هزینه‌های یک خواب راحت راحت
مهدی شفاخواه
بازار از نگاه خریدار: معیار خریدار، بزرگترین معیار در بازار است زیرا زمانی که یک خریدار راضی از خرید خود باشد این رضایت در بازار فروش هم تاثیرخواهد گذاشت و اصلی‌ترین معیار برای یک خریدار هزینه آن کالا است.

مجید احمدی که برای خرید به بازار آمده بود در این‌باره گفت: ‌در این بازار جنس‌‌های ایرانی مانند دیگر کالاهای وارداتی تامین‌کننده بازار و همین‌طور از کیفیت خوبی هم برخوردار است. حالا برای انتخاب خود باید کمی سلیقه به خرج دهیم زیرا تنوع زیادی در این بازار دیده می‌شود. باید با توجه به میزان اندازه اتاق‌ها و کوچک یا بزرگ بودن تخت‌ها انتخابی کنیم که دچار مشکل نشود و همین‌طور به دلیل تنوع زیاد کمی صبر و حوصله را در انتخاب خود داشته باشیم تا بتوانیم از بهترین کالاها با مناسب‌ترین قیمت‌ها استفاده کنیم. اگر برای خریدتان یک تخت فلزی را انتخاب کردید بهتر است بدانید که بیشتر این تخت‌ها به‌صورت قطعه‌قطعه‌ هستند و هنگام خرید به تمام قطعات آن با دقت نگاه کنید.
با گذشت زمان و مدرن شدن نحوه زندگی، تحولاتی در ابزار و لوازم زندگی پدید آمده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات تبدیل شدن خانه‌های قدیمی به آپارتمان‌های بزرگ و کوچک است که در این سو و آن سوی شهر مانند قارچ سر بر آوردند.
این آپارتمان‌های جدید، اسباب و اثاثیه‌های جدیدی هم با خود به همراه آورده و شیوه زندگی سنتی را تغییر داده است.
به عنوان مثال در خانه‌های قدیمی اتاقی با نام اتاق خواب به صورت امروزی نبود و اتاق‌های خانه به اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شدند ولی امروزه نمی‌توان آپارتمانی را پیدا کرد که حداقل یک اتاق به نام اتاق خواب نداشته باشد.
از طرفی دیگر این روزها این موضوع هم کمتر دیده می‌شود که کسی در این اتاق‌ها روی همان تشک‌های قدیمی بخوابد و بیشتر مردم برای خواب در این اتاق‌ها از تخت‌خواب و تشک‌های آماده استفاده می‌کنند.این روزها بیشتر تخت‌هایی که در بازار موجود است از جنس ام‌دی‌اف (MDF) هستند. MDF همان نئوپان یا خرده‌چوب‌های فشرده شده هستند که با نوعی سرامیک و چسب و رنگ‌ مخصوص چند سالی است در بازار چوب و تمام محصولات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.در تولید MDF باید گفت کشور ترکیه و آلمان در این صنعت پیشتاز هستند و مرغوب‌ترین تولیدات در بازار از آن این کشورها است.
البته تولیدات داخلی MDF هم رقیب سرسختی برای کالاهای ترکیه‌ای و آلمانی است که این امر مرهون تلاش بی‌وقفه فعالان داخلی است. از کارخانه‌های داخلی که محصولات MDF‌ را تولید می‌کنند می‌توان به آیداپروفیل اشاره کرد. این شرکت از جمله تولیدکنندگان نسل جدید در این صنعت است.این شرکت در کنار تولیدات داخلی نقش واسطه‌گر را نیز ایفا می‌کند به این صورت که محصولات ترک را به صورت عمده وارد کشور می‌کند. این واردات به صورت محدود هستند زیرا در این صنعت برخلاف محصولات دیگر تولیدات داخلی در این عرصه کم‌و‌بیش پاسخگوی نیازهای بازار است.
شرکت‌های فراوانی به تولید تخت‌خواب مشغولند و عمده تولیدات توسط شرکت‌های قدیمی صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان نوپا نیاز به فعالیت و تبلیغ بیشتری برای رقابت با شرکت‌های قدیمی دارند.
