قدرتمندترین زنان جهان در رتبه‌بندی جدید «فوربس»

فوربس معرفی کرد
قدرتمندترین زنان جهان
شادی آذری- آنگلا مرکل، اولین زن صدراعظم آلمان، باعث شد رتبه اول کاندولیزا رایس به عنوان قدرتمندترین زن جهان، تنزل یابد و نام او پس از آنگلا مرکل به عنوان دومین زن قدرتمند جهان در فهرستی که فوربس امسال ارائه داد قرار گیرد.

مرکل در رقابتی تنگاتنگ با گرهارد شرودر توانست گوی سبقت را از این رقیب سرسخت خود برباید و به عنوان صدراعظم آلمان بر جای شرودر تکیه زند. او پیش از این یک فیزیکدان از شرق آلمان بود. مرکل به شدت به نظام سرمایه‌داری بازار آزاد اعتقاد دارد و از زمان صدارتش توانسته است در عرصه جهانی برای خود احترامی ایجاد کند و در آلمان به شخصیتی مردمی تبدیل شود که صاحبنظران علت آن را دیپلماسی آرامی که وی در پیش گرفته، می‌دانند.
به رغم آنکه مدت چندان زیادی از روی کار آمدن مرکل نمی‌گذرد، وی توانسته است سایر رهبران جهان از جمله تونی‌بلر و جورج دبلیوبوش را متوجه سیاست‌ها ی خود کند. اما مرکل مبارزه‌ای سخت را پیش رو دارد. میزان تصویب پیشنهادهای او از 80درصد در اوایل سال‌جاری به 56درصد سقوط کرده است و این موضوع موفقیت او را در قانونگذاری برای مسائلی چون اصلاح نظام بهداشت و درمان و نوسازی ساختار مالیات شرکت‌ها دشوار می‌کند. او وارث اقتصادی شد که با مشکل رکود و کسادی دست و پنجه نرم می‌کرد و تنها در آن اواخر علائمی از تجدید حیات در آن مشاهده می‌شد.
اما در چنین شرایطی مرکل در واکنش به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست به همبستگی با آمریکا زد. در مورد موضوع امنیت انرژی در اجلاس گروه ۸ که تابستان امسال تشکیل شد هم با وجود اینکه تنها رهبر زن این اجلاس بود بسیار صریح و رک به ایراد سخنرانی پرداخت، اما در پشت صحنه مرکل تلاش‌های بسیار کرد تا سرمایه‌گذاری آمریکا را در آلمان افزایش دهد.
در ماه‌های مه و ژوئن مرکل به آمریکا سفر کرد و در این سفر هرگونه مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی را رد کرد. مرکل در سفرش به آمریکا پشت در‌های بسته با رهبران صنایع آمریکا از رییس شرکت کوکاکولا، نویل ایسدل گرفته تا جفری ایملت، رییس شرکت
جنرال الکتریک و هنری پالسون، رییس گروه گلدمن ساکز ملاقات کرد.
اما مرکل تنها زنی نیست که در عرصه بین‌المللی موج تازه‌ای را ایجاد کرده است. تنها 53نفر از فهرست 100نفره فوربس از قدرتمند‌ترین زنان جهان آمریکایی هستند و این نشان‌دهنده آن است که تعداد زنان قدرتمند درسرتاسر جهان رو به افزایش است.
امروز بیش از هر زمان دیگری می‌توان زنانی را یافت که کل کشورشان را تحت نظارت دارند و نه یک شرکت یا موسسه را. فهرست امسال فوربس نام ۳۰زن را در بر دارد که در راس دولت کشورشان جای گرفته‌اند. این رقم سال گذشته ۲۴ بود. طی ۱۲ماه گذشته الن‌جانسون سیرلیف به عنوان رییس‌جمهور لیبریا، میشله باچله، رییس‌جمهور شیلی و هان مایونگ‌سوک، اولین نخست‌وزیر زن کره‌جنوبی برگزیده شدند. علاوه بر همه اینها زنان در سایر جنبه‌ها نیز پیشرفت کرده‌اند.
نیلی کروس رییس کمیسیون اروپا، به تازگی به خاطر تودهنی بزرگی که به غول نرم‌افزار جهان یعنی مایکروسافت زد (جریمه‌ای به مبلغ 358میلیون دلار) عناوین خبرها را به خود اختصاص داد.
در همین هنگام ملیندا گیتس، بر ۳۰میلیارد دلار پول اهدایی وارن بافت به موسسه بیل و ملیندا گیتس نظارت می‌کند. این رتبه‌بندی فوربس از قدرت براساس ترکیبی از میزان حضور اجتماعی فرد (که معیار آن نقل قول‌های مطبوعات است) و تاثیر اقتصادی آنها انجام شده است.
تاثیر اقتصادی خود شامل سه معیار است: سابقه کار (یک نخست‌وزیر قدرتمندتر از یک سناتور است) اندازه فضای اقتصادی که این افراد به عنوان رهبر آن تحت نظارت خود دارند و بالاخره ضریبی که معیارهای مالی متفاوت را به معیارهای قابل مقایسه با یکدیگر تبدیل می‌کند. فعالیت‌های یک سیاستمدار در رقم تولید ناخالص داخلی متجلی می‌شود که ضریبی کوچک را به خود اختصاص می‌دهد اما فعالیت‌های مدیر اجرایی یک موسسه با دارایی موسسه سنجیده می‌شود که ضریبی بزرگ را به خود اختصاص می‌دهد تا مقایسه قدرت این دو میسر شود.

