تاتو؛خالکوبی‌ خطرناک

خالکوبی (تاتو) پوست که امروزه به یک روش جمعی در میان مردم تبدیل شده است از ۵۳۰۰ سال پیش وجود داشته و در بعضی از فرهنگ‌ها مرسوم بوده چنانچه آثار خالکوبی یا سوراخ کردن بدن در اجساد مومیایی مشهود است.

خالکوبی (تاتو) در بعضی از فرهنگ‌ها علامتی از زیبایی محسوب می‌شده وبه تغییرات دائمی یا موقت اعمال شده روی بدن به دلایل غیر پزشکی از قبیل زیبایی، ایجاد علایم و نمادهای اجتماعی، مذهبی، فرقه‌ای، فرهنگی، مناسک گذر مجازات‌های بدنی، جلب توجه و ایجاد درد اطلاق می‌گردد. به طور کلی به تزریق جوهرهای مخصوص در لایه‌های پوست، خالکوبی یا تاتو گفته می‌شود. خالکوبی در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های گوناگون قابل اجرا روی پوست بدن است.

خالکوبی هم یکی از راه‌های خودنمایی است مثل خیلی راه‌ها. یک نفر به خاطر اینکه خودش را به دوستانش اثبات کند، دست به این کار می‌زند و دیگری برای اینکه مبادا یک ثانیه هم بدون آرایش ظاهر شود، پوستش را دفتر چرک‌نویس نمادها و سمبل‌ها و رنگ‌ها قرار می‌دهد.

خلاصه خالکوبی به هر دلیلی و با هر هدفی که انجام شود، واقعیتی است پردرد و رنج که هم اکنون در دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده به طوری که بسیاری از مردم برای زیبایی رو به‌این روش آورده‌اند. در حال حاضر علاوه بر نقاشی روی بدن که در میان افراد یا گروه‌های خاص طرفداران بسیاری دارد، برخی از افراد نیز از این این روش برای برطرف کردن برخی نواقص صورت خود استفاده می‌کنند که در این میان می‌توان تاتوی لب، تاتوی ابرو و تاتوی چشم را نام برد. تاتوی لب برای رفع نقص افرادی است که به دلایل مادرزادی یا اکتسابی «خط لب» خویش را از دست داده اند. به طور مثال در افراد «لب شکری» پس از درمان نقص اصلی، می‌توان از تاتو کردن برای ترمیم «خط لب» بهره برد. علاوه بر این ممکن است فرد به دلیل تصادف، سوختگی، جراحت، عمل‌های جراحی دچار نقص شود که می‌توان با استفاده از تاتو آن را برطرف ساخت.

تاتوی ابرو نیز کاربردی درمانی برای افرادی که به دلایل مختلف ابروی خویش را از دست داده اند یا دچار نقص مادرزادی هستند، محسوب می‌شود و از بارزترین نمونه‌های آن می‌توان به بیمارانی اشاره کرد که بر اثر«شیمی درمانی» ابروی خود را از دست داده‌اند.

تاتوی چشم نیز برای رفع نقص‌هایی چون افتادگی چشم، افتادگی پلک، آسیب و جراحت و... به کار می‌رود.

تاتو چگونه انجام می‌گیرد؟

تاتو توسط تزریق جوهر به زیر پوست صورت می‌گیرد. تزریق توسط یک سوزن که به یک دستگاه مخصوص متصل است، انجام می‌گیرد. این ابزار سوزن را ۳۰۰۰ بار در دقیقه به سمت بالا و پایین مرتعش کرده و جوهر را تا عمق ۱میلی‌متر به درون پوست تزریق می‌کند. جوهر را در خارجی ترین لایه پوست یا همان اپیدرم تزریق نمی‌کنند، زیرا این لایه از پوست مرتبا در حال ریزش و جایگزینی است.

بنابراین تاتو را نمی‌توان به مدت طولانی حفظ کند. جوهر در لایه میانی پوست یا درم تزریق می‌شود که سلول‌های ثابتی داشته و باعث می‌گردد تاتو برای همیشه دست نخورده باقی بماند.

در مجموع پنج نوع تاتوئینگ یا خالکوبی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

۱ - تروماتیک تاتو یا خالکوبی ناشی از ضربه: این نوع شامل ورود ناخواسته مواد و ذرات مختلف به داخل پوست بوده و باعث به جاگذاشتن، تغییر رنگ در پوست می‌شود. از جمله این موارد تصادف روی آسفالت را می‌توان نام برد یا شکستن سر مداد داخل پوست که ایجاد تاتو نقطه‌ای تیره رنگ می‌کند.

۲ - آماتور تاتو: این نوع خالکوبی توسط خود شخص انجام می‌شود یا دوستان فرد برای او انجام می‌دهند و اغلب شدت آن کم است.

