انرژی بی‌کران  خورشید را دریابیم
خورشید از دیرباز مورد توجه ساکنان این کره خاکی بوده است و در همه دوران های تاریخی آدمیان سپاسگزار نعمت بی کران آن بوده اند. این منبع بی کران انرژی، قابل دسترس و رایگان است و استفاده از آن می تواند به میزان قابل توجهی از وابستگی ما به منابع تجدید ناپذیر انرژی(همچون سوخت های فسیلی) بکاهد و خطر منابع اتمی را هم ندارد.

پیشرفت علوم و فناوری های مدرن امروزه هرچه بیشتر ما را در بهره برداری از این منبع بی کران انرژی کمک می کند و استفاده از این منبع سالم، گام بسیار موثری در امر حفاظت از محیط زیست، ذخیره منابع انرژی و گره گشای مسائل اقتصادی کشور خواهد بود. با توجه به موقعیت جغرافیائی ایران، مناطق وسیعی از کشور از شدت تابش بسیار بالایی برخوردار است و با افزایش روزافزون هزینه سوخت های فسیلی و انرژی برق، وقت آن است که از منابع نامحدود، پاک و رایگان انرژی خورشیدی به طور بسیار گسترده و وسیع استفاده کنیم. استفاده از آبگرمکن های خورشیدی، باتری‌های مولد خورشیدی، سیکل سرمایش خورشیدی، سیکل هیبریدی پکیج خورشیدی، آب شیرین کن های خورشیدی و بسیاری از تکنولوژی های مدرن امروز اینک به بهترین روش ها در بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی و دیگر انرژی ها بدل شده اند.

گرمایش خورشیدی
آب گرمکن های خورشیدی، یکی ازموثرترین طرح های استفاده عمومی و آسان از انرژی خورشید برای تأمین آبگرم مصرفی در بخش خانگی و صنعتی است، به طوری که دمای سطح کلکتورهای جاذب انرژی خورشیدی تاحدود 100 درجه سانتی گراد و دمای آبگرم تولیدی در مدل‌های با راندمان بالا تا حدود نقطه جوش آب قابل افزایش است. این فرآیند تامین انرژی به حدی موثر و کارآمد است که حتی کشوری مثل آلمان که یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان امروز است، دارای اولین تکنولوژی آبگرمکن های خورشیدی و از پیشروترین تولیدکنندگان آن است.
آب گرمکن های خورشیدی از دو بخش اصلی تشکیل شده اند:
1 - کلکتور تخت خورشیدی، که در واقع جمع آورنده اشعه های تابشی خورشید به شکل بسته های انرژی است 2 - منبع عایق شده ذخیره آب گرم 3 - پایه نگهدارنده، لوله ها، اتصالات، یاتاقان های مربوطه و منبع انبساط بسته.
کلکتورهای تخت خورشیدی با بهره گیری از بهینه ترین ورق های جاذب و عایق بندی مناسب، انرژی خورشید را توسط صفحه های جاذب مخصوص آلومنیومی جذب کرده و با تبدیل انرژی تابشی به انرژی گرمایی و انتقال همزمان این گرما به آب یا یک سیال عامل دیگر، مقدمات ذخیره آن را در مخزن فراهم می کند.
در آب گرمکن های خورشیدی همواره از یک مکانیزم کمکی به عنوان تأمین کننده انرژی گرمایی مورد نیاز، برای شرایطی که در آن شدت تابش به میزان کافی وجود ندارد، استفاده می شود؛ مثلا در هوای ابری، بارانی و برفی. اگر سیستم کمکی همین پکیج های گازسوز دیواری باشد، به تخمین می توان گفت که با بکارگیری طرح ترکیبی آب گرمکن خورشیدی با آن، مصرف سالانه انرژی پکیج گازسوز دیواری حداقل شصت تا هفتاد درصد کاهش می یابد. با این کار، علاوه برصرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی، طول عمر پکیج هم به دلیل کارکرد کمتر، به شدت افزایش می یابد.
میزان صرفه جویی انرژی در استفاده از هر متر مربع کلکتورهای تخت خورشیدی معادل یک لیتر نفت در روز برای ۳۶۵ روز سال است و بنابراین، علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه های مصرف انرژی خانوار در سال، ذخایر انرژی های تجدید ناپذیر نیز در راستای حفظ محیط زیست حفاظت می‌شود. همچنین، استفاده از این دستگاه ها آرام، بدون صدا و بی خطر است، نصب و استفاده از آن ها هم بسیار ساده!

