کفش اولویت آخر مردم

اولین چیزی که از یک فروشنده کفش می‌توان سوال کرد اوضاع بازار است که پاسخش با تکان‌دادن سر به افسوس و شکایت از کمبود نقدینگی نزد مردم است.

رضا قلی‌زاده یک فروشنده کفش می‌گوید که امسال قدرت خرید مردم آن‌چنان پایین آمده که عمده فروش‌های کفش نیز به شدت تاثیر گرفتند. او می‌افزاید: ۶ ماه اول سال فروش کفش به نسبت خوبی به پیش می‌رفت، اما مشخص نیست که چرا و چگونه رکود عجیبی در بازار خرید کفش از سوی مردم ایجاد شد.

یکی از فروشندگان کفش ملی نیز در این باره می‌گوید که کفش در سال‌جاری در اولویت اول مردم نبود. تورم نسبت به سال گذشته بالا‌تر رفته و همین قدرت خرید آنها را پایین آورده است و مردم برای سبد مصرفی خود و خانواده کفش را در اولویت‌های بعدی قرار داده‌اند.

بازار کفش امسال چنین بی‌رونق و بدون افت و خیز پیش رفت، اما در آن سو کفش‌های مارک‌دار و خارجی ساخت کشورهایی چون چین، ویتنام و حتی کشورهای اروپایی در بازار پرفروش بود. کفش‌هایی با قیمت‌های کلا‌ن و عرضه بالا‌.یکی دیگر از فعالان این صنف عمده، چالش‌های بازار کفش در سال جاری را کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت تمام شده کفش به دلیل بالا‌ رفتن دستمزدها و نبود قدرت خرید نزد مردم عنوان می‌کند و می‌افزاید: این چالش‌ها در آغاز سال جاری چنان‌ گریبانگیر صنعت کفش بود که حال نتیجه‌ای جز سخت‌تر شدن فعالیت برای تولیدکنندگان ندارد. صنعت کفش ایران در حالی روزهای سخت را پشت سر می‌گذارد که به گواه برخی از فروشندگان، کفش چینی هنوز در بازار وجود دارد، اگرچه اعتماد مردم به آن کاسته شده است، اما همچنان خریدار دارد. از سوی دیگر برخی تولیدات نامرغوب کفش نیز در جامعه امروزی به مشکل های فعالا‌ن این صنف اضافه شد. مشکلی که آن را «تولیدکنندگان زیرپله‌ای» می‌نامند. تولیدکنندگان زیرپله‌ای سرمایه آن چنانی ندارند و با کارگرانی ارزان‌قیمت و جنس مواد اولیه‌ای نامرغوب الگوی جدیدی از تولید کفش چینی در ایران را پیاده می‌کنند.