اولین شهرک صنعتی تخصصی پسته کشور در رفسنجان

مرجان ضیایی

اولین شهرک تخصصی پسته کشور به منظور استقرار حلقه های مفقوده صنعتی در زنجیره ارزش فرآوری پسته و ایجاد مرکزی برای هم افزایی دانش بین واحدها با حضور مسئولین شهرستان رفسنجان در شهرک صنعتی شماره ۲ این شهرستان کلنگ زنی شد. این شهرک تخصصی در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر‌ مربع و ۶ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا برای انبار، تولید و بخش اداری با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد تومان برای ساخت‌و ساز ماشین‌آلات به عنوان یکی از طرح‌های زود بازده اقتصادی به اجرا درآمد. برای احداث این پروژه یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان با مشارکت بانک ملی و شرکت کشاورزی نهال پسته رفسنجان سرمایه گذاری می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان، شهرک تخصصی پسته رفسنجان را زمینه‌ساز ایجاد پایانه صادراتی پسته استان کرمان دانست و گفت:خرما، پسته و سنگ سه مزیت اقتصادی استان کرمان هستند که باید با ایجاد شهرکهای تخصصی از این ظرفیتها استفاده مطلوبتری انجام شود.

مهندس حمید قاسم‌نژاد، فاصله گرفتن از شهرک‌های عمومی و رفتن به سمت شهرک‌های تخصصی را بسیار مهم برشمردو بیان داشت: شهرک صنعتی پسته رفسنجان که به نام شهرک "لورا" نامگذاری شده است، نخستین شهرک تخصصی پسته استان کرمان است که طراحی آن نیز بر همین مبنا انجام می‌شود و تمام واحدهای مرتبط با صنعت پسته می توانند با شرایط واگذاری آسان و بهره مندی از تسهیلات از آن استفاده کنند.

وی به واحدهای قابل استقرارو قابلیت های آنان در این شهرک اشاره کرد و افزود: نمایشگاه ، آزمایشگاه، کارخانجات ،مجتمع ها و کارگاههای شکست و بسته بندی مغزوتولید محصولات جانبی ، ماشین سازی های مربوط به پسته ، بازارچه تخصصی، واحدهای مکانیک خندان با تکنولوژی جدید از جمله مواردی است که می توانند در این زمینه فعالیت نمایند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان،اظهارداشت: در نظر است واحدهای کسب و کار به عنوان مجتمع های کارگاهی ونمایشگاه محصولات را همزمان با تسریع و تکمیل زیرساخت های شهرک دنبال کنیم وبه برگزاری دوره های آموزشی و تورهای صنعتی مرتبط با صنعت پسته توجه شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی کرمان در ادامه، ایجاد شهرک تخصصی پسته را در راستای توسعه خوشه صنعتی پسته عنوان کرد و گفت: ایجاد این شهرک موجب شناسایی و هدایت سرمایه گذاران برای استقرار در این مکان می شود و یکی از اهداف اصلی، سوق دادن کلیه سرمایه گذاران مرتبط با صنعت پسته برای استقرار در یک مکان تخصصی می باشد. وی با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فعالیت های توسعه‌ی خوشه ای خود را از سال ۱۳۸۰ و در قالب سه محور اساسی فرهنگسازی،الگوسازی و ظرفیت سازی نهادی و قانونی آغاز نموده،در خصوص توسعه خوشه صنعتی پسته گفت: خوشه صنعتی پسته دارای ۶۵۰۰ واحد فرآوری سنتی ،۵۸۸ واحد نیمه مکانیزه و حدود۸۰۰ واحد مکانیزه فرآوری و درجه بندی در شمال استان کرمان است.وی تصریح کرد :خوشه کسب و کار پسته در ۳۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت، ۱۵۰ هزار تن پسته متوسط تولید در سطح خوشه دارد که بیش از ۸۰ درصد پسته تولیدی نیز به عنوان ارزآورترین محصول صادرات غیرنفتی به سایر کشورها صادر می شود.مهندس حمید قاسم نژاد، میزان اشتغال در صنعت پسته کرمان را ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم برشمرد و افزود: دفتر توسعه خوشه کسب و کار پسته رفسنجان ، کار خود را با حمایت مالی و فنی شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمان از سال ۸۷ آغاز کرده است.وی تصریح کرد:برنامه های عملیاتی این دفتر پس از شناسایی مشکلات اصلی صنعت پسته با توجه به نظر فعالان اصلی صنعت، آغاز شد و بر همین اساس بزرگترین مشکل صنعت پسته کشور، قیمت تمام شده بالای محصول پسته متاثر از بهره وری پایین در باغات پسته کشور می باشد که متوسط برداشت پسته کالیفرنیا به عنوان رقیب اصلی ایران، ۳۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و براساس آمار رسمی متوسط برداشت پسته در ایران ۷۰۰ کیلوگرم است که به دلیل مسائلی ماننده خرده مالکی، استفاده نکردن از روش های علمی در باغات و کم آبی می باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: به منظور کمک به حل مسائل خرده مالکی و پایین آوردن هزینه های تولید، دفتر توسعه خوشه پسته با همکاری جهاد کشاورزی و کمیسیون باغبانی انجمن پسته ایران، اقدام به ایجاد یک پایلوت برای اعمال مدیریت یکپارچه در واحدهای خرد تولید و فرآوری پسته تحت عنوان روستای نمونه کرده است که شامل دفع آفات به صورت اشتراکی ، خریدهای اشتراکی در حجم بالا ،‌استفاده مشترک از ماشین آلات و طراحی مدلی برای استفاده مشترک از سیستم آبیاری تحت فشار در باغات خرده مالکی می باشد و برای بسط و گسترش استفاده از روش های علمی هم دفتر توسعه خوشه پسته اقدام به تقویت سرویس دهندگان بخش تولید در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی و تورهای مختلف صنعتی نموده است.

