گروه بورس - زهرا رحیمی: روز گذشته شاخص کل بورس شاهد تقابل پایاپای عرضه و تقاضای سهام بود و در همین راستا نیز پس از ریزش در دو روز یکشنبه و دوشنبه در نهایت رشد ناچیز ۱۷ واحدی معادل ۰۳/ ۰ درصد را در کارنامه خود ثبت کرد. در دو روز ماقبل شاهد افت قیمتی در عمده نمادهای اثر‌پذیر از بازار‌های کالایی بودیم، البته این ریزش‌ها بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد به دلیل رسیدن قیمت‌ها به ارزش اسمی و همچنین خوش‌بینی‌ها به نشست حکام بود که دیروز برگزار شد. (در لحظه تنظیم این گزارش خبری از نتیجه این نشست منتشر نشده است.) به هر ترتیب بیشتر پیش‌بینی‌ها حکایت از اجرایی شدن برجام و همچنین عزم طرفین بر اجرای برنامه رفع تحریم‌ها مطابق زمان‌بندی‌ها دارد که نشانه‌های این انتظار را در فضای کلی بازار دیروز می‌توان مشاهده کرد.

بررسی نوسانات شاخص صنایع مختلف در بورس تهران حاکی از توازن صنایع مثبت و منفی در بازار است. به‌طوری که از بین ۳۷ صنعت بورسی شاخص ۱۷ صنعت با رشد و شاخص ۱۸ صنعت با افت مواجه بوده‌اند. گروه زراعت با تک‌نماد «زمگسا» پر‌بازده‌ترین صنعت بازار دیروز بود، این در حالی است که این سهم در هفت روز معاملاتی اخیر در مسیر نزولی حرکت می‌کرد. محصولات کاغذی با ثبت افت ۲۱/ ۲ درصد رتبه اول زیان‌ده‌ترین گروه بازار دیروز را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز در اختیار گروه بانکی بود.پس از گروه بانکی، خودرویی‌ها بیشترین حجم و گروه زراعت بیشترین ارزش معاملات بازار را در اختیار داشت.

حمل‌و‌نقلی‌ها چشم انتظار اجرایی شدن برجام

یکی از گروه‌های تحت تاثیر مستقیم از بحث رفع تحریم‌ها گروه حمل‌‌و‌نقل است که در بازار دیروز در آستانه نشست حکام بازدهی ۰۸/ ۰ درصدی را ثبت کردند. هرچند این گروه در شرایط رکودی بازار نیز وضعیت متفاوتی از شرایط کلی بازار را تجربه کرده بود اما کارشناسان معتقدند این شرکت‌ها در صورت رفع تحریم‌ها و بازگشت شرکت‌های کشتیرانی به شبکه حمل‌‌و‌نقل دریایی بین‌المللی شرایط بسیار مناسبی را تجربه خواهند کرد.

در مورد وضعیت گروه حمل‌‌و‌نقل، یاسر حمزه‌نژادی کارشناس بازار سهام گفت: نمادهای زیر‌مجموعه گروه حمل‌‌و‌نقل روز گذشته همچون دیگر نمادهای فعال در بازار به پیشواز نشست حکام رفتند و نوسانات مثبتی را رقم زدند و از آنجا که این گروه در صدر صنایعی است که بیشترین تاثیر مثبت از بحث هسته‌ای را می‌پذیرد، پیش‌بینی می‌شود وضعیت بنیادی این شرکت‌ها با اجرایی شدن برجام به طرز چشمگیری تغییر یابد.

حمزه‌نژادی افزود: در این گروه دیروز مجمع فوق‌العاده «حتاید» برگزار شد که به افزایش سرمایه از ۶۰ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته انجامید. ضمن اینکه از یک برنامه دیگر برای افزایش سرمایه در آینده نزدیک خبر داده شد.حمزه نژادی افزود: دو نماد «حکشتی» و «حسینا» بیشترین تاثیر مثبت را از اجرایی شدن برجام می‌پذیرند.در این نماد‌ها پس از توافق هسته‌ای تلاش‌هایی نیز در راستای انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی صورت گرفته است. در جریان معاملات دیروز در گروه حمل‌‌و‌نقل «حتوکا» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد. به جز نماد «حفارس» دیگر نمادهای زیر‌مجموعه این گروه نیز سبزپوش بودند. «حتوکا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. «حتاید» که چهارشنبه هفته گذشته به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق العاده سالانه بسته شده بود، در جریان معاملات دیروز به بازار بازگشت و رشد ۱۴/ ۱ درصدی را تجربه کرد.

سیمانی‌ها در مسیر نزولی

عمده نماد‌های گروه سیمانی، روز گذشته در معرض افت قیمتی قرار گرفتند و به جز سه نماد «سرود»، «سبهان» و «سفانو» دیگر نمادهای زیر‌مجموعه این گروه قرمزپوش شدند که در نهایت منجر به افت ۲۳/ ۰ درصدی شاخص این گروه شد. در این گروه تعطیلی برخی شرکت‌ها در آستانه فصل زمستان، شرایط بحرانی این گروه (یعنی مازاد عرضه در اثررکود در بخش ساخت و ساز و همچنین از دست رفتن بازار صادراتی عراق) را تشدید و وضعیت سود آوری این شرکت‌ها را بیش از گذشته با چالش مواجه کرده است. ضمن اینکه دولت نیز بدهی‌های قبلی خود را با شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه تسویه نکرده و این عامل نیز موجب افزایش هزینه شرکت‌های این گروه شده است.

ادامه در صفحه 15