نام: آنگلا مرکل سمت: صدراعظم کشور: آلمان
صدراعظم پیشین آلمان، گرهارد شرودر، خسته از اختلافات مسوولان دولتش با رای‌دهندگان و مردم این کشور درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را در سال گذشته اعلام کرد. این کارش اشتباه بزرگی بود. چون مجبور شد از سمت خود کناره‌گیری کند و مرکل طرفدار بازار و رییس حزب دموکرات مسیحی بر سر کار آمد. او اولین صدراعظم زن در تاریخ آلمان و اولین زن رهبر آلمان از هنگام تغییر آن به یک دولت مردمی در سال 1871 است. او دارای مدرک دکترای فیزیک از دانشگاه لایپزیک است. او در سال 1998 به عنوان مدیرکل حزب دموکرات مسیحی که بزرگترین حزب سیاسی محافظه‌کار آلمان است، انتخاب شد. او که طرفدار اصلاحات اقتصادی و اقتصاد طرفدار بازار است، روابط قوی آلمان و آمریکا را در دستور کار خود قرار داد و در مورد پرونده هسته‌ای ایران هم در کنار آمریکا ایستاد. او نظام بهداشت و درمان و مالیات شرکت‌ها را دچار تغییرات کرد. مرکل با قدرت بی‌بدیلی که از خود نشان داد، به نظر می‌رسد تاییدات بسیاری را هم در آلمان و هم در خارج به دست آورده است.

نام: کاندولیزا رایس سمت: وزیر امورخارجه کشور: آمریکا
با فروپاشی جمعیت طرفداران جورج دبلیو بوش که تا حدود زیادی به دلیل جنگ عراق اتفاق افتاد، بوش مدام به دنبال راه گریزی از این بحران است و این کار را با مشاوره با یکی از نزدیکترین مشاورانش یعنی وزیر امور خارجه، کاندولیزا رایس 51 ساله انجام می‌دهد. رایس یک عمل‌گراست که اکنون دیگر با اهرم‌های قدرت کاملا آشنا شده است. او طی دوره دوم ریاست‌جمهوری بوش تاثیر زیادی بر سیاست خارجی آمریکا گذاشته و از سیاست‌های بوش در سطح جهان حمایت می‌کند. او سفری ناگهانی به بیروت داشت و سعی می‌کند با مسافرت به نقاط دور ازجمله عراق و افغانستان حضور و تاثیر خود را به نمایش گذارد. پیام او «دموکراسی تغییریافته» است یعنی فلسفه‌ای سیاسی که او در دانشگاه جورج تاون در ماه ژانویه در موردش سخنرانی کرد. او گفته است این نوع دموکراسی به معنای آن است که آمریکا با شرکای خود در سرتاسر جهان کار کند تا دولت‌هایی که از نظر آمریکا به خوبی اداره می‌شوند و به نیازهای مردمشان پاسخ می‌گویند ایجاد شود. او به‌تازگی در اجلاس امنیت آسیا که در کوآلالامپور برگزار شد پیانو نواخت. وی گفته است شاید شغل بعدی‌اش را در زمینه موسیقی ادامه دهد و دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری فکر نکند.

