تورم 20درصدی در پوشاک و کفش
عکس : آکو سالمی
واکنش بازار پوشاک به افزایش نرخ ارز
بازارنامه- در حالی که رشد عمومی قیمت‌ها (در اقتصاد از آن به عنوان تورم یاد می‌کنند) در سومین ماه از سال‌جاری 4/26درصد گزارش شده، آمارهای مستند بانک مرکزی از وضعیت قیمت انواع پوشاک و کفش حاکی است قیمت‌ها در این بازار 3/21درصد نسبت به خردادماه سال گذشته افزایش داشته است.

بانک مرکزی این رشد را براساس متوسط قیمت فروش انواع پوشاک و کفش در سراسر کشور به دست آورده است. به گزارش خبرنگار بازارنامه، تورم در خرداد سال‌جاری ۴/۲۶درصد بوده است این در حالی است که قیمت پوشاک و کفش با رشدی نزدیک به نرخ تورم افزایش یافته است. با توجه به اینکه رشد بیش از ۲۰درصدی قیمت پوشاک در واقع رشد متوسط گزارش شده است، می‌توان حدس زد قیمت‌ها در تهران و برخی کلان‌شهرهای دیگر به مراتب بیشتر از ۳/۲۱درصد افزایش یافته است. علت افزایش ۲۰درصدی قیمت پوشاک در فصل بهار را می‌توان افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان این گروه صنعتی عنوان کرد. با شروع سال جدید همواره انواع هزینه‌های تولید همچون حقوق و دستمزد کارگر، بیمه کارگر، هزینه‌های گمرکی و مواد اولیه افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و در نتیجه تولیدکنندگان به خصوص تولیدکنندگان پوشاک مجبور می‌شوند برای جبران این افزایش هزینه‌ها اندکی قیمت فروش را افزایش دهند.
جالب است بدانید در خرداد 86 قیمت پوشاک نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تنها 12درصد افزایش داشت.
پوشاک هفتمین کالایی است که در خرداد قیمت آن بیشتر از سایر کالاها افزایش پیدا کرده است. در خردادماه امسال قیمت انواع خوراکی و آشامیدنی ۷/۳۲درصد، مسکن، آب و برق ۷/۲۸درصد، لوازم خانه ۲/۲۶درصد، رستوران ۴/۳۰درصد، کالاها و خدمات ۷/۲۳درصد و بهداشت و درمان ۳/۲۲درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
اما تاثیر این افزایش 20درصدی قیمت انواع پوشاک و کفش در بازار چگونه بوده است؟
فروشندگان بازار پوشاک و کفش پاسخ به این پرسش را این گونه ارائه کرده‌اند: بازار کم‌رونق پوشاک با این افزایش قیمت از همیشه کم‌رونق‌تر شد.
یک فروشنده پوشاک در بازار بزرگ فردوسی در این باره می‌گوید: «چند سالی است عمده‌فروش‌ ما به شب عید خلاصه شده است.»
وی می‌افزاید: امسال با توجه به اینکه قیمت پوشاک در اردیبهشت و خردادماه افزایش چشمگیر پیدا کرد فروش ما بسیار کم شد.
فروشنده لباس مردانه در همین بازار نیز در این باره می‌گوید: مردم تصور می‌کنند عامل گرانی ما هستیم و وقتی یک پیراهن مردانه را که چند هفته پیش مثلا 25هزار تومان به آنها قیمت می‌دهیم و اکنون قیمت را 30هزار تومان به آنها اعلام می‌کنیم، فکر می‌کنند ما این قیمت‌ها را افزایش داده‌ایم در صورتی که ما خودمان هم‌اکنون این پیراهن را گران‌تر از قبل تهیه می‌کنیم.
علت افزایش قیمت پوشاک را فروشنده انواع پوشاک وارداتی در یک پاساژ تجاری در غرب تهران این گونه بیان می‌کند: اجناس من در این بوتیک همه وارداتی هستند و به همین دلیل بنده می‌توانم جواب منطقی به سوال شما بدهم. هزینه واردات پوشاک نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است. افزایش نرخ یورو و دلار از یک سو و از سوی دیگر افزایش حقوق و عوارض گمرکی باعث شده قیمت پوشک خارجی در بازار داخلی حداقل ۳۰درصد افزایش پیدا کند.
اما متاسفانه تعدادی از فروشندگان لباس که اجناس‌شان تولید داخل است نیز قیمت فروش را افزایش داده‌اند درحالی که گرانی بیشتر به خاطر واردات است!
البته این صحبت فروشنده پوشاک کمی غیرمنطقی است؛ چرا که تولیدکنندگان داخلی نیز با افزایش هزینه‌های تولید روبه‌رو هستند.
گزارش خبرنگار بازارنامه از بازار پوشاک حاکی است فروشندگان اکنون به امید هفته‌های پایانی فصل تابستان هستند تا در این زمان تغییر فصل، با حربه‌های خاصی همچون «حراجی» بتوانند کسادی بازار در ماه‌های قبل را جبران کنند.
آیا بازار پوشاک در این روزها رونق خواهد گرفت؟