گروه بورس - زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران در پی جو منفی ایجاد شده از چهارشنبه هفته گذشته پس از بازگشایی ۸ نماد اثر‌گذار و بزرگ در بورس، با افت ۲۷۲ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) مواجه شد تا رقم شاخص به کمترین رقم خود از ۲۶ اسفند تا‌کنون برسد. شرایط بازار قبل از چهارشنبه هفته گذشته با ثبت نوسانات محدود همراه بود.


پس از تاریخ مزبور اما هیجان منفی سهامداران موجب تشکیل صف‌های فروش و در پی آن ریزش شاخص شد. در این میان برخی کارشناسان علاوه بر هیجان منفی سهامداران، نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های 6 ماهه و همچنین تسویه کارگزاری‌ها را در تشکیل این صف‌ها موثر می‌دانند. ضمن اینکه رقابت تنگاتنگ بین عرضه و تقاضا نیز موجب شده کوچک‌ترین عامل منفی در معاملات بازار سهام به ریزش شاخص دامن بزند.


بررسی عملکرد دو دسته معامله‌گران حقیقی و حقوقی در ۲۰ نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص کل در روز گذشته نشان می‌دهد کفه معامله‌گران حقوقی در خرید سهام سنگین‌تر از حقیقی‌ها بوده است که مهم‌ترین‌ دلایل آن را باید در ریسک‌گریزی معامله‌گران حقیقی جست‌وجو کرد. ضمن اینکه طبق روال گذشته اغلب سهامداران حقیقی، خریداران روزهای مثبت بازار و فروشندگان در کف قیمت‌ها هستند، در مقابل، بازیگران حقوقی یک پای ثابت خرید در بازارهای منفی و فروش در بازارهای مثبت هستند.


به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی سهامداران در پی حدود 20 ماه ریزش بورس موجب ریسک‌گریزی سهامداران به ویژه حقیقی باشد. در این میان، زاویه نگاه فعالان حقیقی و حقوقی با یکدیگر بسیار متفاوت است؛ حقیقی‌ها بیشتر به دنبال سودهای کوتاه مدت هستند اما حقوقی‌ها با صبر و انتظار بازدهی سرمایه‌گذاری خود را در طولانی مدت جست‌وجو می‌کنند.


فروش حقیقی‌ها در بازار منفی

مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سهام در مورد روند ریزشی شاخص کل گفت: در یک سال گذشته اخبار متعددی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای وجود داشت به‌طوری که کوچک‌ترین‌ خبر مثبتی در این زمینه بازار را با تغییرات محسوسی مواجه می‌کرد اما اکنون بازار این مساله را حل شده می‌داند و به همین دلیل وزن توافق هسته‌ای در معاملات بازار کاهش یافته و توجه سهامداران به عوامل دیگری معطوف شده است. وی افزود: سهامداران در شرایطی با احتیاط معامله می‌کنند که آمار کلان اقتصاد کشور از مازاد موجودی انبارها و رکود شدید وضعیت اقتصادی حکایت می‌کند.


این کارشناس بازار سهام در مورد عملکرد حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در هفته جاری گفت: طبق روال سنتی و به خصوص در دو سال گذشته در بازار منفی حقوقی‌ها خریدار و در بازار مثبت حقیقی‌ها فروشنده می‌شوند که این مهم به دلیل ریسک‌گریزی و بی‌اعتمادی سهامداران حقیقی و خرد نسبت به معاملات بازار سهام است. منتظری ادامه داد: عمده سهامداران در پی گزارش‌های نامناسب سه ماهه شرکت‌ها، پیش‌بینی مثبتی از گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها ندارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند در این شرایط از بازار خارج شوند ضمن اینکه سهامداران حقوقی خود را ملزم به حمایت از بازار سهام و حفظ نقد‌شوندگی پرتفوی خود می‌دانند.


حمایت از بازار، هدف اصلی حقوقی‌ها

منتظری افزود: البته این دو گروه سهامداران از منظر دید به آینده بازار سهام تفاوت‌هایی دارند و آن اینکه سهامداران حقیقی بیشتر دید کوتاه‌مدت و سهامداران حقوقی بیشتر دید بلند‌مدت دارند. منتظری ادامه داد: البته حجم خرید معامله‌گران حقوقی در معاملات نسبت به دارایی‌شان بسیار کم است که نشانه‌های آن را در حجم کم معاملات نیز شاهد هستیم و عمده تحرکات فعلی این معامله‌گران با هدف حمایت از بازار سهام است و کسب سود‌آوری در مرحله دوم قرار دارد.


در بازار چه گذشت؟

روز گذشته عمده نمادهای معامله شده در بازار با افت قیمتی محسوس مواجه شدند و در نهایت نیز زمینه افت ۲۷۲ واحدی شاخص کل را فراهم کردند. در بازار دیروز «وغدیر» ، «شبندر» و «فارس» بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص را در اختیار داشتند. حجم و ارزش معاملات به ترتیب با افت ۲۸ و ۴۰ درصدی مواجه شدند که نشان از رکودی عمیق در معاملات بازار سهام دارد. نماد «وبصادر» بیشترین حجم معاملات و ارزش معاملات بازار روز گذشته را در اختیار داشت که در نهایت نیز با رشد ۴۵/ ۰ درصدی مواجه شد.


در این نماد بیش از 77 درصد از خرید در اختیار معامله گران حقوقی بود. این در حالی است که حقیقی‌ها با همین نسبت در نقش فروشنده ظاهر شدند. چند نماد بانکی دیگر نیز در بازار منفی دیروز مشمول رشد قیمتی شدند که در نهایت منجر به رشد شاخص این گروه شد. دیروز نماد‌های معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری مسکن پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، سیمان فارس و خوزستان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و قشهد با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 تیر 95 بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شدند.


تحولات فرابورس

شاخص کل فرابورس روز گذشته ۳/ ۸ واحد (معادل ۲/ ۱ درصد) کاهش یافت تا به رقم ۶/ ۶۸۰ واحد برسد. به این ترتیب آیفکس برای ششمین روز کاری متوالی کاهش یافت تا ظرف یک هفته حدودا ۶ درصد افت را در کارنامه خود ثبت کند.


روز چهارشنبه نماد معاملاتی پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشت. این نماد که به تنهایی 98 درصد از افت آیفکس را رقم زد بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را نیز در اختیار داشت. نمادهای معاملاتی پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت شیراز نیز پس از «مارون»، بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند در حالی که نمادهای معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و نفت ایرانول به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل نشان دادند.


روز گذشته پنجمین زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن با عرضه ۳۰ میلیون سهم در فرابورس وارد بازار سرمایه شد.


عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس برای نخستین بار پس از پذیرش در بازار اول با قیمت 5400 ریالی انجام شد. بنابراین گزارش از 30 میلیون سهم قابل عرضه در این نوبت 15 میلیون سهم به فرآیند کشف قیمت و 15 میلیون مابقی به معامله‌گران آنلاین اختصاص داده شده است. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس در سال 93 به سهامی عام تبدیل شده بود.

حمایت حقوقی‌ها در غیاب ریسک‌پذیری