سنا: بازار سرمایه و اقتصاد ما مکانیزم کشف نرخ سود انواع اوراق را نداشت و عموما اوراق سپرده مبتنی بر دارایی اعم از مشارکت، صکوک و گواهی سپرده با سودهای علی‌الحساب منتشر می‌شد بنابراین بازاری برای کشف نرخ اوراق تاکنون وجود نداشته است. حسین خزلی‌خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با بیان مطلب فوق گفت: یکی از مهم‌ترین‌ اتفاقاتی که با انتشار اوراق خزانه افتاد، این است که به‌طور خودکار بازاری برای کشف نرخ انواع اوراق شکل گرفت و به این ترتیب بر‌اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و زمان سررسید اوراق قیمت‌ها متغیر می‌شود، بنابراین یکی از حلقه‌های مفقوده بازار ما هم اکنون با این اوراق ایجاد شده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی درباره راهکار حصول اطمینان به اوراق اسناد خزانه اسلامی به ضرورت راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی یا ارتباط با موسسات رتبه بندی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده بازار برای کاهش این دسته از ریسک‌ها موسسات اعتبار سنجی است.

به‌عنوان مثال وقتی شرکتی مثل ایران خودرو یا یک بانک اوراق منتشر می‌کند با دولت فرق دارد حتی وقتی خزانه‌داری دولت اوراق منتشر کند با بقیه بخش‌های دولت فرق می‌کند بنابراین به‌طور خودکار با تشکیل این اوراق به سمتی می‌رویم که نیاز به نهادهای رتبه‌بندی به‌طور پررنگ دیده شود.

خزلی‌خرازی با بیان اینکه در محیط اقتصاد مالی نیاز به این نهاد امری حتمی است، گفت: صکوکی که برای یک پروژه منتشر می‌شود ریسک خودش را دارد، اما از آنجا که هم اکنون بانک‌ها پرداخت سود و بازپرداخت انواع صکوک را ضمانت می‌کنند، همه اوراق یک شکل هستند در حالی‌که در دنیای پیشرفته بر اساس جنس پروژه و ناشر و حتی رفتار قبلی ناشر ریسک‌های مختلف وجود دارد، بنابراین نهادهای رتبه‌بندی با مدل‌های پیچیده اعتبار سنجی برای سنجش ریسک و اعتبار به میدان می‌آیند.

وی درباره تلاش‌هایی که تا‌کنون برای راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی در داخل انجام شده، گفت: تلاش‌های انجام شده برای گرفتن نمایندگی از شرکت‌های بین‌الملی رتبه‌بندی به دلیل تحریم‌ها موفق نبوده و از نهادهای رتبه بندی بزرگ گرفته مثل فیچ، مودی، اس‌اند‌پی تا نهادهای رتبه‌بندی دسته دوم به دلیل تحریم با ما همکاری نکردند.