حمید قاسم نژاد افزود: دفتر توسعه خوشه پسته همچنین در زمینه مغز و محصولات جانبی تولید شده از پسته نیز اقداماتی از قبیل حذف واسطه داخلی و خارجی در بازار مغز پسته انجام داده و به منظور ارتقاء واحدهای تولید شیرینی جات پسته ای، کارگاه آموزش بسته بندی ، تشکیل شبکه خرید مشترک مواد اولیه ، برگزاری تورهای صنعتی را در دستور کارقرار داده که با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی و نهادهای پشتیبان تحقق پیدا نموده است.

وی گفت: سامان دهی کارگاه های شکست و بسته بندی مغز پسته، ‌ایجاد واحدهای بسته بندی مطابق با استانداردهای جهانی، هم افزایی دانش ، ایجاد بورس برای صنعت پسته در زمینه بازار،‌تولید و ... و کمک به ایجاد شهرک تخصصی پسته هم در زمره فعالیت های دفتر توسعه خوشه کسب و کار پسته قرار دارد.وی پروژه تحقیقاتی ، کاربردی بهینه سازی مصرف انرژی در کارگاه‌های فرآوری پسته،تغییر تکنولوژی پسته مکانیک خندان،تهیه کمپوست از پوست تازه پسته،بازاریابی برای روغن پسته وبازار یابی در زمینه شیرینی جات پسته را از دیگر فعالیتهایی عنوان کرد که دفتر توسعه خوشه پسته با حمایت شرکت شهرکهای صنعتی کرمان و همکاری انجمن پسته ایران در دستور کار خود دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در جریان این مراسم اولین و بزرگترین واحد بسته بندی پسته با نام تجاری لورا در زمینی به مساحت ۲۱۰۰۰ متر مربع و زیربنای حدود ۸۰۰۰ متر مربع با حضور مسئولین شهرستان رفسنجان کلنگ زنی شد.

اکبر حیدری‌پور مدیر‌عامل شرکت بسته‌بندی پسته لورا، به عنوان تنها واحد صادر کننده بسته‌بندی پسته استان کرمان و سرمایه گذار شهرک تخصصی پسته هم گفت:ایجاد شهرک تخصصی پسته در بهبود بازار داخلی و تقویت صادرات پسته موثر خواهد بود.