نام: وو ایی سمت: معاون اول رییس‌جمهور کشور: چین
اقتصاد گرسنه منابع و با رشد سریع چین، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر بهداشت این کشور یعنی ووایی را امسال مشغول خود کرد. از سوابق فعالیت‌های او می‌توان به رفع نگرانی قشر روشنفکر چین در مورد کپی‌رایت، تلاش در زمینه کسری تراز تجاری و قوت بخشی به بازارهای نوین اشاره کرد. او ادعا کرد «همکاری‌های دوجانبه اقتصادی چین با اتحادیه اروپا به نفع هر دو طرف است.» او برای اثبات این ادعای خود در مسافرتش به آمریکا در ماه آوریل به امضای قراردادهای دولتی بالغ بر بیش از 18میلیارد دلار اشاره کرد که از جمله آنها 5میلیارد دلار به سفارش هواپیمای بویینگ مربوط‌ می‌شد. او که مدت‌های مدیدی است عضو حزب کمونیست است، 67 سال سن دارد و در مذاکرات اتمی نماینده یکی از شش حزب حاضر بوده است. پکن در این مذاکرات به عنوان یک واسطه عمل کرده است.

نام: ایندرا نویی سمت: مدیرکل شرکت لیبی کشور: آمریکا
اندک افرادی هستند که می‌توانند هم رییس و هم مدیر امور مالی شرکتی باشند که ارزش آن 100میلیارد دلار است. اما نویی نه تنها توانسته از سال 2001 هر دوی این سمت‌ها را به خود اختصاص دهد بلکه توانسته به تازگی مدیرکل شرکت پپسی شود. او کار رسمی خود را از اول اکتبر شروع خواهد کرد. نویی موفقیت‌های زیادی را در کارنامه خود رقم زده است که اکنون توانسته است در این غول نوشابه‌سازی جهان به بالاترین جایگاه دست یابد. او مذاکره‌کننده اصلی پپسی در معامله 8/13میلیارد دلاری پپسی با شرکت کویکر بود. پپسی با این خرید خود و قرارداد خود با شرکت تروپیکانا که در آن هم نویی فرد اول بود، سود خوبی را عاید خود کرد. به تازگی نویی با چالش جدیدی مواجه شده است. اتهاماتی از سوی مرکز تحقیقات هندوستان به این شرکت وارد شده است مبنی بر اینکه در محصولات آن از مواد آفت‌کش استفاده می‌شود. اما به تازگی وزیر بهداشت هند گفته است هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. پیش از این نویی مدیر شرکت‌های آسیا براون بوری، موتورولا و گروه مشاوره‌ای بوستون بود. او پیش از مهاجرت از هندوستان به آمریکا در سال 1978 مدیر تولید شرکت جانسون‌اندجانسون و شرکت نساجی مچور بیردسل در هند بود. او هم‌اکنون عضو هیات مدیره فدرال رزرو نیویورک و مرکز هنرهای نمایشی لینکلن در نیویورک سیتی است.

نام: آنه مولکای سمت: رییس و مدیرعامل شرکت زیراکس کشور: آمریکا
مولکای یکی از معدود زنانی است که مدیریت یک شرکت سهامی عام موفق را بر عهده دارد. او به عنوان مسوول فروش شرکت زیراکس 30سال پیش همکاری با این شرکت را آغاز کرد. او در سال 2002 بالاترین رتبه شغلی این شرکت را بر عهده گرفت و در آن هنگام شرکت را از منجلاب ورشکستگی بیرون کشید. این روزها او مشغول مبارزه و رقابتی تنگاتنگ با شرکت‌های هولت پاکارد، ایستمن کداک و دل است. از ویژگی‌های محصولات این شرکت می‌توان به خدمات مشاوره‌ای، چاپ رنگی و قدرت تجاری آن در محصول چاپگر دیجیتال آی‌جن‌تری اشاره کرد. همسر مولکای یک مدیر بازنشسته شرکت زیراکس است و برادر بزرگ‌تر او هم مدیر گروه خدمات بین‌الملل این شرکت است. به نظر می‌رسد این شغل برای او به یک شغل خانوادگی تبدیل شده است.