در بعضی موارد هم نسل قدیمی با نسل جدید این بازار ادغام شده که می‌توان به کارخانه‌های راد سیستم، چهار دانگه، بوم‌هن و سراج اشاره کرد که با رو آوردن به تبلیغات گسترده و ارائه کیفیت مطلوب به موفقیت چشمگیری دست یافته‌اند. اما این شرکت‌ها نیز آنچنان آسوده و راحت‌ به کار خویش مشغول نیستند.
از مشکلات تولیدکنندگان این است که به دلیل رقابت تنگاتنگ با تولید کنندگان عمده خارجی و داخلی و کمبود سرمایه هزینه های زیادی برای آنان به وجود می آید که این هزینه‌ها بعضا باعث ورشکسته شدن آنها می‌شود و این شرکت‌ها مجبورند زیرمجموعه تولیدکنندگان بزرگ‌تر قرار گیرند و همین مساله در بحث اقتصاد فرصت پیشرفت را از اقشار به نسبت ضعیف می‌گیرد؛ که اینها به زیردستان کارخانه‌های بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند و نسل سرمایه‌گذار بدون هیچ زحمتی برداشت‌های بیشتری می‌کند.
برای اطلاع از وضع بازار فروش محصولات چوبی و تخت‌خواب به یکی از مراکز فروش که در میدان حسن‌آباد است رجوع کردیم. این میدان یکی از مطرح‌ترین مراکز خرید فرآورده‌های چوبی مانند میزهای اداری، تخت‌های گوناگون، مبلمان و دیگر لوازم است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث مطرح شدن این بازار فروش شده موقعیت مناسب مکانی آن در شهر است.
وقتی برای پیدا کردن تخت‌خواب مناسب به سمت شمال میدان حرکت کردیم در فروشگاه‌ها مشاهده شد که این محصولات دارای بازاری بسیار متنوع است و برای تمام سلیقه‌ها انواع کالاها یافت می‌شود. وقتی در مورد بازار چوب و تخت‌خواب از فروشندگان سوالاتی کردیم به نارضایتی آنها و رکود اقتصادی در بازار پی بردیم. سعید غلامزاده از فعالان این عرصه گفت: بازار محصولاتی چون تخت‌خواب در شش ماه دوم سال از فروش بهتری نسبت به شش ماه اول دارد و همین طور بیشتر کالاهایی که به فروش می‌رود محصولات MDF ترکیه و ایران است. این محصولات وارداتی توسط شرکت‌های واسطه‌گر یا همان تاجران به صورت عمده از شرکت‌های ترکیه‌ای خریداری شده و به داخل کشور وارد می‌شوند و محصولات ایرانی هم از کارخانه‌های داخلی تهیه می‌شوند. از سوی دیگر به‌رغم تنوع زیادی که در این بازار دیده می‌شود تعداد خریداران و مراجعه‌کنندگان به این بازار به نسبت پایین است.
او در ادامه افزود: تحولاتی در بازار محصولات چوب رخ داده که باعث به خطر افتادن آینده این صنعت و نوعی رکود در این بازار شده است. اجاره ملک‌ها که هرساله افزایش می‌یابد، باعث نگرانی بیشتر فعالان این صنف شده است. این امر موجب شده است تا هرچند ماه یکبار تعدادی از این فروشندگان و سرمایه‌داران ورشکسته شده که این لطمه‌ای به‌وضع اقتصادی بازار چوب وارد می‌کند زیرا با ورشکسته شدن یک نفر، چندین‌نفر هم تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.
غلامزاده در ادامه درخصوص نحوه قیمت‌گذاری توضیح داد: کالاهای ایرانی و خارجی به‌صورت عمده با 10درصد افزایش قیمت به عنوان سود به همکاران ارائه می‌شود و در بیشتر مواقع که این عمده‌فروشی به‌نمایندگی‌ها یا ارگان‌ها صورت می‌گیرد، این افزایش 10درصدی به چهار یا پنج درصد هم می‌رسد.
اما در بعد خرده‌فروشی این افزایش به سی‌ تا چهل درصد می‌رسد که با وضع کنونی بازار این چهل درصد به پانزده درصد هم کاهش پیدا کرده که فرصتی مناسب برای خریداران است و لازم است در آخر شعاری را که سر زبان اکثر فروشندگان در این بازار است را بازگو کنم. آنها می‌گویند ما همه تخت می‌سازیم ولی نمی‌توانیم با خیالی راحت روی تخت بخوابیم.