردات مواد اولیه از دیگر کشورها کمک خوبی برای کارخانجات داخل محسوب می‌شود تا از این طریق به نیاز مشتریان پاسخ داده شود.

این مقام صنفی با اشاره به سهم ۸‌درصدی اشتغال در صنعت مبلمان ادامه داد: از طرفی این صنعت ضمن تضمین دستیابی به ارزش افزوده مناسب بالاترین بازده اشتغال‌زایی را دارد به شرط آنکه دولتمردان با ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم این صنعت را باور کنند؛ چراکه صنعت مبلمان یکی از مصادیق صنایع زنجیره‌ای زودبازده است که با سرمایه‌گذاری‌های لازم می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری تاکید کرد: این صنعت بعد از صنایع نفت و خودرو از جمله صنایعی است که می‌تواند در بخش‌های صادرات موجبات حرکت مولدی را ایجاد کند، همچنین سبب می‌شود تا قیمت کالاهای تولیدشده در داخل با حمایت‌های لازم کاهش یابد.

وی کپی‌برداری از طرح‌های خارجی را برای این صنعت مناسب ندانست و اظهار کرد: واقعیت این است که امروز صنعت مبلمان و مصنوعات چوبی باید منطبق با فرهنگ و سلایق مردم آن کشور باشد، بنابراین کپی‌برداری برای این صنعت با ارزش جایز نیست، اما در این خصوص الگوبرداری حرکت قابل توجهی است؛ چرا که بعد از الگوبرداری می‌توان آنها را بومی‌سازی کرد؛ یعنی آنها را با سلایق و فرهنگ داخلی هماهنگ کرد که خوشبختانه در این صنعت، صنعتگران نیز به الگوبرداری به جای کپی‌برداری روی ‌آورده‌اند و این مساله نشانگر آن است که کشور توان و پتانسیل لازم در این بخش را دارد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری با اعلام اینکه حضور ۲۵ کشور خارجی در نمایشگاه نوعی خط بطلان بر سیاست تحریم‌ها کشیده؛ افزود: از آنجایی که در بحث واردات ماشین‌آلات، کشورهای خارجی سخت‌گیری‌هایی در مورد ایران دارند، اما آنچه مهم به نظر می‌رسد آن است که این تحریم هیچ‌گونه تاثیری در برپایی و حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه نداشته است.

سمیع‌زاده در پایان اعلام کرد: با توجه به حرکت‌های زیرساختی که اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری داشته؛ امسال برخلاف سال گذشته نمایشگاه MEDEX به طور مجزا از HOFEX برگزار شد تا از این طریق دولتمردان دیگر نگاه صنفی به این صنعت نداشته و توجه خاص به بخش زیرساختی داشته باشند، همچنین تاکید ویژه در عرصه مشارکت‌کنندگان دیگر دلیل مجزابودن برپایی این نمایشگاه هست؛ چرا که بخش عمده متقاضیان MEDEX همان مشارکت‌کنندگان HOFEX می‌باشند.

سمیع‌زاده کشورهای هدف صادراتی این اتحادیه را عراق، افغانستان،‌ ازبکستان، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان، بلاروس، امارات و گرجستان اعلام کرد و گفت: این کشورها در غالب پروژه تحقیقاتی که طی آن مطالعات جامعی بر واردات و صادرات در کشور انجام شده شناسایی شد‌ه‌اند.

وی تشریح کرد: اتحادیه با تشکیل ۱۰ کار گروه تخصصی بخش‌های مختلف این صنعت را مورد تحقیقات قرار داده است. این کار گروه‌ها که در نقش بازوهای مشورتی اتحادیه‌ عمل می‌کنند از سویی مشکلات صنعت را به شکل تخصصی مطالعه می‌کنند. در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی این صنعت با تحقیق در مباحث خوشه‌های صنعتی و صادراتی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در این راستا شرکت پیشگامان صنعت مبلمان با نام تخصصی (فپکو) از سوی اتحادیه تاسیس شده است تا به عنوان برند ملی و بین‌المللی صنعت مبلمان و دکوراسیون ایران معرفی شود.

سمیع‌زاده اعلام کرد که خوشه‌های صادراتی می‌توانند از این پس از طریق این شرکت برای حضور در نمایشگاه خارجی اقدام کنند.