سرمایش خورشیدی
شاید برای آن هایی که زیاد با تکنولوژی مدرن آشنا نیستند، عجیب باشد که از خورشید می توان انرژی سرمایی فوق العاده ای نیز گرفت. علم ترمودینامیک این را به ما می آموزد. تولید سرما از انرژی خورشیدی توسط کلکتورهای تخت و سیکل «چیلر ابزوریشن» در ظرفیت 5 الی 10 تن برودتی است که برای اقلیم های گرم و خشک و حتی گرم و مرطوب بسیار مناسب است. در این روش، انرژی سرمایی در کارکرد یک سیکل سرمایش جذبی که توسط انرژی گرمایی حاصل از سیکل خورشیدی فعال می شود، به وجود می آید. کشورمان ایران نیز هم اکنون دانش فنی ساخت تک تک اجزاء سیکل سرمایش خورشیدی و نحوه راه اندازی و به کارگیری آن را دارد، خصوصاً با توجه به زاویه تابش خورشید در کشور عزیزمان.
استفاده از آب شیرین کن های خورشیدی نیز برای مناطقی که دارای آب لوله کشی بسیار سخت، از نظر سختی آب هستند، بسیار ساده و کارا و دارای توجیه فنی و اقتصادی مناسب است. این آب شیرین کن ها که نیروی محرکه شان را از خورشید می گیرند، با تصفیه املاح اضافی آب، آب سالم تری را با درجه سختی کمتر و در حد استاندارد به مصرف کننده تحویل می دهند.

برق خورشیدی
امروزه، در رده بندی استفاده از انرژی های نو، استفاده از انرژی خورشید به دلیل فراوانی و سهولت دسترسی و نا محدود بودن آن در رده اول بهینگی کاربری قرار دارد و می توان به طور نا محدود از مزایای مختلف آن استفاده کرد.
همچنین تولید برق خورشیدی توسط سلول های فتو ولتائیک و نیز نیروگاه های برق خورشیدی، یکی دیگر از کاربریهای این انرژی پاک و سبز است. یادمان باشد، در دنیایی که سوخت های سنتی در آن رو به پایان دارند و همچنین آلودگی بیش از حد زمین، آدم ها را به فکر استفاده از منابع پاک و سبز انرژی انداخته، خورشید مهم ترین و بزرگ ترین منبع انرژی برای ماست.

تولید برق از آفتاب
شما هم می توانید به هر میزان که نیاز داشته باشید از خورشید برق بگیرید.این بستگی به بودجه ای که صرف این کار می کنید دارد . می‌توانید از برق روشنایی شروع کنید و بعد آن را افزایش دهید، تا جایی که کلا از برق شبکه بی نیاز شوید.خیلی ساده است . کافی است با یکی از شرکت‌های نصب برق خورشیدی تماس بگیرید.
وسایل لازم:
1 - صفحه تولید برق خورشیدی
۲ -شارژر کنترلر
3 -باطری
۴ - اینورتر(مبدل برق باطری به ۲۲۰ ولت ای سی)


روش نصب نیروگاه خورشیدی
۱ -ابتدا پایه ای از نبشی فلزی یا سپری شماره ۴ با زاویه ۴۰ درجه از زمین بسازید، بطوری که پائین ترین نقطه اتکای پنل از زمین حداقل ۳۰سانتیمتر فاصله داشته باشد.
2 -پایه را روی پشت بام یا در مکان بلندی که سایه اشیای دیگر روی آن قرار نگیرد ، رو به سمت جنوب شرقی محکم کنید.
۳ - پنل خورشیدی را روی آن با پیج ببندید طوری که جعبه پشت پنل بالا قرار بگیرد.
4 - دو رشته سیم از جعبه بیرون آمده، دقت کنید مثبت به مثبت شارژ کنترلر ومنفی به منفی شارژ کنترلر نصب و از آن به مثبت باطری و منفی نیز به قطب منفی باطری وصل گردد.
۵ - از باطری می توانید توسط کلید به مصرف کننده ۱۲ ولت وصل کنید. ویا به مبدل ۱۲ ولت به ۲۲۰ ولت و مصرف کننده . باید توجه داشته باشید وسایل دی سی حتما مثبت و منفی آنها رعایت شود .
6 - از طلوع تا غروب آفتاب پنل های خورشیدی حتی روزهای ابری هم بمیزان کمتری برق تولید می کنند .
۷ - پنلها به تعمیر ونگهداری نیاز ندارند . ولی هر از گاهی آب باطری‌ها کنترل شود . بهتر است از باطری های سیلد خشک U P S یا مخابراتی استفاده کنید زیرا عمر طولانی تر دارند . باطری را در معرض سرما وآفتاب هم قرار ندهید .همچنین فاصله آنها با پنل و مصرف کننده زیاد نباشد .
عمر تقریبی پنل حدود 25 سال است .