رایج ترین روش واردکردن جوهر هندی و زغال با سوزن به داخل پوست می‌باشد.

۳ - تاتو استادانه: این هم دو نوع است؛ یک نوع سنتی و یک نوع مدرن. در نوع سنتی با استفاده از متدهای مختلف مثل آنچه در جزایر جنوب آفریقا صورت می‌گیرد.

تاتوی مدرن با استفاده از تفنگ تاتو که به طور ماهرانه با آن کار می‌شود. انواعی از رنگ‌ها با شکل‌های مخصوص وارد پوست می‌شوند.

۴ - تاتوی پزشکی: برای تغییر رنگ دادن لکه‌های تیره دائمی پوست بوده و توسط یک متخصص انجام می‌شود.

۵ - تاتوی زیبایی: برای آرایش‌های دائمی مثل ابرو، خط لب و خط چشم استفاده می‌شود. همچنین برای جایگزین کردن یک ینپل بعد از جراحی، پوشش و یتیلیگو یا پوشاندن تاتوهای ناخواسته بکار می‌رود.

چگونه پاک کنیم؟

اگر مواد تاتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، برای همیشه باقی می‌ماند و قابل پاک شدن نیست، ولی در صورتی که در لایه‌های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می‌شود و از بین می‌رود. در عین حال اگر مواد تاتو کربنی باشد می‌توان آن را به وسیله لیزر برداشت، ولی اگر دارای مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه‌ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تزریق شده برای همیشه تیره رنگ باقی می‌ماند.

هنگام انجام تاتو دایم باید کاملا مراقب بود زیرا تاتو دایم یک فرآیند همیشگی است. طبق آمار ۵۰درصد افرادی که اقدام به تاتو کردن می‌کنند پس از مدت کوتاهی از کرده خود پشیمان می‌شوند. با آنکه برای زدودن و پاک کردن تاتو راهکارهایی موجود است، اما هیچ‌گاه نمی‌توان تاتو دایم را به‌طور کاملا از روی پوست پاک کرد. به خاطر داشته باشید که هزینه برداشت تاتو از هزینه انجام آن بالاتر است. برای برداشت تاتوی دایم از روش‌های سایش پوست، جراحی و لیزر استفاده می‌کنند. در روش سایش پوست ابتدا پوست تا حد انجماد سرد گشته سپس توسط ابزارهای ویژه‌ای پوست را سایش می‌دهند. این روش درد و خونریزی را در پی دارد. در جراحی نیز موضع مورد نظر توسط چاقوی جراحی شکاف داده شده سپس تاتو برداشته شده و مجددا پوست را بخیه می‌زنند، اما لیزر آسان‌ترین روش بر طرف ساختن تاتوی دایم می‌باشد، اما هزینه آن زیاد است.

بنابراین هرگاه علاقه‌مند به داشتن تاتو به روی پوست خود شدید بهتر است از تاتوهای غیردایم وموقتی استفاده کنید که هم کم خرج‌تر و هم بی‌خطرتر است.

هزینه‌های آن‌چنانی

تاتوی ابرو، چشم لب وخالکوبی روی اعضای بدن از کارهایی هستند که در برخی ازآرایشگاه‌ها انجام می‌شود و هزینه‌های آن بستگی به میزان تاتو یا نوع طراحی و همچنین با توجه به کیفیت کار، موقعیت و از همه مهم‌تر اسم و رسم آرایشگاه متفاوت است.

در تاتو صورت، تاتو ابرو بیشترین قیمت را به دلیل گسترده بودن مکان تاتو و حجم بالای کار به خود اختصاص داده است به طوری که تاتو ابرو با توجه به مکان قرار گیری، آرایشگاه و معروفیت آن با قیمتی در حدود ۱۵ تا ۴۰هزار تومان انجام می‌شود که البته در برخی از آرایشگاه‌ها این نرخ به ۷۰تا ۸۰هزار تومان هم خواهد رسید.

اما تاتو چشم و ابرو با قیمتی در حدود ۱۰تا ۳۰هزار تومان صورت می‌پذیرد که این قیمت نیز بستگی به آرایشگاه دارد، البته دربرخی از آرایشگاه‌ها نیز نرخ تاتو چشم و لب به ۴۰تا ۵۰هزار تومان می‌رسد. اما قیمت تاتو بدن با قیمت تاتو در صورت بسیار متفاوت است به طوری که خالکوبی روی دست با توجه به حجم طرح و نوع آن در حدود ۱۰۰تا۲۰۰هزار تومان برای متقاضی تمام می‌شود که البته این قیمت در طرح‌های مختلف متفاوت است.