حمید رجبی

برق یکی از منابع انرژی درجهان است که باتوسعه صنعتی مصرف آن رشد زیادی پیدا کرده است. طبق مطالعات انجام شده درسال ۲۰۰۷ میلادی ایالات متحده آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده برق در جهان بود. این کشور در سال گذشته میلادی ۳۷۱۷ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کرده است.

طبق این آمار، ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی نوزدهمین مصرف‌کننده برق درجهان بود و درسال گذشته حدود ۱۴۵ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کرد. ایران در زمره بیست و پنج کشور پرمصرف برق در جهان است و این مصرف بالا درکنار جمعیت ۷۰ میلیونی این کشور سبب شده تا سرانه مصرف برق در این کشور بسیار بالا باشد.

عدم توازن عرضه و تقاضای برق یکی از دلایلی است که به‌کمبود برق در ایران و خاموشی‌ها انجامیده است.

ازطرفی بالا بودن سرانه مصرف برق در ایران باتوجه به بحران خشکسالی و رشد قیمت نفت و گاز سبب افزایش هزینه برق در کشور شده است و اقتصاد این صنعت را باتحولات بزرگی مواجه کرده است.

خاموشی‌های اخیر، مردم ایران را به یاد روزهای جنگ و سال‌‌های اولیه انقلاب می‌اندازد.

چندی است مشکل کمبود برق برای کشورمان جدی‌تر شده است و مردم از وجود این مشکل بسیار ناراضی هستند. در هفته‌های اخیر برنامه‌‌ای برای خاموشی‌ها ارائه شده است که باتوجه به آن برنامه، خاموشی‌ها در کشور به اجرا در می‌آید. یکی از دلایل این خاموشی‌ها را می‌توان مصرف زیاد مردم و عدم صرفه‌جویی در این خصوص عنوان کرد و یکی دیگر از دلایل آن را می‌توان مشکلات اقتصادی ایران دانست که ناشی از سخت‌تر شدن تجارت یا به‌عبارت دیگر کم شدن ورود تجهیزات صنعتی به‌کشور است.

رشد بی‌رویه مصرف برق درکشور، ایران را از یک کشور صادرکننده انرژی به یک کشور وارد کننده تبدیل خواهد نمود. برای مقابله با این تهدید اجرای راهکارهای بهینه‌سازی انرژی برق ضروری است.

راهکارهای بهینه‌سازی مصرف برق عبارتند از:

۱) خودداری از به‌کارگیری لامپ‌های رشته‌ای و خصوصا مدادی (پرمصرف) در ساختمان‌های مسکونی، واحدهای تجاری، عمومی و صنعتی و جایگزینی آنها با لامپ کم‌مصرف.

۲) استفاده نکردن از وسایل پرمصرفی چون اتو، جاروبرقی، سشوار، لباسشویی و ... درساعات اوج مصرف.

۳) جابه‌جایی بارصنایع، چاه‌های کشاورزی و مصارف غیرضروری به نیمه‌شب.

۴) تغییر ساعت کار ادارات به‌خصوص در استان‌‌های گرمسیر.

۵) محدودیت مصارف ادارات و سازمان‌های دولتی و قطع سیستم‌‌های سرمایشی و روشنایی این اماکن بعد از ساعات اداری.