نام: سالی کراوچک سمت: رییس امور مالی سیتی‌گروپ کشور: آمریکا
کراوچک پیش از تولد 40سالگی خود به بالاترین رتبه شغلی وال‌استریت در زمینه امور مالی دست یافت. وقتی به تازگی از او در جمع حضار پرسیده شد که چگونه توانسته است در فضایی اینچنین مردانه در وال استریت به بالاترین رشد شغلی دست یابد، در پاسخ گفت که همیشه با او چون یک بیگانه رفتار می‌شد و اغلب احساس می‌کرد یک نوجوان بی‌تجربه است. او که زمانی رییس تحقیقات سنفورد برنشتاین بود پس از تغییر شغل مارجوری مالگنر از ریاست سیتی گروپ بر جای او نشست. کراوچک اکنون به عنوان مدیری موفق در ارتقای ارزش سهام و رشد این شرکت شناخته می‌شود. با کمک او بود که سیتی گروپ قراردادی 7/3میلیارد دلاری را با شبکه کارگزاری لگ میسون منعقد کرد. به علاوه او مسوول روابط سرمایه‌گذاران سیتی گروپ و ادغام‌ها و خریدهای این شرکت و برنامه‌ریزی استراتژیک آن است.

نام: پاتریشیا وورتز سمت: مدیرکل و رییس شرکت وورتز کشور: آمریکا
به احتمال زیاد این کوتاه‌ترین دوران بازنشستگی در تاریخ شرکت‌ها است. تنها چند ماه پس از آنکه وورتز به عنوان معاون اجرایی شورون بازنشسته شد، شرکت آرچردانیلز به دنبال او آمد و به او پیشنهاد مدیریت این شرکت غول کشاورزی را داد. روز اول ماه مه او جایگزین آلن آندریاس و اولین فردی شد که از سال 1970 تاکنون پس از آندریاس به این جایگاه تکیه زده است. او با ورودش تنها با اسم و جنسیت خود خیلی از حصار‌ها را در این شرکت شکست و اولین زنی شد که به مدیریت آن نایل آمد. پس از آن وورتز شرکتی را تاسیس کرد که زمینه فعالیت آن فرآوری سویا، ذرت، گندم و کاکائو به غذای آماده است. نکته جالب آنکه این شرکت به عنوان تولیدکننده انرژی جایگزین شناخته می‌شود که غلات را به سوخت‌های جایگزینی چون اتانول و بیودیزل تبدیل می‌کند. وورتز که رییس شرکت ای‌دی‌ام هم هست، تجربیاتش را در زمینه صنعت نفت به کار می‌گیرد. او در شرکت‌های گلف‌اویل و پس از آن شورون فعالیت داشت و در همین هنگام این دو شرکت با هم ادغام شدند. وورتز عضو هیات‌علمی دانشگاه سان‌دیه‌گو است و سه فرزند دارد.

نام: آنه لاورگون سمت: مدیر شرکت آروا کشور: فرانسه
قرار است که لاورگون افزایش درآمد شرکت آروا را که یک شرکت مهندسی اتمی در فرانسه است حفظ کند. به تازگی لاورگون اعلام کرده است که رآکتور‌های اتمی گاز‌های گلخانه‌ای تولیدی کارخانه‌های ذغال و گازسوز را ایجاد نمی‌کند، در حالی که بخش اعظم برق جهان توسط این رآکتور‌ها تولید می‌شود. با توجه به افزایش قیمت‌های نفت و کمبود انرژی، جهان به انرژی اتمی نگاهی نو دارد. از لحاظ فروش، شرکت آروا نقش اصلی در بخش انرژی اتمی آمریکا را ایفا می‌کند. از زمانی که این شرکت مجوز لازم را از کمیسیون مصوبات اتمی دریافت کند، می‌تواند اولین رآکتور‌های اتمی جدید خود را در خاک آمریکا طی 30سال آینده تاسیس کند. لاورگون در حال حاضر مشغول افزایش دسترسی شرکت آروا به نقاط مختلف جهان است.